Fiscalitate

Camelia Malahov şi Gabriel Pătru, Deloitte: Dosarul cu şină devine istorie. Cine îi ia locul?

Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, şi Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, şi Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

08.06.2021, 10:56 451

Comunicarea prin mijloace electronice cu administraţia fiscală nu va mai fi o opţiune, ci o obligaţie! Planul referitor la digitalizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) conţine, printre altele, măsuri menite să transfere comunicarea contribuabililor cu autorităţile fiscale integral în mediul virtual.

Această transformare va fi posibilă ca urmare a implementării proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se înregistra în Spaţiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiţii, toate documentele sau solicitările vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel că interacţiunea fizică cu reprezentanţii ANAF va putea fi mult diminuată sau înlocuită.

În prezent, înregistrarea este opţională dar, deşi procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interacţiune dintre autorităţi şi public, numărul contribuabililor înscrişi în SPV este încă relativ redus. Însă platforma este accesibilă tuturor iar utilizarea acesteia eficientizează comunicarea cu instituţiile statului.

Cheia de acces – certificatul digital de semnătură electronică

În cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizează prin intermediul unui certificat digital de semnătură electronică, deja utilizat de către contribuabili pentru semnarea declaraţiilor fiscale (precum declaraţia 100 sau 101). Pentru alocarea unui certificat digital este necesară depunerea declaraţiei 150 (generată din sistemul informatic ANAF), alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital şi împuternicirea titularului semnăturii digitale.

După accesarea link-ului de înregistrare în SPV, se completează datele persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea şi ale persoanei fizice (titularul semnăturii digitale pentru care se solicită accesul în SPV) şi se încarcă documentele care atestă calitatea de împuternicit/administrator a persoanei fizice. Răspunsul la solicitarea de înrolare este transmis rapid, sub forma unei informări pe e-mail.

Care este utilitatea Spaţiului Privat Virtual?

În primul rând, prin utilizarea SPV se simplifică procesul de solicitare a informaţiilor şi documentelor fiscale. Spre exemplu, fişa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fişele de cont pentru fiecare obligaţie fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aştepte câteva zile, poate fi obţinută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obţinut într-un timp mult mai redus şi fără deplasarea la sediul administraţiei fiscale.

De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situaţia obligaţiilor de plată, situaţia contribuţiilor sociale declarate de către angajatori, adeverinţa de venit sau certificatul de atestare fiscală.

În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declaraţiilor fiscale depuse şi recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declaraţiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora şi un acces facil la datele cuprinse în documente.

Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorităţi utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.

Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecţionarea sumelor aferente pentru susţinerea entităţilor non-profit sau unităţilor de cult.

Utilizând interdependenţa dintre platforma SPV şi ghişeul.ro, se simplifică plăţile atât în nume personal cât şi în numele terţilor (facilitate disponibilă începând cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV să plătească în numele terţilor impozite şi contribuţii evidenţiate în declaraţia unică). Mai mult, platforma oferă o facilitate suplimentară pentru contribuabilii persoane fizice, constând în pre-completarea declaraţiei unice în baza datelor deja cunoscute de către autorităţile fiscale.

Nu în ultimul rând, toate notificările ANAF către contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimină riscul ca aceste informări, extrem de importante (precum notificările de plată sau notificările cu privire la neconcordanţele între declaraţia de impozit pe profit şi situaţiile financiare), să mai fie rătăcite sau uitate în cutia poştală.

Un instrument valoros al platformei este şi chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informaţii punctuale de natură fiscală sau procedurală, timpul de răspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.

Aşadar, utilizarea SPV eficientizează timpul contribuabililor şi diminuează interacţiunea fizică dintre aceştia şi autorităţi. Totuşi, rămâne în sarcina fiecărei persoane, fizice sau juridice, să verifice constant comunicările sosite în spaţiul virtual, având în vedere că întreaga corespondenţă cu ANAF se va desfăşura doar prin această platformă. Un caz reprezentativ este cel legat de somaţiile de plată care, neobservate la timp, pot declanşa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.

În concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmăreşte să atingă şi scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili şi autorităţi.

Material de opinie de Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, şi Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO