From Vis To Biz

Proiect ZF/OTP Bank. From Vis To Biz. Eco Tiny House, start-up-ul care produce căsuţe pe roţi, estimează afaceri de 5 milioane de euro, şi producţie de 100-120 de căsuţe. Peste un an îşi extinde producţia în Statele Unite

14.07.2022, 00:06 Autor: Mircea Nica

Eco Tiny House, un business care produce căsuţe pe roţi început în urmă cu 5 ani, a început deja să îşi facă planuri de extindere extindere în Statele Unite, în timp ce anul acesta estimează o cifră de afaceri de 5 mil. euro şi un volum de 100-120 de căsuţe construite, a spus Szakacs Botond, CEO al Eco Tiny House, în cadrul  emisiunii From Vis to Biz, un proiect al Ziarului Financiar realizat în parteneriat cu OTP Bank.

„La început am construit şi am vândut undeva la 12 că­suţe. Anul acesta o să ajungem la o cifră de afaceri de aproximativ 5 mil. euro. În primul an am făcut un­deva la 700.000 de euro cifră de afa­ceri. Noi nu am scos efectiv profit din firmă până în momentul de faţă. Fiind la început, pentru a putea susţine această chestie, efectiv am reinvestit tot profitul în firmă. În aproximativ un an, un an jumătate o să ne extindem şi în Statele Unite. Deja avem planurile pentru căsuţe, pentru producţie, avem firmă cu care o să colaborăm acolo şi urmează să mergem acolo să vedem care este piaţa din Statele Unite“, a spus Szakacs Botond.

El a mai adăugat că piaţa din Ame­­rica este foarte diferită, iar restric­ţia cea mai mare pentru Eco Tiny House este greutatea căsuţelor, care în Europa este limitată la 3,5 tone.

„Piaţa din America este foarte diferită. Restricţia cea mai mare pentru noi este greutatea căsuţelor care În Europa este limitată la

3,5 tone. În America este la 9 tone, ceea ce ne deschide o grămadă de oportu­nităţi. Putem să producem case puţin mai mari cu materiale mult mai de calitate şi naturale. De exemplu, în momentul de faţă nu putem folosi piatră, dar în America vom putea folosi piatră pentru anumite învelituri. Şi acolo dorim să pornim în proporţii mici şi să facem aceeaşi paşi pe care i-am făcut şi în România.“

„Nu vrem să începem de la acelaşi nivel la care suntem în Europa. Vom produce câte 20-30 de căsuţe pe an în primul an.“

În ceea ce priveşte cererea pentru căsuţele pe care compania le construieşte, Szakacs Botond susţine că 10% dintre clienţi sunt în România, restul vânzărilor se duc în ţări precum Germania, Belgia, Olanda şi Danemarca.

„Aproximativ 10% din clienţii noştri avem în România. Pot spune mai multe lucruri despre clienţii din afara României. Aici în special vindem pentru persoane care gândesc în partea de business. Avem foarte puţine case, maximum cinci case pentru persoane fizice care locuiesc în ele, iar restul căsuţelor sunt vândute pentru oameni care închiriază aceste căsuţe. În fiecare an dublăm producţia, iar anul acesta am ajuns să construim şi să vindem aproximativ 100-120 de căsuţe. Ţăra unde vindem mai mult totuşi este Germania, fiind o ţară mult mai mare. Nici veniturile nu se pot compara cu România. Dar în acelaşi timp vindem mult şi în Belgia, Danemarca şi Olanda“, a mai adăugat Szakacs Botond.

Odată cu creşterea volumului de business şi a noilor oportunităţi, Szakacs Botond a explicat că a ajuns la acel moment în care trebuie să facă strategii pentru a susţine financiar creşterea companiei.

„Investiţia iniţială a fost una foarte mică. Am pornit ca un mic business de familie. Am adus de acasă uneltele de care aveam nevoie. Putem spune că investiţia iniţială a fost sub 10.000 euro, una foarte mică. Timp de aproximativ 4 ani am putut susţine toată creşterea din fonduri personale şi profitul pe care l-am reinvestit. Însă am ajuns la acel moment în care nu este tot una să dublezi 1 mil. euro cu a dubla 5 mil. euro. Acum facem strategii pentru a susţine şi financiar această creştere. Aici am luat în calcul mai multe metode pornind de la bănci până la venture capitaluri la care o să ajungem în viitor.“

Valoare finanţărilor accesate până acum este de 500.000 euro, din care aproximativ 200.000 euro a fost uma obţinută prin programul IMM Invest, iar restul de 300.000 euro reprezintă o linie de credit folosită foarte des la investiţiile pe termen scurt şi foarte scurt, adică materii prime.

„M-am gândit la fondurile europene, dar sincer să fiu, fondurile europene pentru creşterea noastră sunt foarte lente şi banii ajung foarte târziu la noi. Din acest motiv încă nu am apelat la aceste fonduri, dar dorim să facem acest lucru în viitor. Aici ne gândim la investiţii de peste 1 mil. euro. Până acum am obţinut două finanţări mai mici din start-up nation. Programul IMM Invest l-am realizat prin ING. Ulterior, am schimbat şi am venit la OTP Bank, iar de la ei am luat şi linia de credit“, a mai spus Szakacs Botond.

 

 

Ce a mai spus Szakacs Botond, CEO Eco Tiny House:

Eu sunt un tip foarte visător. Mi-am imaginat deja la finalul anului trecut că o să deschidem o fabrică în Ungaria, una în Germania, în Belgia şi în Statele Unite. Noi avem un board care conduce afacerea, iar când le-am povestit despre toate lucrurile au spus că mai trebuie să aşteptăm puţin. Unul dintre visele mele m-au lăsat să-l duc mai departe, acela de a ne extinde în Statele Unite

Toate contractele pe care le-am semnat înainte de pandemie sau între pandemie şi război, nu a fost uşor să ieşim pozitiv din acele contracte. Însă avem o relaţie bună cu clienţii şi putem discuta aceste aspecte. Creşterea preţurilor la materii prime nu pot să mi le asum eu ca şi producător 100% pentru că nu am o grămadă de bani puşi într-un seif de unde acopăr aceste creşteri. Aici trebuie să înţeleagă şi clienţii că dacă a crescut preţul materiilor prime nu am cum să ţin contractul pe care l-am semnat acum un an. Acum deja am revizuit contractele noastre şi în viitor suntem pregătiţi pentru aceste creşteri.

Din punctul de vedere al clienţilor, în momentul pandemiei toată lumea voia să iasă din blocuri şi să locuiască într-o mică gradină cu o căsuţă foarte mică, iar noi am avut soluţia optimă. Datoriă faptului că aceste căsuţe se realizează foarte repede, acest lucru a venit foarte bine pentru clienţii noştri.

Cu creşterea pe care o aducem anual, una dintre cele mai mari probleme pentru noi era să găsim tot timpul locaţia unde să construim. Căsuţele sunt mici, dar totuşi când ne gândim la o fabrică unde simultan sunt 15-20 de căsuţe, asta înseamnă o suprafaţă destul de mare. Noi fiind din Miercurea Ciuc nu avem atâtea posibilităţi să mişcăm între halele pe care le aveam la dispoziţie. În final aici am ieşit destul de norocoşi şi avem acum aproape 15.000 mp

Am început afacerea acum 5 ani şi pot să zic că totul a avut loc dintr-o întâplare pentru că am cumpărat un teren, care după ce l-am achiziţionat mi-am dat seama că este un teren extravilan şi nu am putu să construiesc nimic pe acel teren. De aici a început o căutare să vedem care sunt legile şi ce anume este permis. Am ajuns la ideea că în afară de construcţiile mobile nu pot să construiesc nimic pe un extravilan. Aşa am intrat în contact cu căsuţele mobile şi cu cu Tiny House. De aici a fost iubire la prima vedere. Fiind şi eu şi soţia mea ingineri, din start am iubit ideea că absolut totul putem optimiza şi folosi la maxim. Aşa că a urmat un an de research şi am ajuns în final să construim prima căsuţă

Căsuţele acestea sunt pe roţi. Au un trailer special pentru ele, iar acum un an am ajuns acolo. Acum noi producem şi trailerele. Înainte, am achiziţionat din Olanda cea mai mare firmă care produce aceste trailere şi prin licenţa lor acum putem sa facem trailere local în Miercurea Ciuc. Casuţele pe care le producem sunt mai aproape de autoturisme decât de case.


From Vis To Biz

Un proiect editorial realizat de Ziarul Financiar  în parteneriat cu OTP Bank, care include emisiuni săptămânale unde vor fi prezente businessuri mici sau mijlocii. Emisiunile aduc în faţă antreprenori din diverse industrii care au ambiţii de dezvoltare sau care au reuşit să transforme doar un vis într-un plan concret de afaceri.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea OTP Bank