1. Automobile Dacia
Cifra de afaceri 2016: 20,7 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 7,6 mld. lei
Cifra de afaceri 1998: 348 mil. lei
Cum a ajuns uzina Dacia să aducă aproape 3% din PIB-ul României
Anul 1998 reprezintă pentru Automobile Dacia anul de dinaintea intrării sub umbrela grupului francez Renault, privatizarea transformând compania dintr-un constructor ce producea automobile depăşite tehnic în cel mai mare exportator român şi un nume important pe piaţa auto mondială.
În plus, constructorul de automobile a ajuns să contribuie cu aproape 3% la PIB-ul României şi să susţină peste 14.000 de locuri de muncă la uzina din Mioveni şi nu numai.
În 1998, compania se clasa pe locul cinci în topul companiilor din România, iar la începutul anilor 2000 producătorul era prezent în clasamentul celor mai mari 20 de companii din România, având afaceri de 450 mil. lei, valoare mai mică decât cea realizată de Oltchim de exemplu, companie aflată în prezent reorganizare.
2. OMV Petrom SA
Cifra de afaceri 2016: 12,5 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 16,7 mld. lei
Cifra de afaceri 1998: 2,4 mld. lei
„Perla coroanei“ din energie
OMV Petrom, singurul producător de petrol şi gaze din România, era în 1998 cea mai mare companie din România, poziţie pe care a rămas până în urmă cu patru ani atunci când Automobile Dacia a trecut pe prima poziţie. Însă, grupul austriac OMV mai deţine în România şi compania OMV Petrom Marketing, care administrează reţeaua de benzinării.
Deşi România are o tradiţie de peste 150 de ani în extracţia de petrol şi de 100 de ani în producţia de gaze naturale, numele Petrom apare pentru prima dată în 1991, atunci când se înfiinţează Regia Autonomă a Petrolului Petrom pentru ca în 1997 să se înfiinţeze Societatea Naţională a Petrolului Petrom. În 2004, statul român decide să-şi vândă participaţia în cadrul producătorului către grupul austriac OMV.
„Cine controlează Petrom controlează economia, controlează şi politica“, spunea fostul premier Adrian Năstase pe 23 iulie 2004, ziua în care la Palatul Victoria statul român şi-a pus semnătura pe cel mai important contract de privatizare pe care avea să-l facă vreodată, încredinţându-i „perla coroanei“ unui alt stat, Austria, reprezentat de grupul petrolier OMV. La acea vreme, Petrom avea 60.000 de angajaţi, iar în prezent are circa 14.000 de salariaţi.
3. Kaufland România
Cifra de afaceri 2016: 9,7 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 2,8 mld. lei
Cifra de afaceri 2005: 56,6 mil. lei
Retailerul care a detronat supremaţia Carrefour şi Metro
Retailerul german Kaufland, care are peste 110 hipermarketuri în România, a intrat pe piaţa locală în anul 2005, iar în şase ani a devenit liderul comerţului local în funcţie de cifra de afaceri, depăşind Carrefour şi Metro. În 2011, Kaufland avea 58 de magazine, cu trei mai mult decât francezii de la Carrefour şi aproape dublu faţă de germanii de la Metro.
Kaufland avea în 2011 afaceri de 5,6 mld. lei (peste 1,3 mld. euro), iar anul trecut compania a ajuns la un rulaj de aproape 9,7 mld. lei (peste 2,1 mld. euro), adică aproape dublu, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Kaufland şi-a păstrat în această perioadă poziţia de lider în retailul alimentar pe o piaţă care a ajuns la aproape 2.000 de magazine şi care a atras noi nume între timp precum Auchan, Real (care a ieşit ulterior) sau Lidl.
4. Rompetrol Rafinare
Cifra de afaceri 2016: 8,8 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 8,7 mld. lei
Cifra de afaceri 1998: 369,0 mil. lei
Istoria zbuciumată a ultimilor ani
Rompetrol Rafinare, care operează rafinăria Petromidia din Năvodari, era în 1998 a patra cea mai mare companie din România ca nivel al businessului, poziţie pe care o ocupă în prezent, deşi a avut aproape două decenii pline de schimbări semnificative.
Rafinăria Petromidia, singura cu acces direct la malul mării, are o istorie zbuciumată, la fel ca locul în care este amplasată. În 2000 este preluată de omul de afaceri Dinu Patriciu, care s-a stins din viaţă în 2014. Patriciu a dat pe rafinărie 50 mil. dolari şi a vândut-o în 2007 cu 1,6 mld. dolari, rafinăria Petromidia transformându-l în cel mai bogat om din România. Cumpărător a fost compania kazahă de stat KazMunayGas. Ulterior, chinezii au intrat ca acţionari în cadrul Rompetrol.
5. British American Tobacco Trading
Cifra de afaceri 2016: 8,2 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 3,6 mld. lei
Cifra de afaceri 2000: 346,0 mil. lei
Noi investiţii la Ploieşti
British American Tobacco Trading, cel mai mare jucător de pe piaţa de ţigări, nu era în 1998 prezentă în clasamentul celor mai mari companii din România, însă în ultimii ani businessul companiei a crescut puternic, iar societatea a ajuns lângă nume precum Dacia, OMV sau Kaufland.
British American Tobacco este prezentă pe piaţa românească din 1994, iar din toamna anului 1997 fabrica nou construită la Ploieşti a început să producă ţigarete. În prezent, aproape jumătate din producţia fabricii este trimisă la export. Compania a anunţat recent că va investi 60 mil. euro în fabrica de la Ploieşti anul acesta, valoarea investiţiei fiind triplă faţă de estimările companiei de anul trecut.
6. Carrefour România
Cifra de afaceri 2016: 5,6 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 3,8 mld. lei
Cifra de afaceri 2002: 274,0 mil. lei
Ridică miza pe toate formatele de magazine
Grupul francez Carrefour a intrat pe piaţa locală în anul 2001, când a deschis hipermarketul din Militari. De atunci, retailerul s-a extins puternic, astăzi compania având peste 300 de magazine sub aproape toate formatele existente - hipermarket, supermarket, magazine de proximitate, online şi mix de discount şi cash & carry. Carrefour acoperă cele mai multe segmente de piaţă şi continuă dezvoltarea după modelul de pe pieţele internaţionale.
7. Lidl România
Cifra de afaceri 2016: 5,6 mld. lei
Cifra de afaceri 2011: 1,7 mld. lei
Pariul pe mărci private
Discounterul german Lild a intrat oficial pe piaţa locală în 2011, când a preluat reţeaua Plus Discount cu 107 magazine. Discuţiile au fost începute însă încă din 2009, Plus având la acel moment circa patru ani de la lansare. Apoi, nemţii de la Lidl s-au extins de la zero până la peste 200 de unităţi astăzi. Retailerul are circa 1.700 de tipuri de produse pe rafturile fiecărei unităţi. Modelul de business Lidl este diferit de al celorlalţi retaileri pentru că peste 80% din articolele comercializate sunt marcă proprie.
8. Lukoil România
Cifra de afaceri 2016: 5,3 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 4,6 mld. lei
Cifra de afaceri 2000: 9 mil. lei
Pe locul trei pe piaţa de carburanţi în două decenii
Lukoil România a fost înfiinţată în anul 1998 şi a ajuns în topul celor mai mari companii din piaţa petrolieră românească şi a devenit unul dintre cele mai mari businessuri din România. În acelaşi an, Lukoil a preluat rafinăria Petrotel de la Ploieşti, care are o capacitate de producţie de 2,4 milioane de tone pe an. Rafinăria este operată de compania Petrotel Lukoil.
9. Dedeman
Cifra de afaceri 2016: 5,2 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 910 mil. lei
Cifra de afaceri 2000: 24 mil. lei
Fraţii Pavăl din Bacău au transformat afacerea în cel mai mare business românesc
Dedeman, companie controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău, era înainte de criză un jucător regional, de locul trei, pe o piaţă a bricolajului dominată la acea vreme de grupurile străine Praktiker şi Bricostore. Între timp, în urma unor investiţii de peste câteva sute de milioane de euro, care au dus reţeaua la 48 de magazine cu acoperire naţională, Dedeman a ajuns cea mai mare companie cu acţionariat privat românesc, în timp ce piaţa de bricolaj este dominată de băcăuani.
10. Orange România
Cifra de afaceri 2016: 4,9 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 4,7 mld. lei
Cifra de afaceri 2000: 626,0 mil. lei
De la brandul Dialog la poziţia de lider în telefonie mobilă
Compania MobilRom, care a devenit Orange România în aprilie 2002, a intrat pe piaţă sub brandul „Dialog“, cu care a funcţionat timp de cinci ani. Trecerea la brandul Orange i-a adus ulterior companiei franceze poziţia de lider pe piaţa locală.
În 1998, atunci când Ziarul Financiar se lansa, în topul celor mai mari 20 de companii din România îşi făceau loc doar două companii, şi anume, Romtelecom (în prezent Telekom) şi Connex (actualul Vodafone). Orange avea la începutul anului 2000 afaceri de circa 626 mil. lei, iar anul trecut a ajuns la afaceri de 4,9 mld.lei.
11. Auchan România
Cifra de afaceri 2016: 4,9 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 1,0 mld. lei
Cifra de afaceri 2006 : 70,0 mil. lei
A ajuns la 33 de hipermarketuri
Retailerul francez Auchan a intrat oficial pe piaţa locală în 2006, când a deschis primul său hipermarket în cartierul bucureştean Titan, acesta fiind în continuare cel mai bun magazin al companiei, potrivit datelor ZF. În anii următori compania a continuat să se extindă exclusiv pe acest format, însă în primă fază expansiunea a fost lentă, astfel că în 2012 avea un total de 11 magazine. Anii 2012-2013 au fost însă unii dintre cei mai importanţi pentru compania care a preluat reţeaua Real într-o tranzacţie regională. Pe piaţa locală au fost cumpărate 20 dintre cele 24 de magazine.
12. E.ON Energie România
Cifra de afaceri 2016: 4,8 mld. lei
Cifra de afaceri 2011: 4,2 mld. lei
Creşte pariul pe energie şi mizează pe online
E.On Energie România face parte din grupul german E.ON, furnizor integrat de gaze naturale şi energie electrică pentru aproximativ trei milioane de clienţi în 20 de judeţe situate în partea de nord a ţării. Înfiinţată la 1 ianuarie 2011, E.ON Energie România a luat naştere prin fuziunea furnizorilor E.ON Gaz România şi E.ON Moldova Furnizare, având ca acţionar majoritar E.ON România. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de lei, în uşoară scădere faţă de anul precedent.
13. MOL România
Cifra de afaceri 2016: 4,7 mld. lei
Cifra de afaceri 2008: 2,1 mld. lei
Cifra de afaceri 2000: 123,0 mil. lei
Grupul ungar MOL, între achiziţii şi noi deschideri de benzinării
Grupul ungar MOL este prezent pe piaţa locală din anul 1994 şi a bifat mai multe achiziţii pe plan local. Astfel, compania a achiziţionat în 1997 reţeaua AMOCO, în 2004 compania Shell România, iar în februarie 2015 a încheiat achiziţia unui număr de 42 de benzinării ENI, amplasate în zone cu trafic intens. În prezent, MOL a ajuns la 210 staţii de carburanţi pe piaţa locală, după ce a inaugurat două unităţi la Buşteni şi Râşnov. În cele două noi staţii este implementat conceptul Fresh Corner, adică zone cu alimente proaspete.
14. Engie România
Cifra de afaceri 2016: 4,7 mld. lei