IMM

România are acum o şansă istorică de a înlocui o parte dintre importuri cu o producţie locală, care ar deveni cheia pentru revenirea economiei

Videoconferinţa ZF IMM ’20: IMM-urile, în faţa celei mai mari încercări din ultimele trei decenii

România are acum o şansă istorică de a înlocui o...

Autor: Florentina Niţu, Ramona Cornea

01.05.2020, 00:07 2458

ZF IMM ’20: IMM-urile, în faţa celei mai mari încercări din ultimele trei decenii. Evenimentul a fost organizat de Ziarul Financiar cu sprijinul CEC Bank, Coface şi CSR Nest.

Deşi va avea un impact puternic asupra economiei, această criză vine şi cu oportunităţi pentru antreprenorii români, cred reprezentanţii mediului de business, care au explicat în cadrul videoconferinţei că România trebuie să ia măsuri rapide pentru a fructifica aceste oportunităţi.

„Cred că deja există nişte oportu­ni­tăţi şi companiile beneficiază de ele. Destabilizarea lanţurilor de im­port le aduce oportunităţi compa­ni­ilor. În mo­mentul acesta, criza nu are un element de lăcomie, este extrem de important să intervenim acum pentru că există oportunitatea preluării acti­vităţii de import, există opor­tunitate şi în turism. Trebuie acţionat acum, tre­buie acţionat decisiv“, crede Eugen Anicescu, country manager, Coface România.

Această criză a făcut antreprenorii să se gândească la soluţii prin care să se adapteze situaţiei şi să supra­vie­ţuiască, iar dacă această atitudine va continua, mediul de afaceri va supra­vieţui chiar şi acestei perioade foarte dificile, cu care oamenii de afaceri nu s-au mai confruntat, crede Bogdan Neacşu, director general şi preşedinte al Comitetului de direcţie CEC Bank.

„Există lichidităţi în sistemul bancar, nu ne-am confruntat cu o fugă a capitalului. Avem o bază bună să restartăm economia, iar antreprenorii trebuie să îşi asume diferite planuri de investiţii.  Am văzut antreprenori care caută soluţii să se adapteze, chiar şi restaurantele. Dacă avem această atitudine, cu siguranţă vom supra­vie­ţui. Nu trebuie să aşteptăm doar statul să intervină în economie. Această si­tuaţie a făcut ca micile businessuri să se gândească la soluţii“, spune el.

Cristian Păun, preşedintele Fon­dului Naţional de Garantare a Credi­te­lor pentru IMM-uri (FNGIMM), crede că trebuie să ne con­cen­trăm pe relansarea producţiei, înainte de a ne gândi la relansarea consumului pentru a ieşi din această criză.

„Trebuie să ne concentrăm pe re­lan­sarea producţiei, înainte de re­lansarea consumului. Pe asta se bazea­ză programul IMM Invest, să restar­teze industria cu cei care îşi doresc să participe şi au o abilitate în a face aşa ceva. Acest parteneriat pu­blic-privat trebuie să producă aceste efec­te de salvare. De asemenea, tre­buie să limităm programele de sprijin şi la ce resurse are statul român la dis­poziţie acum. Trebuie să dublăm efor­turile statului de a oferi sprijin cu re­por­nirea economiei“, afirmă Cristian Păun.

La rândul lui, Cosmin Moldovan, director general, Moldovan-Carman­geria Sânnicoară, crede că trebuie să pro­movăm mai mult produsele autoh­tone şi să sprijim producţia.

„Ar fi bine să nu intrăm în panică, să fim pozitivi şi curajoşi şi să reîncercăm să repornim activitatea. Ce a fost oprit este greu de repornit după aceea“.

Liviu Rogojinaru, secretar de stat în Ministerul Economiei, crede că producţia trebuie repornită simultan cu consumul.

„Trebuie să pornim simultan şi producţia, şi consumul. Primul lucru care trebuie susţinut este lanţul dintre consumator şi producător, acesta trebuie să funcţioneze corect pentru ca lucrurile să se întâmple mult mai repede“, afirmă el.

Florin Jianu, preşedintele Con­siliului Naţional al Întreprin­derilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), consideră că statul ar trebui să se concentreze pe susţinerea lanţului valoric pentru a stimula consumul şi pe investiţii sistemice şi de tip suport.

„Sunt patru piloni necesari pentru re­ve­nirea economiei: susţinerea edu­ca­ţiei este cheia, trebuie să ne ui­tăm la masa de start-up-uri şi să in­vestim în ele, susţinerea lanţului valoric, trebuie să stimulăm consumul, pentru că oamenii vor fi reticenţi să cumpere, iar o soluţie ar fi ca vouchere sau bonuri de consum să ajungă la oamenii care sunt în şomaj sau şomaj tehnic şi să le folosească în IMM-uri“, a spus el.

Pe de altă parte, sunt IMM-uri care au început să fructifice deja opor­tu­nităţile apărute în această perioadă. De exemplu, compania Electric din Focşani, un producător de ambalaje, a fost nevoită să şi importe anumite pro­duse, precum pulveriza­toa­rele, din Turcia sau China, deoare­ce nu avea în fa­brică o linie specifică pentru a le face.

Cosmin Buzăianu, director de vân­zări şi marketing al Electric, a men­ţionat însă în cadrul eveni­mentului ZF că astfel au văzut o oportu­nitate să investească într-o no­uă divizie de busi­ness. „Ne-am adap­tat, iar acum facem şi comerţ, dar vrem să producem şi noi aceste repere, pulveri­zatoarele. Am început o investiţie în acest sens.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO