Femei în business

Proiect ZF/Vodafone Femei în Business. Alina Stoian, managing partner, JustAD: În mine curge sânge de antreprenor, nu cred că aş fi putut face altceva în afară de antreprenoriat

16.03.2022, 00:06 Autor: Ramona Cornea

„Sfatul pe care eu îl dau acum celor care vor să treacă de la statutul de angajat la cel de antreprenor este să îşi măsoare foarte bine paşii. Dacă vor să intre în antreprenoriat trebuie să ştie că antreprenoriatul nu este despre mai mult timp liber, nu este despre a fi propriul tău şef.“

Alina Stoian, managing partner al agenţiei de publicitate JustAD şi vicepreşedinte de marketing şi comunicare al asociaţiei Professional Women’s Network (PWN) România, afirmă că nu ar fi putut să aibă o altă activitate profesională decât cea de antreprenor.

„Atunci când am deschis, am fost cumva împinsă de la spate să fac asta – mi-a fost pusă ca opţiune între a emigra în Statele Unite sau a face ceva pe cont propriu şi atunci am ales partea asta. Nu am fost atât de conştientă de ce înseamnă, că nu ai un singur şef şi că toţi clienţii îţi vor fi şefi, că dacă eşti un angajator şi un an­treprenor em­patic până şi an­ga­jaţii devin într-o formă sau alta şefii tăi. Aşa a fost să fie, aşa a trebuit să fie pentru că la foarte scurt timp chiar am descoperit că în mine curge sânge de antreprenor, nu cred că aş fi putut face altceva în afară de antre­pre­noriat“, a declarat Alina Stoian în cadrul emisiunii Femei în Business, rea­lizată de ZF în parte­neriat cu Vodafone.

Alina Stoian este o antreprenoare cu experienţă în marketing, comu­ni­care şi vânzări. În 2005 a fondat JustAd, o agenţie independentă de publicitate şi comunicare din Bucureşti, dar îşi foloseşte expertiza şi în proiecte de voluntariat.


Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, care le oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.


Un sfat pe care ea îl dă acum celor care vor să treacă de la statutul de an­gajat la cel de antreprenor este să îşi pla­nifice foarte bine toţi paşii. „Sfatul, uitându-mă retrospectiv la ce s-a în­tâmplat, este să îşi măsoare foarte bine paşii. Dacă vor să intre în antre­pre­no­riat, trebuie să ştie că antre­pre­no­riatul nu este despre mai mult timp liber, nu este despre a fi propriul tău şef.“

Despre Professional Women’s Network, Alina Stoian spune că este o asociaţie care are o misiune destul de dificilă, mai ales în contextul actual, şi anume crearea unui echilibru de gen în zona de leadership.

„În România îşi asumă această misiune prin a sprijini femeile să ajungă în poziţii de leadership pentru că noi în România avem foarte mulţi executivi femei, dar extrem de puţini la C level sau în consilii de administraţie. Atunci, aceasta este misiunea noastră finală, să ajungem să acceadă femeile la astfel de poziţii. Noi am creat programe care să le ajute în tot ciclul lor de viaţă profesională, iar ca obiective pe partea de comunicare, trebuie să sprijinim această misiune, iar dincolo de programele pe care le facem şi pe care le promovăm ca atare vrem să fim o voce pentru membrele noastre“, a explicat ea.

În ceea ce priveşte motivele pentru faptul că femeile din România au un acces mai dificil la poziţii de leadership, reprezentanta JustAD crede că nu este o întrebare cu un singur răspuns, ci cred că depinde şi diferă foarte mult în funcţie de businessul şi de domeniul din care sau în care activează femeile respective.

„Pe de altă parte, cred că mai ţine şi de mentalitatea cu care noi suntem educaţi. Aici, în spaţiul balcanic, femeile au rolul lor altul decât noi credem şi vrem să le aibă şi atunci ni se setează aceste aşteptări sau lipsa lor, ca să spun aşa. Fără să ne dăm seama, ne este teamă să spargem aceste bariere, tocmai de aia sunt minunate exemplele când apar. Deci cred că ţine de mentalitate, dincolo de orice alt tip de discriminare“, explică antreprenoarea.

 

Ce a mai spus Alina Stoian, managing partner al agenţiei de publicitate JustAD, în cadrul emisiunii Femei în Business:

 

Aţi avut dificultăţi în business din cauza faptului că sunteţi femeie, aţi fost discriminată pozitiv sau negativ?

„Nu mi-am pus niciodată problema în felul acesta, poate pentru că atunci când am început să fac vânzări era un domeniu extrem de arid, vindeam spaţii publicitare pentru un catalog de construcţii, deci puteam să stau de vorbă cu foarte mulţi domni care deţineau o firmă de construcţii. Vin dintr-un liceu de mate-info, deci mi-a fost foarte la îndemână să înţeleg mentalitatea bărbătească, dar prima discriminare pe care am simţit-o nu a fost din partea unor bărbaţi, ci tot a unor femei. Până nu lăsam să se înţeleagă că este agenţia mea, mă discriminau şi stăteau de vorbă cu mine cu un nivel de superioritate după care scădea nivelul şi vorbeam de la ochi la ochi. Poate vine tot din varianta asta că femeile nu pot ajunge în poziţii de conducere şi uite că până şi între noi credem acelaşi lucru.“

Dacă ar fi să daţi un mesaj femeilor antreprenoare din România, care ar fi acela?

„Ar trebui să fim mai unite, nu doar declarativ, ci şi faptic. Şi poate să lăsăm puţina invidie la o parte. Nu înseamnă că toate suntem aşa, dar vorbim de o generalizare care se vede şi se simte. Ar trebui să ne sprijinim mai mult unele pe altele să ajungem în poziţii de top şi să ne bucurăm atunci când ajungem în astfel de poziţii. Cred că ăsta ar fi sfatul: să fim unite şi la nivel faptic, nu doar declarativ.“

Care a fost cea mai dură lecţie pe care aţi învăţat-o în carieră?

„Am învăţat destule şi multe grele. Printre cele mai dificile este să înveţi să spui nu, nu inclusiv la clienţi, să spui nu atunci când nu mai poţi şi ai nevoie de o pauză. Asta le cam lipseşte antreprenorilor şi antreprenoarelor. Cred că cea mai grea lecţie este aceea de a-ţi asuma că nu contează de câte ori cazi, contează de câte ori te ridici şi am căzut de multe ori şi m-am ridicat de multe ori. Am învăţat de fapt din toată căzătura asta şi ridicarea nu că sunt o pasăre Phoenix şi că atunci când eşti jos, eşti singur.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone