IMM

Alina Popa, commercial director, Coface Romania: Contextul geopolitic, inflaţia în creştere, costurile de finanţare în creştere şi creşterea preţurilor la energie şi utilităţi sunt principalele provocări cu care se confruntă companiile în această perioadă

ZF IMM 2022

Alina Popa, commercial director, Coface Romania:...

Autor: Ramona Cornea

20.04.2022, 11:40 107

Contextul geopolitic, inflaţia în creştere, costurile de finanţare în creştere şi creşterea preţurilor la energie şi utilităţi sunt principalele provocări ale companiilor în această perioadă, afirmă Alina Popa, commercial director în cadrul companiei Coface Romania. 

 
”Despre provocările cu care se confruntă companiile din România, discutăm despre acele provocări pe care le au toate companiile, nu doar IMM-urile, şi anume un context geopolitic de care suntem conştienţi cu toţii, inflaţie în creştere, costuri de finanţare în creştere, creşterea preţurilor la energie şi utilităţi. Costurile cu utilităţile reprezintă 23% din rezultatul de exploatare al unei companii, deci impactul creşterii acestui cost este un factor care va influenţa profitabilitatea. Zona aceasta de lanţ de aprovizionare poate ridica nenumărate probleme în perioada curentă. Discutăm despre o multitudine de provocări, dar acestea sunt cu atât mai mari cu cât compania este mai mică, cu o putere de negociere mai mică şi fără foarte multe pârghii comparativ cu companiile mari”, a declarat Alina Popa în cadrul conferinţei ZF IMM 2022. Noi suntem viitorul! Pariati pe noi!
 
Ce a mai declarat Alina Popa în cadrul conferinţei:
 
• Activăm în zona serviciilor de credit management, din zona informaţiilor de afaceri, monitorizare, servicii de colectare B2B şi servicii de asigurare a riscurilor de neîncasare a creanţelor comerciale. 
 
• Marea majoritate a clienţilor noştri sunt IMM-uri, peste 85% dintre ei, deci cunoaştem această piaţă şi din postura de client, dar şi din postura companiilor care se confruntă cu o multitudine de provocări în această piaţă. 
 
• Din postura aceasta de furnizor de servicii de credit management analizăm şi monitorizăm anual peste 40.000 de companii din România, care sunt responsabile de peste 80% din cifra de afaceri pe care o fac companiile româneşti. 
 
• Sursa de finanţare bancară şi din zona companiilor care furnizează capital este un element important, însă uitându-ne consolidat la bilanţul companiilor româneşti, marea majoritate a finanţării vine tot din zona companiilor, a creditului comercial. Este un raport de 3,5 la 1 în favoarea creditului furnizor. Companiile din România au un sold al creanţelor în anul 2020 de 430 mld. lei, versus soldul datoriilor bancare care este de 123 mld. lei. 
 
• Marea majoritate a finanţării provine de fapt din rândul furnizorilor, tot companii româneşti care îşi finanţează partenerii acordându-le termen de plată la vânzarea bunurilor sau prestarea serviciilor pe care le oferă. Aceste cifre de care vorbesc sunt în permanenţă în un trend crescător, deşi cifra de afaceri la un nivel consolidat din economie nu este pe un trend crescător, ci mai degrabă constant. 
 
• Putem să constatăm că din cele 430 mld.lei vorbim de o creştere de 38 mld. lei versus anul 2019, iar pe partea de creditare bancară vorbim de o creştere de 6 mld. lei. Accesul la finanţare poate nu este la fel de facil pentru fiecare companie. 
 
• Şi noi considerăm că avem o polarizare excesivă, numărul companiilor care sunt responsabile pentru cea mai mare pondere a cifrei de afaceri din total este mic, este clar un factor care nu ne avantajează ca ţară. Este clar că aceste provocări sunt cu atât mai mari cu cât discutăm de companii mai mici. 
 
În zona IMM-urilor, antreprenorul este one man show, este şi director IT, şi director financiar, şi director de vânzări. Pe măsură ce compania creşte, este imperios necesar ca cel puţin pe zona financiară să fie adus un manager care să poată participa la procesul decizional.   
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO