IMM

Opinie Sorin Pâslaru, ZF. De ce sunt decapitalizate firmele: Antreprenorii autohtoni lasă în firme doar 24% din profitul net realizat anual, în timp ce firmele străine, care văd investiţiile pe termen lung, lasă aproape 60% din profitul net la capitalul propriu

Opinie Sorin Pâslaru, ZF. De ce sunt decapitalizate firmele: Antreprenorii autohtoni lasă în firme doar 24% din profitul net realizat anual, în timp ce firmele străine, care văd investiţiile pe termen lung, lasă aproape 60% din profitul net la capitalul propriu

Autor: Sorin Pâslaru

02.08.2020, 10:50 4230

Studiul Capitalul Privat Românesc ediţia a V-a arată că firmele cu capital privat românesc au obţinut profituri totale de 238 de miliarde de lei în perioada 2014-2018, cu 40% mai mult faţă de firmele străine, dar acţionarii români lasă la capitalul propriu doar 24% din profitul net, în timp ce acţionarii străini lasă aproape 60%

Capitalul propriu total al companiilor româneşti a crescut în perioada 2014-2018 cu 43%, de la 376 miliarde de lei la 537 miliarde de lei (35 de miliarde euro), se arată în ediţia a cincea a studiului Capitalul Privat Românesc, elaborat cu sprijinul Bilka Steel.

Aceasta înseamnă că sistemul de companii din România a creat capital propriu suplimentar de 161 de miliarde de lei în cei cinci ani de creştere economică neîntreruptă.

Capitalul nou se creează din profitul companiilor prin repartizarea profitului si prin aport nou la capital de către asociaţi români sau străini. De asemenea, de multe ori se creează capital propriu prin transformarea împru­muturilor acordate de asociaţi companiilor pe care le deţin. Este foarte răspândită practica asociaţilor din companiile din România de a-şi împrumuta firmele la care sunt acţionari, dar şi în cazul firmelor străine practica împru­mu­turilor subordonate de la companiile mamă către sucursalele locale. Ambele tipuri de îm­prumuturi se pot transforma la un moment dat în capital.

Practic, în 2018, companiile din România dispuneau de capitaluri proprii de 114 miliarde de euro, din care 35 de miliarde de euro capital nou creeat în perioada 2014-2018.

Deci, în fiecare an companiile din România acumulează capital propriu suplimentar de circa 7 miliarde de euro. Indicatorul privind capitalul propriu al unei companii arată ce deţine compania respectivă cu adevărat. Corectat cu alţi parametri, de multe ori ca­pitalul propriu este un punct de plecare pentru evaluarea unei firme. Companiile private româneşti şi-au majorat capitalurile proprii în această perioadă cu 40%, în timp ce companiile străine şi-au majorat capitalurile proprii cu 57%.

Este interesant că majorările de capital propriu al companiilor străine, mai accelerate decât în cazul fimelor româneşti, au avut loc în pofida unei profitabilităţi medii mai scăzute a companiilor străine în această perioadă faţă de firmele private româneşti. Ceea ce înseamnă că din profiturile nete obţinute anual, companiile străine au preferat să capitalizeze mai mult decât firmele româneşti.

Într-adevăr, în perioada 2014-2018, profiturile nete înregistrate de companiile româneşti au fost de 238 de miliarde de lei, din care companiile private româneşti au capitalizat 57 de miliarde de lei, deci circa 25%. Este remarcabil faptul că în perioada 2014-2018, companiile private româneşti au înregistrat profituri de 50 de miliarde de euro. Aceşti bani sunt în economia românească, chiar dacă în capitalul propriu al firmelor s-a întors numai un sfert din ei, deci 12 miliarde de euro. Restul de 38 de miliarde de euro au fost scoşi prin dividende şi sunt la dispoziţia asociaţilor şi acţionarilor, fiind de fapt tot un capital din care o parte a fost consumat şi altă parte urmează să fie investit.

De partea cealaltă, companiile străine văd lu­crurile pe termen lung şi din profiturile totale de 171 de miliarde de lei obţinute în această pe­rioa­dă, au capitalizat, adică au lăsat în com­panii, 100 de miliarde, adică aproape 60% pon­dere.

Este explicabil că acţionarii români îşi scot profiturile pentru că economia românească de piaţă este încă tânără şi investitorii români vor să se bucure de fructele afacerilor pe care le-au înfiinţat.

Pe de altă parte, investitorii străini vin aici cu surplusuri din economiile lor şi văd lucrurile pe termen lung, reinvestind permanent într-o ma­re măsură profitul, pentru câştiguri ulte­rioare.

O campanie de atragere a capitalului privat românesc care este astăzi în afara companiilor private, şi de mobilizare a resurselor financiare de care dispun antreprenorii români ar putea accelera creşterea economică. Toate aceste date arată că astăzi, în economie, există zeci de miliarde de euro capital disponibil. Perioada de creştere neîntreruptă, 2014-2018, a permis acumularea unui capital care poate susţine economia românească chiar şi într-o criză precum cea care s-a declanşat în primăvara anului 2020, momentul redactării acestei lucrări.

Concluzia analizei evoluţiei activelor capitalurilor proprii este că pentru sistemul companiilor din România, perioada 2014-2018 a fost o perioadă fastă, cu o creare de capital propriu suplimentar de 114 de miliarde de euro, şi o reducere a gradului de îndatorare total de la 66 la 61%. De asemenea, în această perioadă s-a dublat utilizarea activelor pentru obţinerea de cifră de afaceri. Companiile private ro­mâneşti au ajuns la un capital propriu de 43 de miliarde de euro, în creştere cu 13 miliarde de euro faţă de 2014. Companiile străine au ajuns la un capital propriu de aproape 60 de miliarde de euro, ceea ce verifică nivelul statistic al investiţiilor străine. Crearea de capital este un obiectiv de bază al economiei pentru a asigura posibilităţi de dezvoltare viitoare.

Comedymall VOT IN PANDEMIE
AFACERI DE LA ZERO