Germania

Nemtii din automotive isi consolideaza afacerile

Nemtii din automotive isi consolideaza afacerile

Click pentru imaginea marita

02.10.2008, 15:22 102

Astfel, primii zece producatori germani de componente auto prezenti in Romania au alocat bugete de ordinul milioanelor de euro in acest an, fie pentru dezvoltarea activitatilor prin constructia de noi hale de productie, fie pentru a aduce tehnologii noi de productie, deoarece multi dintre ei au fabrici infiintate in urma cu mai mult de 6-7 ani.

Un exemplu il reprezinta producatorul de anvelope Continental, care investeste anual 30-40 de milioane de euro in cele cinci fabrici, doua in Timisoara si cate una in Arad, Satu Mare si Sibiu. Urmatorul pe lista este Draxlmaier, care detine tot cinci fabrici in Romania si urmareste sa extinda productia unitatii din Brasov.
Concernele germane au adus pana acum pe piata o mare parte a investitiior straine din sectorul auto. Cifra de afaceri a sectorului a fost estimata pentru anul in curs la 6,5 miliarde de euro, iar primii zece vor reprezenta un procent de 25%, la fel ca si anul trecut. In 2007, cand cifra de afaceri a sectorului auto s-a ridicat la 5,6 miliarde de euro, primii 10 producatori germani au realizat cumulat afaceri de 1,3 miliarde de euro.
Tot ei sunt printre cei mai mari angajatori din Romania, creand mii de locuri de munca atat in marile aglomerari urbane, cat si in zone defavorizate. In total, primii 10 producatori germani de componente auto angajeaza aproape 40.000 de oameni.
Intrarea lor pe piata romaneasca si, mai apoi, extinderea capacitatilor de productie la nivel local s-au datorat in principal costurilor mai reduse in Romania, comparativ cu tarile din vestul Europei. Dezvoltarea afacerilor locale ale marilor grupuri industriale germane s-a realizat si prin mutarea unor fabrici din Vest in Romania. Relocarea productiei a devenit o practica comuna a companiilor internationale din industria automotive, aflate sub presiunea cresterii preturilor materiilor prime si a scaderilor de vanzari de autoturisme inregistrate pe marile piete de desfacere ajunse la maturitate.
In cazul costurilor cu forta de munca, Romania are inca un avantaj competitiv, chiar daca - potrivit unui studiu BRD - costul s-a apreciat in perioada 2004-2007 cu 129%. In acelasi interval, in Germania costul unei ore de munca a crescut cu 6%. Pornind insa de la un nivel foarte redus in Romania, in comparatie cu Uniunea Europeana, aceste cresteri ale costurilor cu forta de munca nu reprezinta inca o amenintare la adresa afacerilor locale ale producatorilor germani de componente auto.
Potrivit Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, costul unei ore de munca in sectorul auto local este de exact 10 ori mai redus comparativ cu cel din Germania, care ajunge la 27,7 euro/ora.
Chiar si in aceste conditii, Romania nu iese intotdeauna castigatoare in lupta cu alte piete mai scumpe pentru atragerea investitiilor straine. Un exemplu este oportunitatea ratata de a atrage o investitie de 800 de milioane de euro a grupului german Daimler intr-o fabrica auto. Recent, concernul a decis sa construiasca noua fabrica pentru modelele A si B-Klasse la 80 de kilometri de Budapesta, dupa ce a analizat si piata romaneasca pentru acest proiect. Factorul hotarator au fost costurile logistice, transportul unui automobil spre pietele din Europa de Vest fiind la jumatate fata de un transport efectuat din Romania. De altfel, infrastructura slab dezvoltata in Romania constituie una dintre cele mai mari dificultati cu care investitorii, atat cei straini, cat si cei locali, se confrunta in prezent.
Zonele cu cea mai mare retentie a investitiilor au fost pana acum cele din vestul tarii, unde sunt prezente companii precum Continental, SEWS, Takata-Petri sau Draxlmaier, urmate de sudul tarii, cu parcul industrial de la Mioveni si cele din zona Ploiestiului, unde functioneaza fabricile Michelin, Yazaki sau Timken.
Fiind primii care au investit pe plan local in industria automotive (producatoare de componente auto), nemtii au aglomerat orasele din vestul si centrul tarii, atragand in acelasi timp si alti producatori care au umplut spatiile disponibile din parcurile industriale create. Agentia Romana pentru Investitii Straine, care consiliaza majoritatea proiectelor de investitii pe plan local, incearca in prezent instalarea noilor investitori in ceea ce vor fi in scurt timp noii poli industriali locali. Astfel, o serie de proiecte vor fi directionate in perioada urmatoare spre Oradea, Beius, Calarasi, Craiova sau Moldova.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO