Femei în business

Proiect ZF/Vodafone. Femei în Business. Alina Prahoveanu, managing partner, OFIN Consulting. Tinerele care vor să aleagă profesia de economist trebuie să aibă o capacitate mare de învăţare şi să se adapteze la schimbări

30.03.2022, 00:05 Autor: Ramona Cornea

„Cine vrea să fie economist trebuie să se aştepte ca toată viaţa să fie în acelaşi proces de adaptare continuă, că totul se schimbă“.

Alina Prahoveanu, managing partner al companiei de consultanţă OFIN Consulting, este de părere că tinerele care vor să aleagă profesia de economist trebuie să aibă o ca­pa­citate mare de învăţare şi să se adapteze la schimbări pentru că este un domeniu de activitate în continuă schimbare.

„Le-aş recomanda să nu o facă dacă nu le place. Ca să ştie da­că ar putea să le placă, trebuie să se gândească că este o lu­me cu ecosisteme, exact ca natura, cu îmbolnăviri, cu cata­clis­me, cu legi clare care sunt cumva greu de înţeles de o mare par­te a oamenilor. Trebuie să le placă, trebuie să fie curioase, tre­buie să aibă o capacitate mare de învăţare să se adapteze la schim­bări, pentru că sunt multe. Trebuie să se aştepte că toată via­ţa vor fi în acelaşi proces de adaptare continuă, că totul se schim­bă“, a declarat Alina Prahoveanu în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Alina Prahoveanu este specialist în domeniul financiar, cu experienţă atât în companii de stat, cât şi la multinaţionale sau în antreprenoriat. Pe parcursul carierei a avut roluri de CEO, CFO, antreprenor sau membru de board şi a fost implicată în diverse proiecte de transformare fie că este vorba de ela­borare de strategii de optimizări de costuri sau de capital de lucru, fie că este vorba de soluţii eficiente de finanţare sau efi­cien­tizare organizaţională. De asemenea, Alina Prahoveanu este membră a mai multe organizaţii profesionale.

„Povestea mea este simplă, am terminat liceul undeva în 1993, erau primii ani de libertate după regimul comunist. Era o deschidere extraordinară şi informaţiile veneau în România în foarte multe feluri, educaţia a fost într-un şoc de adaptare şi eu care iubeam matematica şi fizica în timpul liceului m-am trezit că nu mă pot regăsi în niciuna dintre drumurile tradiţio­na­le cu aceste două materii care îmi plăceau“, spune Alina Prahoveanu.

„Astfel, am plecat pe ideea că economia este un soi de matematică aplicată şi am mers un în rând cu toată lumea către facultăţile de ştiinţe eco­no­mice şi mi-am ales specializarea managementul firmei pentru că era un termen foarte neobişnuit, nou, însemna şef pe vremea aceea“, mai povesteşte ea.

Despre marile plusuri şi marile minusuri ale legislaţiei în domeniul financiar din România, Alina Prahoveanu spune că un plusurile sunt puţine, unul dintre cele mai mari fiind adaptarea legislaţiei fiscale după aderarea României la Uniunea Europeană, ceea ce a adus un pic de stabilitate.

„Din păcate, firul roşu care urmează constant este firul inconsecvenţei, al schimbărilor continue, al impredictibilităţii sistemului fiscal în funcţie de interesele politice, faptul că nu aveam o strategie de ţară care să alinieze interesele României, iar sistemul fiscal să fie un soi de bază, de fundament pe care se construieşte această strategie de ţară. Sistemul fiscal este cel care colectează taxele la buget şi asta înseamnă bani pentru România, bani care ar trebui cheltuiţi cu înţelepciune. Impredictibilitatea pare că este un soi de reacţie a clasei politice la dezechilibrele care apar în buget“, a completat ea.

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, care le oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

Ce a mai spus Alina Prahoveanu, managing partner al companiei de consultanţă OFIN Consulting, în cadrul emisiunii Femei în Business:

Cât este de important să fii membru în asociaţii profesionale de profil?

„Asociaţiile organizaţiile profesionale au rolul de a reglementa actori ai profesiei. Asta înseamnă că elaborează nişte standarde profesionale, coduri de etică,  asigura educaţia continuă pentru a fi tot timpul la curent cu modificările de teorii, de legislaţie, de bune practici. Organizaţiile profesionale un rol foarte important în orice moment în orice profesie pentru că asigură un nivel de calitate şi o standardizare a cunoştinţelor şi a practicienilor acelei profesii. Toate aceste camere la care sunt membră fac parte din aceeaşi familie, cea a profesiei de economist.“

Care sunt obiectivele dumneavoastră în organizaţie Profesional Women’s Network?

„Profesional Women’s Network este o organizaţie care ajută sau are ca misiune susţinerea femeilor de carieră. Am simţit pe parcursul carierei mele că femeile au mai puţin curaj în asumarea rolurilor de conducere, asumarea rolurilor de lider dintr-o organizaţie. Dacă pentru un bărbat este firesc, pentru o femeie este mai puţin firesc şi vine cu foarte multă presiune asupra femeilor, deci nu vorbesc din partea bărbaţilor sau din perspectiva discriminării, ci din partea presiunii resimţite de noi, femeile, în momentul în care suntem în poziţii de conducere. Indiferent că suntem discriminate sau nu, simţim nevoia să fim mai bune, mai pregătite, mai atente, mai agile, mai capabile să anticipăm şi aşa mai departe.“

Dacă aţi fi premier, care ar fi prima decizie pe care aţi lua o şi de ce?

„Este greu să mă imaginez că aş fi premier, mai ales în situaţia politică de azi, este foarte complicat şi cu războiul de la graniţele României, şi cu coaliţia care este anormală, plină de conflict. Cred că prioritatea ar trebui să fie creşterea economică a României. Cred că, aşa cum au spus foarte mulţi analişti, suntem într-o perioadă în care România chiar poate să exploateze nişte avantaje pe care le are şi ar fi păcat să nu o facă. Deci dacă aş fi premier, probabil că aş căuta să gândesc acea echipă care poate să creeze un plan de iniţiative prin care să ne exploatăm potenţialul, şi prin portul de la Marea Neagră, şi potenţialul agricol. În acelaşi timp, să securizăm cumva România de creşterile incontrolabile ale preţurilor atât la alimente, cât şi la utilităţi.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone