From Vis To Biz

From Vis to Biz. Producătorul de vinuri Crama Liliac vede o creştere cu 10% a cifrei de afaceri pentru 2022, după ce anul trecut a atins o cifră de afaceri de 1,7 mil. euro

08.09.2022, 00:06 Autor: Mircea Nica

♦ Miron Radic, CEO Crama Liliac: Acum extindem crama pentru a ajunge la o capacitate de producţie de 500.000 - 550.000 de sticle şi acolo rămânem. Business planul nostru este gândit pe 25 de ani ♦ În România sunt foarte multe crame cu o producţie mare şi când se vorbeşte de o producţie mare, preţul este unul mic pe sticlă ♦ Focusul nostru este să creştem preţul pe sticlă şi să rămânem cu producţia aceasta

Producătorul de vinuri Crama Liliac, deţinut de amb Wine Company, estimează o creştere a cifrei de afaceri de 10% pentru anul 2022, după ce anul trecut a avut cel mai bun an, ajungând la o cifră de afacerid e 1,7 mil. euro, a spus Miron Radic, CEO Crama Liliac, în cadrul emisiunii From Vis to Biz, un proiect al Ziarului Financiar realizat în parteneriat cu OTP Bank.

„Producţia anul acesta arată foarte bine în vie, mai bine ca în ultimii doi ani. Anul trecut am avut 1,7 mil. euro cifră de afaceri operaţional. A fost cel mai bun an pentru noi şi am atins aproape break-even. Dacă calculăm pe EBITDA suntem bine, dar pe EBIT sunt şi deprecierile şi suntem pe minus. Este normal ca timp de 10-12, chiar 15 ani să ai pierdere pentru că o vie ajunge la producţie după 5 ani“, a explicat Miron Radic. Din perspectiva planurilor, CEO-ul Cramei Liliac a mai adăugat că în prezent sunt în derulare planuri de extindere pentru a ajunge la o capacitate de produc­ţie de 500.000 - 550.000 de sticle de vin.

„Avem acelaşi număr de oameni din 2012 când am început cu 12.000 sticle pe care le produceam. Acum am ajuns la 400.000 sticle de vânzare. Acum extindem crama pentru a ajunge la o capacitate de producţie de 500.000 - 550.000 de sticle şi acolo rămânem. Business plan-ul nostru este pe 25 de ani gândit. În România sunt foarte multe crame cu o producţie mare şi când se vorbeşti de o producţie mare, preţul este unul mic pe sticlă. Focusul nostru este să creştem preţul pe sticlă şi să rămânem cu producţia aceasta.“

Crama Liliac are în prezent 52 de hectare de vie, dintre care 38 de hectare sunt în Batoş, judeţul Mureş şi 14 hectare sunt în Lechinţa, judeţul Bistriţa-Năsăud.

„Zona noastră viticolă Lechinţa este foarte recunoscută pentru vin alb. La noi 70% este vin alb, cu un focus pe Sauvignon Blanc şi pe soiuri autohtone ca Fetească Albă şi Fetească Regală. Aceste soiuri sunt folosite foarte mult la export. Pe lângă aceastea avem şi vin roşu pe care îl facem din Fetească Neagră, Pinot Noir şi Merlot reprezentând 30% din vie, dar noi producem foarte mult vin rose din soiul roşu, iar undeva la 20% din producţie mergem pe vinul rose. Ca sticlă este cel mai mare produs. Undeva din 400.000 sticle, circa 80.000 sticle este vin rose vândut. Pentru noi cel mai important produs este încă vinul Sauvignon Blanc din vin alb. Ca cifră de afaceri este peste rose pentru că are un preţ mai mare. Din cele 52 de hectare, 10 hectare sunt cu Sauvignon Blanc şi este soi principal pentru piaţa din România“, a mai detaliat Miron Radic.

Crama Liliac a pornit în anul 2012, iar până acum investiţia totală a ajuns la 13,5 mil. euro. Odată cu planurile de dezvoltare ale Cramei, Miron Radic a explicat că investiţia de acum ajunge la aproape 3 mil. euro.

„Am avut mai mult faze de investiţie. Prima a fost în 2011-2012, după aceea în 2014 prima extindere a cramei şi acum facem a doua extindere a cramei. Până acum am investit până la 13,5 mil. euro din banii proprii şi acum investim aproape de 3 mil. euro pentru extinderea cramei. Facem şi cu fonduri şi cu finanţare prin bancă. Noi rămânem la 30% investiţie proprie şi 70% investiţie bancară cu ajutorul OTP Bank. Am obţinut prima finanţare prin fonduri europene, circa 70% din proiectul iniţial, care a fost undeva la 2,2 mil. euro. Astăzi fiind mai scump, proiectul a crescut la 3 mil. euro. În final suma va fi 70% din cei 2,2 mil. euro.“

În ceea ce priveşte exportul, CEO-ul susţine că până la 10% din producţie este exportată în Canada, Belgia, Olanda, dar problema pe care o are Crama Liliac este că ajunge repede să rămână fără stoc.

„Exportăm până la 10%, problema este că ajungem foarte repede să rămânem fără stoc. Pentru un export este nevoie de vin non-stop. Facem export în Canada, iar acolo exportăm în septembrie pentru a ajunge vinul undeva în februarie. Este un termen foarte lung. În rest suntem în Belgia, Olanda, unde sunt mai mulţi români care vor să bea un vin românesc. Noi suntem mai pe nişă. Există potenţial mai mare, dar principala noastră concentrare este pe piaţa locală“, a mai adăugat Miron Radic.

 

Ce a mai spus Miron Radic, CEO Crama Liliac în cadrul emisiunii:

@ Prin OTP am accesat un credit de finanţare pe 5 ani, iar banca finanţează partea noastră, partea de TVA şi garanţia pentru proiect. Am vorbit cu fiecare bancă existentă pe piaţă şi cei mai mulţi nu înţeleg ce înseamnă să fii în agricultură, mai exact în producţia de vin pentru că noi gândim pe termen extrem de lung. La noi este normal să ai pierdere până la 10-12 , chiar 15 ani.

@ Noi planificăm şi producţia pe termen lung, dar noi putem planifica o producţie de 400.000 de sticle, dar dacă o parte de sticle este produsă în Ucraina devine mai complicat. Producţia noastră s-a scumpit în total cu 30%. Nu pot să pun 30% în plus la vinul nostru. Anul acesta marja pe sticlă este mai puţină, dar cu planificare bună am avut toate sticlele de care am avut nevoie.

@ Piaţa din România este încă în dezvoltare. Consumul pe cap de locuitor este bun, dar avem şi consum de vin propriu. Ce este interesant în România, nu există nici un distribuitor pe plan naţional, o firmă activă în HoReCa pe plan naţional. Este foarte regional tot. Am lucrat cu 30 de parteneri pe HoReCa şi mulţi sunt bazaţi pe ce au local. Partea logistică este unul din motive.

@ Comparativ cu alte crame suntem o cramă mică. Avem o producţie mică pe hectar. Avem o producţie maximă pe hectar de 12 tone, noi avem undeva la 8 tone pe hectar. Ne concentrăm pe calitate. Sunt multe crame foarte mari cu producţie mare, dar aceasta nu este piaţa noastră, noi ne concentrăm pe altă piaţă.

@ Avem o segmentare de produse cu diferite game pentru clienţi finali diferiţi. Avem o gamă pentru oameni tineri, Liliac , gândită pentru generaţia de millennials. Pe clientul de Liliac se vinde mai mult în HoReCA. Pentru noi este important să alegem portofoliul de vinuri în funcţie de mâncare. Cu vin, daca o locaţie HoReCa merge bine, până la 40% din cifra de afaceri se poate face doar cu meniu de vin.

@ Anul 2020 a fost un an dificil, dar un timp dificil te învaţă multe. Am învăţat că putem trăI şi cu mai puţin. Am văzut că suntem bazaţi pe un singur canal de vânzare şi am intrat pe online pentru diversificare. Am avut şi timp să ne uităm la costuri. Ne-am uitat unde merg banii noştri şi dacă cheltuielile merg unde trebuie, iar cu un cost-cut am ajung la un business mai sănătos. Anul 2020 a fost slab pentru noi ca cifră de afaceri, undeva la 1 mil. euro, dar am recâştigat în anul 2021 pentru că am pus firma pe picioare sănătoase.

@ Online a crescut foarte mult din al doilea trimestru din 2020, dar unde am crescut cel maim ult a fost în primele două trimestri din 2021 şi ultimul trimestru din 2021.

@În prezent avem 30 de angajaţi şI plănuim să angajăm mai mult. În Mureş vrem să mutăm sediul acolo pentru a fi toţi acolo pe termen lung. Căutăm oameni, iar la final vrem să ajungem la 36-40 de oameni.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea OTP Bank