Înlocuirea Planşeului Unirii este o urgenţă, iar amânarea acesteia reprezintă un risc la adresa siguranţei şi a integrităţii fizice a zecilor de mii de oameni care tranzitează, zilnic, centrul Bucureştiului, după cum rezultă din cele mai recente completări ale expertizei tehnice, care a încadrat structura rutieră din centrul Capitalei în clasa tehnică IV din V posibile - nesatisfăcător.
Conform experţilor, „este necesară începerea cât mai repede posibil a lucrărilor de reabilitare/consolidare/înlocuire a podului, întrucât un colaps al structurii, nu neapărat general, dar foarte probabil local, este posibil să se producă în orice moment, existând pericolul de cedare (prăbuşire). Cedarea sub trafic (…) poate atrage după sine flexibilizarea până la rupere a plăcii de beton, cu consecinţe incalculabile asupra circulaţiei rutiere. Cedarea sub trafic a unor infrastructuri, fenomen care a fost deja amorsat, poate atrage colapsul general al structurii pe zonele în care infrastructurile au cedat”.
În aceste condiţii, în care implementarea unor măsuri de înlocuire a plăcii de beton a devenit nu doar o urgenţă, ci un aspect ce nu mai poate fi amânat sub nicio formă, orice demers care ar pune în întârziere debutul lucrărilor ar putea produce pagube incalculabile.
Pentru a evita o astfel de situaţie, în care în „inima” Bucureştiului să aibă loc o tragedie cu consecinţe greu de imaginat şi de acceptat, primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă, face un apel public la adresa primarului general, Nicuşor Dan şi a echipei acestuia, solicitând emiterea de îndată a autorizaţiei de construire necesară pentru startul lucrărilor.
„Rog primarul general să dea dovadă de responsabilitate, înţelegând necesitatea demarării urgente a lucrărilor de înlocuire a Planşeului Unirii. Ne aflăm într-un moment în care orice ezitare, orice tergiversare a acestor lucrări, ar putea avea consecinţe greu de imaginat”, a susţinut Daniel Băluţă.
Edilul a explicat şi faptul că Sectorul 4 este pregătit şi pentru situaţia în care autorizaţia de construire pentru Planşeul Unirii va fi emisă în alte condiţii decât cea prevăzută de lege, ca fiind cea mai rapidă, şi anume emiterea documentaţiei în regim de urgenţă, însă şi în acest caz, este nevoie de colaborarea onestă din partea Primăriei Municipiului Bucureşti.
„În acest moment, Sectorului 4 îi mai lipsesc 3 avize. Unul de la ALPAB, ai cărei reprezentanţi ne-au comunicat faptul că eliberarea avizului nu este de competenţa lor şi ne-au îndrumat către cabinetul Primarului General, adică spre instituţia care ne solicitase avizul ALPAB. Fără acest aviz, pe care în mod evident nu-l putem obţine, nu se poate elibera nici avizul Direcţiei de Mediu a Primăriei Capitalei. Mai mult, ne lipseşte şi avizul Comisiei Tehnice de Circulaţie, instituţie aflată, de asemenea, în subordinea Primărei Municipiului Bucureşti. Reprezentanţii acestei comisii şi-au motivat imposibilitatea eliberării avizului prin faptul că au rămas, în momentul de faţă, fără regulament de funcţionare, lucru care înseamnă, de fapt, o desfiinţare a acestei comisii”, a mai spus primarul Sectorului 4.
Având în vedere refuzul Primăriei Municipiului Bucureşti de a emite autorizaţia de construire în regim de urgenţă, comunicat public chiar de către primarul general, Nicuşor Dan, trebuie menţionată inconsecvenţa practicii în domeniu a PMB. Sub semnătura primarului general, instituţia a autorizat în anul 2023, în regim de urgenţă, lucrările de consolidare a Podului Grant, ce se afla în aceeaşi clasă tehnică IV din V – nesatisfăcător, precum şi Planşeul Unirii. La acel moment, în autorizaţia de construire se menţiona faptul că urgenţa demarării lucrărilor este dată tocmai de încadrarea structurii în clasa tehnică anterior menţionată!
În plus, planşeul are porţiuni cu degradări de nivel tehnic V, are aproape 100 de ani vechime, este aşezat în apă (ceea ce înseamnă o degradare mult mai rapidă) peste două magistrale de metrou, lucruri inexistente în cazul Podului Grant.
Totodată, pentru completa informare a opiniei publice, considerăm necesară studierea cronologiei tuturor demersurilor efecuate şi circuitul documentelor între Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti şi Primăria Municipiului Bucureşti.
- Iulie 2024 – La iniţiativa Sectorului 4 al Municipiului Bucureşti, are loc o primă întâlnire între reprezentanţii celor două autorităţi publice, cu participarea atât a primarului Sectorului 4, cât şi a primarului General, în cadrul căreia se stabileşte realizarea obiectivului de investiţii ”Regenerarea spaţiilor publice în zona Pasajului Unirii, prin realizarea lucrărilor de consolidare şi reabilitare a Planşeului de acoperire a râului Dâmboviţa în Piaţa Unirii – Obiectiv 1 – Planşeu peste râul Dâmboviţa din Piaţa Unirii”.
- 6 August 2024 – În urma discuţiilor asumate între cele două autorităţi publice şi la cererea Primăriei Capitalei, s-a convenit ca cele două instituţii să colaboreze şi să se sprijine reciproc în vederea realizării, atât a lucrărilor de înlocuire a Planşeului, cât şi a lucrărilor ce urmează a fi executate de către Primăria Capitalei pentru realizarea conectivităţii tramvaielor 21 cu 32, sistematizarea circulaţiei întregii zone cât şi a amenajării teritoriale în Piaţa Unirii. În scopul celor agreate, Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti a depus o cerere de eliberare a unui certificat de urbanism ce vizează întreaga zonă, însoţită de toate documentele deja obţinute pentru realizarea lucrărilor de la Planşeu, cerere însoţită de o serie de documente. (OPIS ataşat).
- 6 august 2024 - În aceeaşi zi, a avut loc şi vizita expertului tehnic, ce are obligaţia, conform legii, să urmărească şi să avizeze Proiectul tehnic şi lucrările ce urmează a fi executate, la Planşeul Unirii. Expertul a evidenţiat, ulterior, degradările semnificative ale planşeului, din cauza cărora structura ar putea ceda sub presiunea traficului, cel puţin pe anumite porţiuni, şi care, în opinia acestuia, necesită demararea lucrărilor de refacere în regim de urgenţă.
- 30 August 2024 – Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti aduce la cunoştinţa Primarului General, concluziile Punctului de Vedere al expertului tehnic în urma vizitei din teren din data de 6 august 2024, concluzii ce au fost comunicate, de altfel, către toate instituţiile competente ale administraţiei publice centrale/locale.
- 2 septembrie 2024 – Primăria Municipiului Bucureşti a eliberat certificatul de urbanism, solicitat de către Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti, care prevede un număr suplimentar de avize, în ciuda faptului că instituţia a fost înştinţată de urgenţa începerii lucrărilor, trei dintre avize urmând a fi obţinute de la instituţii aflate în subordinea Primăriei Generale.
- 6 septembrie 2024 – Comisia Tehnică de Circulaţie din cadrul PMB transmite către Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti justificarea imposibilităţii eliberării avizului solicitat de către Sectorul 4.
- 9 septembrie 2024 – În lipsa unui răspuns din partea Primăriei Municipiului Bucureşti la avertismentul experţilor cu privire la necesitatea demarării lucrărilor de refacere a Planşeului Unirii în regim de urgenţă, Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti depune la PMB cererea pentru obţinerea autorizaţiei de construire în regim de urgenţă, cerere nesoluţionată până astăzi – 26 septembrie 2024.
- 23 septembrie 2024 – Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB) transmite către Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti justificarea imposibilităţii eliberării avizului solicitat de către Sectorul 4, motivând că acest lucru nu este de competenţa instituţiei anterior menţionate.
Având în vedere cele mai sus menţionate, precizăm faptul că demersul începerii lucrărilor de refacere totală a Planşeului Unirii este unul fundamentat prin prisma expertizelor tehnice realizate de către specialişti, care încadrează structura în starea tehnică IV - nesatisfăcător, similar, de altfel stării tehnice IV în care a fost încadrat şi Podul Grant, şi pentru care Primarul General a emis autorizaţie în regim de urgenţă pentru realizarea lucrărilor, dar şi a dialogului permanent, susţinut şi iniţiat de către Sectorul 4, în decursul ultimelor luni.
Cât priveşte necesitatea şi urgenţa lucrărilor de refacere a Planşeului, acestea au fost întărite chiar de Guvernul României, prin acordarea finanţării, în procedură de urgenţă! Toate aceste aspect au fost, de altfel, reiterate în cadrul şedinţei Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, care a avut loc miercuri, 25 septembrie, şi de la care, însă, primarul general a lipsit!
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels