Eveniment

Ziarul Financiar a întrebat opt directori de şcoli despre începerea şcolii pe 8 februarie. Ce vor să ştie ei de la ministrul Educaţiei?

Ziarul Financiar a întrebat opt directori de şcoli...

Autor: Ramona Cornea, Alexandra Matei

05.02.2021, 18:42 288

Şcolile se vor redeschide de luni, odată cu debutul semestrului al doilea al acestui an şcolar. Autorităţile au decis ca elevii să revină la şcoală în funcţie de trei scenarii: în scenariul verde toate şcolile se vor redeschide, scenariul galben presupune că vor reveni în şcoli elevii din grădiniţe, cei din ciclul primar şi copiii din clasele terminale, iar în scenariul roşu, cel în care incidenţa cazurilor de COVID-19 este de mai mult de 3 la 1.000 de locuitori, vor merge la cursuri doar copiii de grădiniţă şi de ciclu primar.

Ministerul Educaţiei şi cel al Sănătăţii au finalizat, joi seară, ordinul comun privind măsurile pentru redeschiderea şcolilor şi au listat o serie de recomandări şi obligaţii pentru elevi, părinţi şi cadrele didactice.

Ziarul Financiar a întrebat opt directori de şcoli despre începerea şcolii pe 8 februarie, iar nelămuririle şi nemulţumirile lor sunt numeroase.

”Din păcate, sunt multe nelămuriri, am încercat să abordăm atât Ministerul Educaţiei cât şi pe cel al Sănătăţii, dar şi DSP Ilfov şi Prefectura Ilfov pentru a înţelege cum se poate că regulile pe care le emit să fie interpretate în moduri diferite de diferite instituţii, Ssă înţelegem care este de fapt locul nostru şi cum trebuie să interpretăm legea.  Noi am înţeles că spiritul ei este acela de a izola elevii şi părinţii, nu de a găsi portiţe în lege prin care fiecare să poată face ceea ce vrea”, spune Cătălina Gardescu, Manager of Admissions & External Relations în cadrul American International School of Bucharest (Şcoala Americană).

Mai mult, ”confuzia generată de regulile emise, de limbajul folosit în ordinele de ministru, lipsa unui control adecvat şi a transparenţei în acordarea de permisiuni, au plasat şcoala noastră într-o luptă permanentă între a respecta legile şi a ne menţine elevii”, după cum spune ea.

Ruxandra Mercea, director general al şcolii privateTransylvania College, spune că regulile pentru redeschiderea şcolilor sunt clare şi uşor de implementat, însă vrea să ştie dacă ministrul Sorin Cîmpeanu ia în considerare autonomia şi asumarea pe proprie răspundere a ţinerii şcolilor deschise

”Vrem să ştim dacă ia în considerare autonomia şi asumarea pe proprie răspundere a ţinerii şcolilor deschise, la decizia consiliului de administraţie al şcolii şi respectând toate normele impuse, indiferent de scenariul în care se află localitatea”, spune ea.

Alina-Cristiana Cîrjă, director al Şcolii Româno-Finlandeză din Bucureşti spune că este imposibil ca elevii să păstreze distanţarea fizică în şcoli.

”Există piedici în desfăşurarea acestui nou mod de predare, mai ales în ceea ce priveşte copiii mici, care sunt imposibil de ţinut la distanţă. În septembrie şi în octombrie, cât timp a fost deschisă şcoala, s-a întâmplat ca ei să nu reuşească să menţină distanţarea, dar aici intervine şi măiestria celor care îi supraveghează, dar şi educaţia de acasă”, a spus Alina-Cristiana Cîrjă pentru ZF.

Oana Crăciun, director executiv al şcolii private Aletheea din Bucureşti acuză şi ea că profesorii nu s-au putut înscrie pe platforma de vaccinare.

”În ceea ce priveşte prioritatea pe care ar trebui să o aibă toţi profesorii pentru vaccinare, în cazul şcolii noastre, corpul profesoral nu s-a putut înscrie pe platforma pentru vaccinare, aşa cum s-a întâmplat în cazul profesorilor din învăţământul de stat”, explică ea.

Victor Birău, directorul liceului Traian Vuia din Făget, Timiş, spune că şcoala pe care o conduce are nevoie de fonduri pentru a angaja un medic.

”Mi-aş dori ca pe viitor să se găsească fonduri şi pentru şcolile mici, cum suntem noi, cu 1.300 de elevi, pentru a putea angaja un medic şcolar. Este greu ca un om care nu este calificat să decidă starea de sănătate a elevilor”, explică el.

Tova Ben Nun-Cherbis, preşedinte şi fondator al Complexului Educaţional Laude-Reut din Bucureşti, crede că revenirea elevilor pe băncile şcolii este o decizie bună.

”Este un demers necesar pentru a aduce normalitate în viaţa lor şi a noastră a tuturor, motiv pentru care depunem toate eforturile pentru ca generaţia de acum să nu aibă de suferit din perspectiva pregătirii educaţionale.”

Luiza Joiţa, director executive al Verita International School spune că nu există reglementare pentru utilizarea covoarelor şi a pernelor în grădiniţe aşa cum a fost în ordinul din septembrie ”Cum ar trebui procedat?”, se întreabă ea.

Andreea Marin, profesor în cadrul unei şcoli privată din Bucureşti crede că o să le fie destul de greu elevilor pentru o perioadă să se obişnuiască din nou cu orele susţinute în clasă, cu testarea propriu zisă şi cu concentrarea.

”Predau la clasa a V-a şi mă gândesc că aceşti copii au dat doar trei teste la şcoală anul acesta şcolar. Consider că cei mai mici vor fi afectaţi de această situaţie”, a spus Andreea Marin.

Profesorii şi directorii cu care a vorbit Ziarul Financiar au formulat următoarele întrebări pentru Ministrul Educaţiei:

1.      Există posibilitatea de a vaccina profesorii în sediile şcolii?

2.      În câte şcoli din România sunt deja teste rapide şi cine prelevează probele?

3.      Cum se vor desfăşura orele online în clasele din sistemul fizic pentru elevii care nu pot participa fizic?

4.      Cantinele din cadrul grădiniţelor vor mai funcţiona?

5.      Se pot folosi laboratoarele pentru ştiinte? Dacă da, în ce conditii?

6.      Cum ar trebui sa se desfasoare orele de muzică şi de arte?

7.      De ce nu avem voie să ne aducem la şcoală şi copiii de gimnaziu şi liceu?

8.      Au de gând să ne ofere şi şcolilor private materiale sanitare – măşti de protecţie, mănuşi, dezinfectant – având în vedere că şi şcolile private fac parte din reţeaua naţională de învăţământ?

9.      De ce nu am primit teste rapide din partea Ministerului Sănătăţii, aşa cum ni s-a promis? Au de gând să ne trimită?

10.  Cum ar trebui să adaptăm orele de curs pentru a ajuta elevii să se obişnuiască din nou cu situaţiile evaluative şi cu concentrarea în timpul orelor?

11.  Consideraţi că profesorii din cadrul unei şcoli pot gestiona suficient de bine situaţiile, atât în timpul orelor, cât şi în recreaţie, astfel încât elevii să păstreze distanţa şi să nu existe niciun posibil pericol de infectare?

12.  Ce se întâmplă în cazul în care se stabileşte că un elev s-a îmbolnăvit în afara şcolii?

13.  Se vor găsi fonduri pentru ca micile şcoli din comunităţile rurale să poată angaja măcar un cadru medical care să supravegheze starea elevilor?

14.  Când vom avea o legislaţie specifică învăţământului privat?

15.  Când vor avea într-adevăr prioritate la vaccinare profesorii din mediul privat?

16.  Când va fi publicat Ordinul Ministrului Educaţiei cu privire la tematica de examen pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat 2021, pentru ca elevii să ştie clar şi să diminuăm presiunea asupra lor?

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO