Companiile care implementează o bună guvernanţă corporativă au un avantaj competitiv, iar regulile implementate în cadrul guvernanţei corporative trebuie să fie adaptate fiecăreia în parte, este de părere Ciprian Lăduncă, preşedintele Comitetului de Guvernanţă Corporativă AmCham şi membru al Consiliului AmCham România.
„Am citit un recent din Canada care făcea referire la companii de unde guvernanţa este un anumit nivel şi erau diverse statistici legate de performanţă, de profitabilitate, de retenţia angajaţilor şi este evident că sunt direct proporţionale. Deci rămâne doar ca fiecare companie din România să analizeze şi este foarte important faptul că guvernanţa trebuie stabilită diferit pentru fiecare companie. Nu toate companiile trebuie să implementeze aceleaşi reguli, fiindcă omorâm companiile mici, dar trebuie să creeze valoare prin aceste avantaje competitive”, a spus el în cadrul conferinţei ZF AmCham Guvernanţa corporativă în acţiune - avantaj strategic.
Ce a mai declarat Ciprian Lăduncă în cadrul evenimentului:
• Eu cred că guvernanţa corporativă s-a îmbunătăţit în ultimii ani în România. Dacă discutăm despre companiile reglementate de ASF sau de BNR, lucrurile sunt evidente, există legislaţie, există regulamente, există criterii minime pe care aceste instituţii financiare trebuie să le respecte şi se poate observa foarte clar că acolo există guvernanţă.
• Dacă discutăm despre companiile listate pe Bursă, de exemplu, trebuie să facem distincţia între cele listate pe piaţa principală faţă de cele listate pe piaţa secundară. Pe piaţa principală eu observ o îmbunătăţire în zona de guvernanţă, un număr din ce în ce mai mare de consilii de administraţie au un număr din ce în ce mai mare de directori independenţi, rolul comitetelor de audit în cadrul acestor consilii de administraţie este din ce în ce mai vizibil. Transparenţa de pe piaţa principală consider că e din ce în ce mai bună.
• Dacă discutăm despre cele de pe piaţa secundară, lucrurile cred că pot fi îmbunătăţite şi aici sper ca prin implementare a codului revizuit de bună guvernanţă al BVB, care am înţeles că va fi lansat în perioada următoare, mai multe din companiile de pe piaţa AeRo să adere la principiile de bună guvernanţă prevăzute în codul respectiv.
• Şi antreprenorii români sunt interesaţi din ce în ce mai mult, tot mai mulţi sunt interesaţi. Unii sunt interesaţi fiindcă poate sunt obligaţi, vor să ajungă pe Bursă, vor să obţină finanţare prin obligaţiuni, poate vor să închidă diverse contracte strategice, parteneriate strategice şi guvernanţa este importantă. Dar sunt şi antreprenori români care au înţeles că între guvernanţă şi performanţă este o legătură directă proporţională şi mulţi pun întrebări, mulţi implementează fie consiliul administraţie, fie advisory board, orice formă care duce faptul lucrurile se îmbunătăţesc.
• Inclusiv start-up-urile din România, dacă vorbim în special de cele care fac parte din programe de acceleratoare, incubatoare de afaceri, implementează un minim standard de guvernanţă, fiindcă altfel nu pot rămâne în programele respective, nu pot să obţină finanţarea pe care o doresc.
• O altă categorie de companii sunt cele multinaţionale, unde guvernanţa este importată de la societatea mamă şi în funcţie de tipul de activitate desfăşurat, de mărimea firmei, a societăţii mamă, în funcţie de mărimea subsidiarei din România a societăţii respective. Guvernanţa este importantă.
• Cred că trebuie să subliniem faptul că guvernanţa corporativă nu rezidă doar în a avea un board, un consiliu de administraţie, sunt mult mai multe elemente. Uneori privim acest concept foarte superficial şi discutăm de modul în care interacţionează conducerea administrativă cu conducerea executivă, conducerea operativă, funcţiunile de control care există în cadrul organizaţiei, care monitorizează, evaluează, escaladează.
• Toate fluxurile, procesele, procedurile care există în cadrul unei companii duc la o guvernanţă care poate să creeze avantaj competitiv. De exemplu, a avea bună guvernanţă înseamnă să-ţi plăteşti taxele la stat corect şi la timp, a avea bună guvernanţă înseamnă să ai o relaţie foarte bună, bazată pe respect cu furnizorii şi cu clienţii tăi. A avea o bună guvernanţă înseamnă să fii foarte transparent, inclusiv cu acţionarii minoritari. Din toate aceste elemente, odată implementate, este generat avantajul competitiv.