Eveniment

ZF 19 ani de bussiness. Cele 19 poveşti ale businessurilor mari din România

ZF 19 ani de bussiness. Cele 19 poveşti ale...

Autor: Dana Ciriperu, Mădălina Dediu Panaete

17.11.2017, 00:06 395

1. Automobile Dacia

 

Cifra de afaceri 2016: 20,7 mld. lei


Cifra de afaceri 2008: 7,6 mld. lei


Cifra de afaceri 1998: 348 mil. lei


 

Cum a ajuns uzina Dacia să aducă aproape 3% din PIB-ul României

Anul 1998 reprezintă pentru Automobile Dacia anul de dinaintea intrării sub umbrela grupului francez Renault, privatizarea transformând com­pa­nia dintr-un con­structor ce pro­du­cea au­to­mobile depă­şite teh­nic în cel mai ma­re exporta­tor român şi un nume im­portant pe piaţa auto mondială.

În plus, constructorul de automobile a ajuns să contribuie cu aproape 3% la PIB-ul Ro­mâniei şi să susţină peste 14.000 de locuri de muncă la uzina din Mio­veni şi nu numai.

În 1998, compania se clasa pe lo­cul cinci în topul companiilor din România, iar la înce­putul anilor 2000 producătorul era prezent în cla­samentul celor mai mari 20 de companii din Ro­mânia, având afaceri de 450 mil. lei, valoare mai mică decât cea realizată de Oltchim de exem­plu, companie aflată în prezent reorganizare.

 

Director general: YVES CARACATZANIS
 
 

2. OMV Petrom SA

Cifra de afaceri 2016:  12,5 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  16,7 mld. lei


Cifra de afaceri 1998:  2,4 mld. lei


 

„Perla coroanei“ din energie

OMV Petrom, singurul producător de petrol şi gaze din România, era în 1998 cea mai mare companie din România, poziţie pe care a rămas până în urmă cu patru ani atunci când Automobile Dacia a trecut pe prima po­ziţie. Însă, grupul aus­triac OMV mai de­ţi­ne în România şi com­pania OMV Pe­trom Mar­keting, care administrează reţeaua de benzinării.

Deşi România are o tra­diţie de pes­te 150 de ani în extracţia de petrol şi de 100 de ani în pro­duc­ţia de gaze naturale, nu­mele Pe­trom apare pen­tru pri­ma da­tă în 1991, atunci când se în­fiinţează Re­gia Autonomă a Petro­lu­lui Pe­trom pentru ca în 1997 să se înfiinţeze Socie­ta­tea Naţională a Pe­tro­lu­lui Petrom. În 2004, statul român decide să-şi vân­dă participaţia în cadrul producătorului către grupul austriac OMV.

„Cine controlează Petrom controlează eco­no­mia, controlează şi politica“, spunea fostul pre­mier Adrian Năstase pe 23 iulie 2004, ziua în care la Palatul Victoria statul român şi-a pus sem­nă­tu­ra pe cel mai important contract de privatizare pe care avea să-l facă vreodată, încredinţându-i „per­la coroanei“ unui alt stat, Austria, repre­zen­tat de gru­pul petrolier OMV. La acea vreme, Pe­trom avea 60.000 de angajaţi, iar în prezent are circa 14.000 de salariaţi.

 
 

3. Kaufland România

Cifra de afaceri 2016:  9,7 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  2,8 mld. lei


Cifra de afaceri 2005:  56,6 mil. lei


 

Retailerul care a detronat supremaţia Carrefour şi Metro

Retailerul german Kaufland, care are peste 110 hipermarketuri în România, a intrat pe piaţa lo­ca­lă în anul 2005, iar în şase ani a devenit lide­rul co­mer­ţului local în func­ţie de cifra de afaceri, depăşind Car­refour şi Me­tro. În 2011, Kauf­land avea 58 de ma­ga­zine, cu trei mai mult de­cât francezii de la Carre­four şi aproape dublu fa­ţă de germanii de la Metro.

Kaufland avea în 2011 afaceri de 5,6 mld. lei (peste 1,3 mld. euro), iar anul trecut compania a ajuns la un rulaj de aproape 9,7 mld. lei (peste 2,1 mld. euro), adică aproape dublu, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Kaufland şi-a păs­trat în această perioadă poziţia de lider în re­tai­lul alimentar pe o piaţă care a ajuns la aproape 2.000 de magazine şi care a atras noi nume între timp pre­cum Au­chan, Real (care a ieşit ulte­rior) sau Lidl.

 
 

4. Rompetrol Rafinare

Cifra de afaceri 2016:  8,8 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  8,7 mld. lei


Cifra de afaceri 1998:  369,0 mil. lei


 

Istoria zbuciumată a ultimilor ani

Rompetrol Rafinare, care operează rafină­ria Petromidia din Năvodari, era în 1998 a patra cea mai mare companie din România ca nivel al busi­nes­su­lui, poziţie pe care o ocupă în prezent, deşi a avut aproa­pe două de­cenii pline de schimbări semnificative.

Rafinăria Petromidia, singura cu acces direct la ma­lul mării, are o istorie zbuciumată, la fel ca locul în care este amplasată. În 2000 este preluată de omul de afa­ceri Dinu Patriciu, care s-a stins din via­ţă în 2014. Patriciu a dat pe rafinărie 50 mi­l. dolari şi a vândut-o în 2007 cu 1,6 mld. dolari, rafinăria Petromidia trans­for­mându-l în cel mai bogat om din România. Cumpără­tor a fost com­pa­nia kazahă de stat KazMunayGas. Ulterior, chinezii au intrat ca acţionari în cadrul Rompetrol.

 
 

5. British American Tobacco Trading

Cifra de afaceri 2016:  8,2 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  3,6 mld. lei


Cifra de afaceri 2000:  346,0 mil. lei


 

Noi investiţii la Ploieşti

British American Tobacco Trading, cel mai mare jucător de pe piaţa de ţigări, nu era în 1998 prezentă în clasamentul celor mai mari companii din România, însă în ultimii ani businessul companiei a crescut puternic, iar societatea a ajuns lângă nume precum Dacia, OMV sau Kaufland.

British American Tobacco este pre­zentă pe piaţa românească din 1994, iar din toamna anului 1997 fa­brica nou construită la Ploieşti a început să pro­ducă ţi­garete. În prezent, aproape jumă­tate  din producţia fa­bricii este trimisă la export. Compania a anunţat re­cent că va investi 60 mil. euro în fabrica de la Ploieşti anul acesta, valoarea investiţiei fiind tri­plă faţă de esti­mările companiei de anul trecut.

 
 

6. Carrefour România

Cifra de afaceri 2016: 5,6 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  3,8 mld. lei


Cifra de afaceri 2002:  274,0 mil. lei


 

Ridică miza pe toate formatele de magazine

Grupul francez Carrefour a intrat pe piaţa locală în anul 2001, când a deschis hi­per­marketul din Mili­tari. De atunci, re­tailerul s-a extins puternic, as­tăzi com­pania având peste 300 de maga­zi­ne sub aproa­pe toate formatele exis­tente - hi­per­market, su­per­market, ma­ga­zine de proxi­mi­tate, on­line şi mix de dis­count şi cash & carry. Carrefour aco­peră cele mai multe seg­mente de pia­ţă şi continuă dezvol­ta­rea după modelul de pe pieţele inter­naţio­na­le. 

 
 

7. Lidl România

Cifra de afaceri 2016:  5,6 mld. lei


Cifra de afaceri 2011:  1,7 mld. lei


 

Pariul pe mărci private

Discounterul german Lild a intrat oficial pe piaţa locală în 2011, când a preluat reţeaua Plus Discount cu 107 magazine. Discuţiile au fost începute însă încă din 2009, Plus având la acel mo­ment circa patru ani de la lansare. Apoi, nem­ţii de la Lidl s-au ex­tins de la zero până la pes­te 200 de unităţi as­tăzi. Retailerul are circa 1.700 de tipuri de produ­se pe raf­tu­rile fiecărei uni­tăţi. Modelul de bu­si­ness Lidl este diferit de al ce­lor­lalţi retaileri pentru că peste 80% din arti­colele comer­cializate sunt marcă proprie. 

 
 

8. Lukoil România

Cifra de afaceri 2016:  5,3 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  4,6 mld. lei


Cifra de afaceri 2000:  9 mil. lei


 

Pe locul trei pe piaţa de carburanţi în două decenii

Lukoil România a fost înfiinţată în anul 1998 şi a ajuns în topul ce­lor mai mari companii din pia­ţa petrolieră românească şi a devenit unul dintre cele mai mari busine­ssu­ri din Ro­mâ­nia. În ace­laşi an, Lukoil a preluat rafinăria Pe­tro­tel de la Ploieşti, care are o ca­pa­citate de pro­ducţie de 2,4 mi­lioa­ne de tone pe an. Rafinăria este operată de com­pania Petrotel Lukoil.

 
 

9. Dedeman

Cifra de afaceri 2016:  5,2 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  910 mil. lei


Cifra de afaceri 2000:  24 mil. lei


 

Fraţii Pavăl din Bacău au transformat afacerea în cel mai mare business românesc

Dedeman, companie controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău, era înainte de criză un jucător regional, de locul trei, pe o piaţă a bricolajului do­minată la acea vreme de grupurile străine Prak­tiker şi Bricostore. Între timp, în urma unor investiţii de peste câteva sute de milioane de euro, care au dus reţeaua la 48 de maga­zine cu aco­pe­rire naţională, Dedeman a ajuns cea mai mare com­panie cu acţio­na­riat privat românesc, în timp ce piaţa de bricolaj este dominată de băcăuani.

 
 

10. Orange România

Cifra de afaceri 2016:  4,9 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  4,7 mld. lei


Cifra de afaceri 2000:  626,0 mil. lei


 

De la brandul Dialog la poziţia de lider în telefonie mobilă

Compania MobilRom, care a devenit Orange România în aprilie 2002, a in­trat pe piaţă sub brandul „Dia­log“, cu care a funcţionat timp de cinci ani. Trecerea la brandul Orange i-a adus ulterior com­paniei franceze poziţia de lider pe piaţa locală.

În 1998, atunci când Ziarul Finan­ciar se lansa, în topul celor mai mari 20 de companii din România îşi fă­ceau loc doar două companii, şi anume, Romtele­com (în prezent Telekom) şi Connex (actualul Vo­dafone). Orange avea la începutul anului 2000 afaceri de circa 626 mil. lei, iar anul trecut a ajuns la afaceri de 4,9 mld.lei. 

 
 

11. Auchan România

Cifra de afaceri 2016:  4,9 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  1,0 mld. lei


Cifra de afaceri 2006 : 70,0 mil. lei


 

A ajuns la 33 de hipermarketuri

Retailerul francez Auchan a intrat oficial pe piaţa locală în 2006, când a deschis primul său hiper­market în cartierul bucureştean Titan, acesta fiind în continuare cel mai bun magazin al com­pa­niei, po­trivit datelor ZF. În anii ur­mă­tori compa­nia a con­ti­nuat să se ex­tindă ex­clu­siv pe acest for­mat, însă în pri­mă fază ex­pan­siunea a fost lentă, ast­fel că în 2012 avea un total de 11 ma­ga­zine. Anii 2012-2013 au fost însă unii dintre cei mai im­portanţi pen­tru compania care a pre­luat re­ţea­ua Real într-o tranzacţie regională. Pe pia­ţa locală au fost cumpărate 20 dintre cele 24 de magazine.

 
 

12. E.ON Energie România

Cifra de afaceri 2016:  4,8 mld. lei


Cifra de afaceri 2011:  4,2 mld. lei 


 

Creşte pariul pe energie şi mizează pe online

E.On Energie România face parte din grupul german E.ON, furnizor integrat de gaze naturale şi energie electrică pentru aproximativ trei milioane de clienţi în 20 de judeţe situate în partea de nord a ţării. Înfiinţată la 1 ianuarie 2011, E.ON Energie Ro­mâ­nia a ­luat naştere prin fuziunea furnizorilor E.ON Gaz România şi E.ON Moldova Furnizare, având ca acţionar majoritar E.ON România. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de lei, în uşoară scădere faţă de anul precedent.

 
 

13. MOL România

Cifra de afaceri 2016:  4,7 mld. lei


Cifra de afaceri 2008:  2,1 mld. lei


Cifra de afaceri 2000:  123,0 mil. lei


 

Grupul ungar MOL, între achiziţii şi noi deschideri de benzinării

Grupul ungar MOL este prezent pe piaţa locală din anul 1994 şi a bifat mai multe achi­ziţii pe plan local. Astfel, com­pania a achiziţionat în 1997 re­ţeaua AMOCO,  în 2004 com­pania Shell Ro­mânia, iar în februarie 2015 a în­cheiat achi­ziţia unui număr de 42 de ben­zinării ENI, am­pla­sate în zone cu trafic in­tens. În prezent, MOL a ajuns la 210 staţii de carburanţi pe piaţa locală, după ce a inaugurat două unităţi la Buş­teni şi Râşnov. În cele două noi staţii este im­plementat conceptul Fresh Corner, adică zone cu ali­mente proaspete.

 
 

14. Engie România

Cifra de afaceri 2016:  4,7 mld. lei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO