Fonduri UE

Fondurile europene devin un business inclusiv pentru asigurători

Fondurile europene devin un business inclusiv pentru asigurători. Generali are în portofoliu 50 de proiecte de infrastructură finanţate cu bani europeni

Autor: Ciprian Valentin Botea

11.06.2011, 12:13 758

Generali, una din primele zece companii din piaţaasigurărilor, vizează creşterea vânzărilor de poliţe de asigurare alucrărilor la proiectele de infrastructură finanţate din fondurieuropene, văzute ca un motor de creştere al economiei şi pentrucare sunt alocate câteva miliarde de euro în următoriiani.

"Forţa de vânzare acompaniei este orientată spre acest tip de proiecte, iar expertizatehnică ne ajută în acest sens. Proiectele de infrastructurăfinanţate cu fonduri europene reprezintă un potenţial de businessfoarte mare şi pentru noi este o piaţă de nişă pe care vrem să oexploatăm la maximum", spune Georgiana Popescu, head of corporaterisks la Generali.

Lucrările laobiectivele de infrastructură sunt asigurate prin poliţe complexede tipul construction all-risks (CAR), care acoperă pagubeleproduse la construcţia propriu-zisă, dar care au şi o componentă derăspundere profesională şi răspundere civilă faţă de terţi.Facultativ pot fi asigurate şi utilajele sauechipamentele.

Proiectele vizatede Generali au în general valori cuprinse între 500.000 şi 4milioane de euro, dar compania a preluat riscuri şi în cadrul unorproiecte de infrastructură de zeci sau sute de milioane de euro,inclusiv Pasajul Basarab din Capitală.

"Chiardacă au valori mici, sumele totale destinate acestor proiectedepăşesc valoarea cumulată a proiectelor mari de infrastructură", aprecizat Popescu.Autorităţileau la dispoziţie până în 2013 fonduri europene de aproape 4,5miliarde de euro pentru obiective de infrastructură, iar până înprezent au fost trase efectiv mai puţin de 200 mil.euro.

Asigurătorulîncasează între 0,28 şi 0,45% din valoarea construcţiei, ceea ceînseamnă că pentru o sumă asigurată de un milion de euro prima deasigurare variază între 2.800 şi 4.500 de euro, în funcţie degradul de risc al proiectului.Suma finală încasată de asigurător depinde însă decomplexitatea clauzelor de răspundere civilă.

De multe orilimitele de asigurare pe partea de răspundere civilă sunt dedouă-trei ori mai mari decât valoarea de construire a proiectului,astfel că suma încasată de asigurător creşte corespunzător.Elementul de răspundere civilă faţă de terţi acoperă atât pagubelemateriale, cât şi vătămările corporale provocate ca urmare aactivităţii de pe şantier.

"Aceste proiecte auun grad de risc ridicat care este dat de proximitatea traficului şia persoanelor. De asemenea, o parte din proiecte se derulează înlocalităţi aflate în zone izolate şi riscurile sunt reprezentate decalamităţile naturale - alunecări de teren, căderi de stânci sauviituri", precizează Popescu.

Reţelele de gaze,de canalizare şi construcţiile de poduri sunt cel mai scump deasigurat, cota de primă depăşind în aceste cazuri 0,35% dinvaloarea proiectului.

De exemplu, pentruPasajul Basarab din Capitală, cota de primă a fost stabilită la0,45% din suma asigurată. Valoarea iniţială a proiectului şiimplicit suma asigurată pentru daune materiale a fost de 114milioane euro, ulterior suma fiind suplimentată cu 35 milioane eurodatorită modificării condiţiilor tehnice.

Popescu spună că lamomentul încheierii poliţei cu cei doi constructori ai pasajului -Astaldi şi FCC Construction -, cota de primă a fost una dintre celemai mici înregistrate în Europa Centrală şi de Est pentru un astfelde proiect. În prezent, cotele au scăzut însă semnificativ datorităcompetiţiei tot mai strânse, astfel că pentru proiecte deinfrastructură asigurătorii locali încasează prime cu 30% mai micidecât tarifele practicate de companiile europene.

"Este o concurenţăfoarte mare şi discuţiile se poartă întotdeauna pe preţuri dedumping (practicarea unor tarife mai mici de cât cele ale pieţei,care generează pierderi - n. red.). Cred că beneficiarii nuconştientizează foarte bine importanţa asigurării.Poliţade asigurare nu este însă o simplă hârtie necesară ladosar."

O poliţă deasigurare de tip CAR se încheie pe întreaga perioadă de construcţiea proiectului şi poate fi prelungită pentru o peioadă de maximumdoi ani pe perioada garanţiei acordate de constructorbeneficiarului.

În perioadade garanţie sunt asigurate doar lucrările de mentenanţă. Daunelemateriale produse de calamităţi naturale, de exemplu, trebuieasigurate de beneficiar sau de proprietar printr-o poliţăseparată.

Generali aasigurat, de asemenea, mai multe parcuri eoliene construite înultimii ani, valoarea celui mai mare proiect de acest fel fiind de35 milioane euro. Pe segmentul property, compania are în portofoliumai multe clădiri de birouri, complexuri rezidenţiale şi reţele dehypermarketuri cu sume asigurate care depăşesc pragul de 100milioane euro şi care sunt încheiate de obicei pe o perioadă de unan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO