Franta

Logan, masina ieftina care a ajuns creme de la creme

14.07.2005, 16:43 25

Renault 8, Renault 12 sau Citroen Axel. Modelele de masini frantuzesti au stat tot timpul la baza celor mai populare masini produse pe piata romaneasca - Dacia 1100, Dacia 1300 sau Oltcit.

Cel mai cunoscut model de masina romaneasca din prezent, Dacia Logan, nu mai copiaza nici un model de masina frantuzeasca, si, mai mult, va incepe sa aduca de anul acesta beneficii importante pentru Renault, actionarul majoritar de la Dacia, care a investit deja 700 de milioane de euro la Pitesti.

Industria auto romaneasca a fost tot timpul in stransa legatura cu cea franceza. Prima Dacie iesita de pe portile uzinei de la Pitesti in urma cu aproximativ 40 de ani, Dacia 1100, era o copie a unui model Renault, Renault 8.

Citroen , un alt producator francez important, si-a pus la randul sau amprenta asupra uneia dintre cele mai bine vandute marci de pe piata locala, Oltcit.

Cel mai longeviv model de masina - Dacia Berlina, iesit de pe piata locala anul trecut, la o varsta de aproximativ 35 de ani, a fost tot o copie a unui model frantuzesc, Renault 12.

Dupa 1990, producatorii romani de masini au intrat intr-o perioada de cadere dramatica mai ales ca Citroen a decis la jumatatea anilor ''90 sa iasa din joint-venture-ul pe care il avea la Craiova.

Producatorii francezi nu au abandonat de tot Romania, Renault cumparand in toamna anului 1999 pachetul majoritar de actiuni de la Dacia. Presedintele de atunci al Renault, Louis Schweitzer, spunea la momentul respectiv ca Dacia urma sa fie baza pentru dezvoltarea unei masini de 5.000 de euro, care urma sa fie destinata pietelor emergente din Europa Centrala si de Est sau America de Sud si Africa.

La cinci ani de la cumpararea Dacia, in toamna anului trecut, Renault a lansat modelul Logan, care a innebunit pur si simplu pietele auto din tarile din Europa Centrala si de Est. Curentul de opinie favorabil noului model s-a extins si in Europa de Vest, unde mediul economic dificil determinase deja o explozie a fenomenului "low-cost Carrier", adica transportatori aerieni care ofereau bilete cu un pret reduse in conditii de zbor elementare (fara mancare la bord sau ziare oferite gratuit pasagerilor).

Cu 700 de milioane de euro investite deja pana acum si alte 300 de milioane de euro programate pentru anul acesta si anul viitor, Renault reprezinta in acest moment cea mai mare investitie franceza din Romania. Potrivit informatiilor din piata, investitiile Renault ar putea trece de un miliard de euro chiar mai devreme de sfarsitul anului 2006, grupul francez studiind in acest moment posibilitatea extinderii capacitatii de productie ca urmare a cererilor foarte mari pe care le inregistreaza Logan in tarile unde a fost lansat pana in prezent.

Pe lista investitorilor francezi din industria auto romaneasca se afla si producatori de componente auto, precum Valeo sau Auto Chassis International.

Michelin Romania, lider mondial in domeniul anvelopelor, este la randul sau prezent pe piata romaneasca. Michelin a cumparat in vara anului 2001 doua fabrici de anvelope ale grupului Tofan, Silvania Zalau si Victoria Floresti, alaturi de alte activitati ale grupului Tofan. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa cea mai vehiculata suma a fost de 80 de milioane de dolari, bani incasati de fondul de investitii Nomura International si omul de afaceri Gelu Tofan, fondatorul grupului.

Investitiile frantuzesti de pe piata romaneasca nu se rezuma doar la productie, atat Peugeot, cat si Citroen sau Renault fiind implicati cu investitii si in activitati comerciale. Practic, fiecare dintre cele trei marci au retele de dealeri cu acoperire nationala, marcile de masini frantuzesti ocupand an de an locuri de frunte in topurile de vanzari de automobile noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO