IMM

„Cum pot IMM-urile să atragă şi să menţină talentele: este salariul elementul cheie?“ Cultura organizaţională, parteneriatele cu educaţia şi accelerarea dezvoltării trebuie să fie priorităţile companiilor care vor să atragă talente. „Ne-am clădit pe forţă de muncă ieftină. Asta nu mai funcţionează“

Conferinţa Secretele antreprenorului de succes SAS 2025 – Oradea.

Autor: Ramona Cornea

11.06.2025, 00:07 219

Andrei Grigorescu, head of sales insurance, Coface

 Pentru a putea să te ocupi într-adevăr de o retenţie bună şi oamenii să fie fericiţi la tine în companie, trebuie să ai şi linişte, să ai un cashflow sănătos şi te poţi baza pe el.

 Conform informaţiilor de la Registrul Comerţului, insolvenţele au crescut în 2024 versus 2023 cu 9,4%. Nu e o creştere spectaculoasă, dar este o creştere. Este un trend, vedem companii mari care astăzi apelează la o soluţie de concordat preventiv sau direct de intrare în insolvenţă.

Olivier Brunet, professional trainer

► Oamenii sunt un activ important în contabilitate. Acest activ nu se vede, dar ştim că valoarea angajaţilor este un activ strategic, nu e doar un cost, aşa cum se vede în contul de profit şi pierdere.

 Oamenii vin la muncă pentru că sunt motivaţi, avem două feluri de motivaţie, cea intrinsecă şi motivaţia extrinsecă. Cea extrinsecă este legată de tema de salariu, iar motivaţia intrinsecă e cea care face ca angajaţii să fie aliniaţi cu misiunea companiei.

Delia Mircea, senior editor, Contzilla

 În România este una dintre cele mai mari fiscalităţi asupra muncii.

 Este important ca atunci când ne gândim la costul talentelor să avem nu numai abordarea de resurse umane, ci şi o abordare contabilă a costurilor.

 Este bine să echilibrăm salariile cu beneficiile şi să încercăm să reducem fluctuaţiile de personal, pentru că, în general, acestea costă. Mai ales în firmele mici, plecarea unui angajat se resimte foarte puternic în termen de cost.

Ionuţ Rugină, sales director large industry & export, Puratos

 Avem peste 10.000 de angajaţi care fac parte din echipele noastre peste tot în lume. Partea de cercetare şi dezvoltare face parte din ADN-ul nostru. Peste 1.250 din cei 10.000 fac parte din aceste echipe.

 Întoarcem o mare parte din profitul nostru în dezvoltarea acestor echipe, deţinem peste 75 de fabrici în întreaga lume.

 Echipele noastre caută aşa sens, autonomie, dezvoltare profesională şi sustenabilitate.

Alin Pop, antreprenor profesor, Universitatea din Oradea

 Vorbim despre educaţie, care este un lucru extraordinar.  Am luat-o pe calea antreprenoriatului în anul 2007, eram student în anul patru. Am identificat o nevoie mergând cu cortul în Costineşti.

 M-am gândit la momentul respectiv ce ar fi ca eu să digitalizez industria turismului şi rezervările să se facă pe o platformă. Visul meu a fost spulberat de toate celelalte platforme cu care nu am reuşit să ţin pasul.

Melinda Morariu, director general, IMM Club

 Nu putem să nu discutăm despre oameni şi nu doar despre oamenii pe care îi avem acum, ci ce facem cu generaţiile viitoare, cum ne asigurăm că vom avea oameni şi mâine, şi poimâine.

 În ideea asta am lansat Dual NextGen, care vrea să apropie IMM-urile de educaţie, pentru că am auzit că firmele mari deja au tot felul de cooperări, dar pentru IMM-uri nu este chiar atât de simplu. Nu este simplu nici pentru ele, nici pentru şcoli să se apropie de IMM-uri.

Adina Rada, business development architect, Alfa Mindsnet

 Am auzit vorbindu-se foarte des în ultimele şase luni despre gândirea critică şi „problem solving“. Când gândim foarte pe dinafară, ni s-ar părea că e foarte complicat să dezvoltăm asta.

 De fapt, aceste tipuri de gândiri şi abordări se dezvoltă implementând noi metode de predare în clasă. Adică nu mai predai clasic, pentru că se elimină dictarea, ci predai pe bază de proiecte, elevii urmează să colaboreze.

Daniel Galea, confondator, Piata9

 Oamenii apreciază autenticitatea, transparenţa, că nu pot fi păcăliţi, te taxează dacă promiţi şi nu livrezi. Cred că am văzut aşa şi în ultimele săptămâni, luni, ce s-a întâmplat şi în ţară s-a întâmplat şi la nivel de organizaţii mai mici.

 Oamenii de calitate sunt extraordinar de mulţi în România. Aceşti oameni de calitate apreciază în general calitatea şi dacă reuşeşti să livrezi calitate constant, „sky is the limit“.

Andreea Vădineanu, reprezentant, Centrul de Resurse pentru Educaţie şi Formare Profesională 

 Noi valorizăm foarte mult oamenii şi resursa umană, e foarte important să-i formăm în mod continuu. Angajaţii nu mai caută doar un loc de muncă, ci un parcurs profesional.

 Companiile performante nu mai caută doar competenţe tehnice, ci oameni capabili să se adapteze şi să înveţe rapid, să colaboreze eficient şi să facă faţă nesiguranţei. Lipsa de pregătire pentru viitor nu e doar o vulnerabilitate individuală, ci una de echipă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels