Eveniment

ZF Live. Nicolae Răgălie, director Autovit: Vânzările de maşini second-hand vor creşte cu cel puţin 20%. Eliminarea timbrului de mediu este o măsură excepţională pentru că pot fi cumpărate maşini la un preţ redus

Autor: Bianca Dorobanţu

21.02.2017, 00:08 8769
Eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie 2017 se reflectă în creşterea numărului de maşini aflate la vânzare, în primul rând ca urmare a vânzării maşinilor cumpărate de români înainte de 31 decembrie 2006, cu care rămăseseră aceştia şi pe care nu le-au mai putut vinde, din cauza taxelor prea mari, a spus Nicolae Răgălie, directorul Autovit, cel mai mare târg de maşini second-hand din România.

„Foarte mulţi oameni au rămas captivi, n-au putut să vândă maşinile ca urmare a timbrului de mediu, care era foarte mare.  De exemplu la o maşină Euro 4, cu un motor de 2.000 cm cubi, se putea plăti un timbru de mediu de 2.000-2.500 euro. Dacă doreau să o vândă, o maşină oricum după 4-5 ani rămâne la jumătate de preţ  şi dacă mai plăteau o taxă de 2.500 de euro, nu mai luau nimic pe ea. Atunci toţi aceşti oameni captivi vin acum şi se elibe­rează“, a spus Nicolae Răgălie, invitat la ZF Live.

O parte din banii obţinuţi din vânzarea maşinilor second-hand se îndreaptă spre maşinile noi, însă în comparaţie cu locuitorii altor state mai dezvoltate, românii nu-şi permit să deţină  maşini noi, nivelul de salarizare fiind mai redus.

„În România plecăm de la un salariu mediu pe economie de 2.100 de lei, niciodată n-o să-ţi permiţi să-ţi iei o maşină nouă, iar românul vrea să epateze. Atunci se îndreaptă spre maşinile la mâna a doua“.

Profitul târgului de maşini second-hand Autovit este de 900.000 de euro anual, a mai spus Nicolae Răgălie.

Dacă anul trecut o maşină stătea în târg aproape o lună până să se vândă, după data de 1 februarie, timpul se poate înjumătăţi.

„Calculul era următorul: te gândeai să vinzi maşina, stabileai un preţ la care adăugai ce plăteşte cumpărătorul, ca timbru de mediu şi se ajungea la o valoare. Dacă o maşină era 6.000 de euro, cu timbrul se ajungea la 8.000. Acum vânzătorul creşte preţul cu 1.000 de euro, iar cumpărătorul plăteşte cu 1.000 de euro mai puţin, pentru că nu mai plăteşte timbrul de mediu. Atunci ei se întâlnesc la mijloc, la noi la târg se negociază orice“.

Directorul Autovit spune că la târg se pot obţine reduceri de 500 de euro, marja de negociere fiind de 5-10%. La târg se găsesc maşini  second-hand pornind de la un preţ de 1.500 de euro până la 80.000 de euro.

Aproape 1.500 de maşini sunt expuse permanent la Autovit, iar spaţiile pentru expunere au un grad de încărcare de peste 95%, iar în anumite zile de duminică, gradul este de 100%, a mai spus Răgălie.

Tariful de expunere porneşte de la 50 de lei, însă poate fi şi 10 lei sau se pot face contracte pentru 50 de euro pe lună.

Într-o zi de weekend se pot face şi 100-150 de tranzacţii la Autovit, iar odată cu elimarea timbrului de mediu, după data de 1 februarie, numărul aces­tora a crescut, a mai spus directorul târgului de maşini.

„Vedem schimbarea din târg, vin alte maşini, vedem rulajul, acum maşinile stau mai puţin. Este importul de ma­şini second-hand, sunt oa­meni care s-au specia­lizat, persoane fizice“.

Dintre maşinile care sunt scoase la vânzare la târg, aproape 20-25% sunt din România, în timp ce 75% dintre acestea sunt aduse din afa­ra ţării de către comercianţi. Totuşi, pentru românii care nu îşi pot permite să-şi cumpere maşini noi, de­­cizia de a eli­mina timbrul de mediu a fost bine­ve­nită, susţine Răgălie.

„A fost o decizie foarte bună eliminarea timbrului de mediu  pentru oamenii care cumpără aceste maşini, a fost o decizie excepţională, pentru că pot cumpara maşini la un preţ redus“.

Directorul Autovit se aşteaptă ca numărul vizitatorilor şi al tranzacţiilor cu maşini să crească.

„În 2017, vânzările de maşini vor creşte cu cel puţin 20%, ne aşteptăm şi pe vânzarea de piese auto, con­su­ma­bile, să fie pe acelaşi trend de creştere. Businessul per total sper să aibă o creştere de 10%“.

În ce priveşte o eventuală accen­tu­are a poluării, determinată de creş­terea numărului de maşini vechi pe piaţă, ca urmare a eliminării timbrului de mediu, Nicolae Răgălie nu vede acest risc, pentru că maşinile vechi vor dis­părea de pe piaţă în mod natural.

„Poluarea poate găsi în alte zone fondurile de care are nevoie. Acum 10 ani majoritatea maşinilor erau Euro 4, vedem că uşor-uşor a dispărut Dacia 1310. Pe măsură ce nu se mai fabrică ne vom trezi cu Euro 5, Euro 6. Maşinile se împuţinează natural, pentru că nu se mai fac.  În 15 ani o să avem numai Euro 5“.

În cadrul Autovit, aproape 10% dintre maşini au o vechime mai mare de 10 ani, iar din restul de 90%, aproape 40% au o vechime de 5 şi 10 ani, iar 50% au o vechime de până la 5 ani.

„Românul este destul de pretenţios, vor fi creşteri şi pe acest segment (al maşinilor vechi, datorită elimănării timbrului de mediu – n. red), dar nu foarte mari, pentru că nu mai cumpără oamenii“.

În zilele de duminică, târgul este vizitat de 15.000-20.000 de oameni, în funcţie de vremea de afară.

Faţă de anii crizei economice, el spune că nu vede o creştere în ce priveşte tendinţa românilor de a cheltui, pentru că aceştia încă au credite luate în acea perioadă pe care trebuie să le înapoieze.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO