Femei în business

Proiect ZF/Vodafone Femei în Business. Lucia Morariu, fondatoarea şi proprietara Eximtur. Deschiderea mea spre antreprenoriat a existat întotdeauna. Mi-am dorit mereu să nu depind de nimeni

23.02.2022, 00:05 Autor: Ramona Cornea

♦ „Eu sunt absolventă a Facultăţii de turism. M-am îndreptat spre turism pentru că asta am studiat în facultate şi înfiinţarea unei agenţii de turism era o oportunitate pentru mine.“

Lucia Morariu, fondatoarea şi proprietara agenţiei de turism Eximtur, afirmă că a fost întotdeauna deschisă spre antreprenoriat, iar decizia sa de a se îndrepta spre turism a venit pe fondul studiilor pe care le-a urmat.

„În 1993 trăiam cu toţii o atmosferă plină de optimism, iar deschiderea mea spre antreprenoriat a existat întotdeauna. Mi-am dorit mereu să nu depind de nimeni să reuşesc să acţionez singură pentru bunăstarea mea şi a familiei. Eu sunt absolventă al Facultăţii de turism, mai precis exista o secţie numită economia serviciilor de alimentaţie publică şi turism în cadrul Facultăţii de comerţ a Academiei de Studii Economice. M-am îndreptat spre turism pentru că asta am studiat în facultate şi înfiinţarea unei agenţii de turism era o oportunitate pentru mine, pentru noi, cei care am făcut-o. La acea vreme se făcea cu o investiţie care nu presupunea resurse financiare foarte mari. Cam aşa a început povestea“, a declarat Lucia Morariu în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Lucia Morariu este pasionată de turism şi a intrat în antreprenoriat în acest do­me­niu în anul 1993 în Cluj-Napoca. Astăzi, com­pania sa este una dintre cele mai mari agenţii de turism de pe piaţa locală, cu afa­ceri de circa 30 de milioane de euro anul trecut. De-a lungul vremii a avut două man­date de preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism şi a fost secretar de stat pentru IMM-uri comerţ turism şi profesii liberale în perioada 2007-2008.

Antreprenoarea crede că dezvoltarea insuficientă a infrastructurii limitează o parte a călătoriilor care s-ar putea petrece în alte condiţii în România şi limitează tocmai acele călătorii care aduc cel mai mult acel plus produs turismului românesc, res­pectiv al străinilor care ar vizita România turistică. Mai mult, ea spune că antreprenorii din turism simt profund lipsa de predictabilitate din mediul în care activează.

„Este din ce în ce mai complicat să organizezi un circuit turistic în România, un circuit cultural şi să nu ştii cam cât timp să îţi programezi, cât petreci în autocar între un obiectiv turistic şi un altul. (...) Noi, cei din turism, suntem trişti de ani de zile pentru că instituţia centrală publică care se ocupă de turism este schimbată cu fiecare schimbare guvernamentală, i se blochează activitatea şi nu are continuitatea pe care o astfel de instituţie ar trebui să o aibă ca să funcţioneze în rând cu lumea.“

Despre tinerii antreprenori care şi-ar dori să deschidă o mică afacere în domeniul turismului, proprietara Eximtur spune că ar trebui să fie pregătiţi cu banii pentru o investiţie iniţială şi să aibă o pregătire economică. „Cei care vor să îşi deschidă o afacere în turism trebuie să aibă o pregătire economică, să-şi pregătească 30.000 - 35.000 de euro pentru investiţia iniţială pentru că altfel nu vor face faţă şi, mai ales, să se orienteze spre oameni pentru că fără oameni calificaţi nu poţi să faci consultanţă de călătorie în ziua de azi.“

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, care le oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

Ce a mai spus Lucia Morariu, fondatoarea şi proprietara Eximtur, în cadrul emisiunii Femei în Business:

 Care a fost cea mai mare eroare pe care aţi făcut-o în business? 

► „Pot spune ferm că trebuia să îmi fac o companie cu specific de IT care să construiască soluţii informatice pentru domeniul travel pentru că am făcut asta lucrând în parteneriat cu companii de IT, dar o mare parte din concept, din management a fost la noi. Dacă aş fi făcut compania, atunci eu aş fi fost mai eficientă şi poate aş fi economisit banii pe de o parte şi pe de altă parte aş fi câştigat bine în compania respectivă.“

 

V-aţi simţit vreodată discriminată pozitiv sau negativ în business din cauza faptului că sunteţi femeie?

► „Nu există în România discriminare a femeilor în business. Dar pentru o femeie este mai greu să trăiască ca antreprenor pentru că lucrurile se complică pentru că nu mai eşti al tău, ci eşti al echipei, pentru că trebuie să începi să ai grijă de alţii şi, implicit, sacrifici o parte importantă din timpul pe care l-ai petrece cu familia, cu copiii, iar lucrurile acestea lasă urme. Este drept că în România mai mult se vede în sistemul de stat şi în conducerea instituţiilor de stat sunt  prea puţine femei şi de multe ori nu cele care trebuie. Aici s-ar putea vorbi mai mult de o discriminare.“

 

Ce aţi realizat ca secretar de stat, ce aţi reuşit să schimbaţi în perioada în care aţi fost în această poziţie?

► „Contactul meu cu administraţia publică centrală a însemnat o mare dezamăgire. Am fost extrem de uimită să constat haosul şi dezorganizarea care se întâmplau la acea vreme. Am avut poate şi neşansa asta de a fi o instituţie nouă, iar înfiinţarea unui minister presupune o grămadă de etape birocratice despre care cei din afara sistemului nici măcar nu au cunoştinţe, dar nici nu şi le pot imagina. (...) Dacă este să vorbim de rezultate, cel mai important rezultat a fost acela că am reuşit să facem şi să finalizăm ghidurile de accesare a fondurilor europene pentru promovarea turismului, inclusiv cele pentru crearea şi promovarea brandului turistic al României sub care se desfăşoară de atunci toată promovarea turistică a României. Era de altfel principalul obiectiv pe care noi l-am pus atunci.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone