From Vis To Biz

Proiect ZF/OTP Bank. From Vis To Biz. Producătorul de microplante Fresh Microgreens vizează extinderea pe mai multe pieţe din Europa şi nu numai. „Avem discuţii cu investitori din afară pentru o finanţare de tip seria A“

09.06.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Compania are în derulare două investiţii în facilităţi noi de producţie, care vor putea creşte capacitatea până la 300 de tone pe an de verdeţuri ♦ Businessul Microgreens a început în urmă cu şapte ani şi urmează a trece printr-un proces de rebranding la finalul căruia îşi va schimba numele în Ultragreens.

Producătorul de microplante Fresh Microgreens, fondat de către antreprenorul Cristian Tudor în urmă cu şapte ani, vizează extinderea pe alte pieţe din afară. Pentru a putea face acest lucru este nevoie de investiţii, spune Cristian Tudor, fondatorul Microgreens, în cadrul emisiunii From Vis To Biz, un proiect Ziarul Financiar realizat în parteneriat cu OTP Bank.

„Avem un partener cu care am început să lucrăm şi el este prezent în 11 ţări, putem să discutăm şi de ţări precum Italia, unde avem discuţii cu un mare consumator de busuioc pentru pesto. Ne gândim şi la ţările arabe, unde unul dintre investitorii actuali şi parteneri în firmă are deja alte businessuri acolo. Sunt multe lucruri pe care le putem face. Avem nevoie de investiţii pentru dezvoltarea echipei“, spune Cristian Tudor.

Extinderea businessului în afara ţării va presupune ansamblarea serelor în ţările respective, pentru a fi mai aproape de parteneri sau de consumatori. Însă, spune antreprenorul, investiţia mare nu va fi în construirea serelor, care va putea fi realizată cu materiale comune, ci în echipa care va dezvolta tehnologia folosită în aceste sere.

Compania a atras anul trecut 500.000 de euro de la Vlad Popescu, Alex Cristescu şi Marius Alexe, administratori ai producătorului de îngrăşăminte organice Norofert, sub forma unui împrumut convertibil prin care doar acţionarul majoritar va ceda din acţiuni. Pentru dezvoltarea businessului, antreprenorul se află deja în discuţii cu fonduri străine de investiţii pentru finanţare.

„Avem discuţii cu investitori din afară pentru o finanţare de tip seria A în care suma e mai mare decât ce am fi putut accesa în România de la investitori privaţi.“

Microgreens a avut planificată listarea la Bursa de Valori pentru prima parte a acestui an, însă strategia s-a schimbat între timp, iar compania nu mai are planificată listarea pe piaţa de capital în următoarea perioadă, însă pe viitor nu exclude această variantă.

Primul an al pandemiei a fost o piatră de încercare pentru producătorul de microplante, care îşi bazează circa 90% din business pe încasările din HoReCa. În 2020, Microgreens s-a adaptat noilor vremuri şi a fost nevoită să treacă de la ceea ce ştia să facă, la livrări şi crearea unei băcănii online pentru a putea supravieţui.

După un an plin de provocări, 2021 a fost unul mult mai bun, iar rezultatele au fost peste nivelul înregistrat în 2019.

„Anul 2021 a fost un an de restart extraordinar, după un 2020 foarte dificil. Am reuşit să depăşim criticul, chiar dacă am avut şase luni în care am făcut business anul trecut, am avut cu aproape 40% faţă de 2019. Dacă businessul ar fi început într-o perioadă normală încă din ianuarie, cum eram obişnuiţi, în mod cert am fi fost cu 60-70% peste 2019, anul acesta cu siguranţă vom fi.“

Anul trecut, Microgreens a avut o cifră de afaceri de 3,5 milioane lei, iar pentru anul acesta aşteptările sunt de a depăşi pragul de 8 milioane lei cifră de afaceri.

Creşterea vine din încheierea unui parteneriat cu un mare procesator de salate din România, cât şi dintr-un parteneriat cu un lanţ de supermarketuri.

Din luna octombrie a anului trecut, compania a început două investiţii în facilităţi noi de producţie, care ar duce producţia anuală la circa 300 de tone de verdeţuri. Investiţia în cele două capacităţi de producţie ajunge la 2 mil. euro.

Mai mult, Microgreens are 15 microsere amplasate în cadrul supermarketurilor din Bucureşti, iar Cristian Tudor spune că îşi doreşte să crească numărul acestora la 30. Microserele au fost proiectele pilot pentru ce a reprezentant mai târziu investiţia într-un GreenHub, care foloseşte aceeaşi tehnologie, unde există un mediu controlat.

„Această formă de agricultură cu microsere presupune o agricultură distribuită hiperlocalizată, adică produsul să fie acolo unde este şi cumpărătorul, chiar dacă serele mari sunt amplasate lângă marii consumatori. în momentul în care ai în mijlocul consumatorului o microseră, îi dai ideea de apartenenţă la procesul de producţie“, spune Cristian Tudor, adăugând faptul că reprezintă şi un bun instrument de promovare.

Microgreens are o prezenţă de şapte ani pe piaţa locală începând cu producţia în agricultura clasică, însă, din 2017 are o nouă linie de business care se bazează pe agricultura verticală.

„Ne mutăm de la agricultura clasică într-una în care putem controla toţi factorii de care plantele au nevoie, lumină, umiditate, temperatură, în aşa fel încât să ai o producţie cât mai protejată, lucru care se vede în siguranţa aliemntară, nu folosim pesticide sau substanţe de sinteză“, explică Cristian Tudor.

Microgreens cultivă diverse plante aromatice, microplante, flori comestibile şi se află în marile lanţuri de retail precum Metro, Kaufland, Carrefour. Compania trece printr-un proces de rebranding la finalul căruia îşi va schimba numele în Ultragreens.

„Atunci când îţi doreşti un business cu ambiţii inclusiv globale, Microgreens este un brand care nu ţine în ţări unde se vorbeşte nativ limba engleză.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea OTP Bank