IMM

Start în mai puţin de 3 săptămâni pentru primul proiect de finanţare cu bani din PNRR pentru IMM-uri care urmăresc transformarea digitală. Ai o spălătorie auto, o cafenea, o pensiune, eşti un mic producător artizanal sau ai orice alt business cu activitate în afara sferei IT? Din 15 februarie poţi să iei până la 100.000 de euro fonduri europene pentru digitalizarea afacerii tale

Start în mai puţin de 3 săptămâni pentru primul...

Autor: Mirabela Tiron

27.01.2023, 15:43 5856

IMM-urile ce activează în alte sectoare de activitate decât cel de IT pot atrage granturi între 20.000 euro şi 100.000 de euro pentru digitalizarea afacerii. Bugetul disponibil la nivel naţional, de 347 mil. euro,  va permite finanţarea a peste 5.500 de companii, potrivit unor estimări. Proiectele pentru finanţare se pot transmit online prin intermediul platformei de fonduri PNRR doar în perioada 15 februarie-18 aprilie anul acesta.

Granturile se oferă pentru  pentru achiziţii de hardware, echipamente pentru automatizări şi robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluţii digitale, pentru dezvoltarea sau adaptarea aplicaţiilor software, achiziţii de tehnologii blockchain, realizarea de website-uri, achiziţia de servicii de tip cloud, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT şi consilierea şi analiza pentru identificarea soluţiilor tehnice de care au firmele nevoie.

Valoarea grantului este cuprinsă între 20.000 şI 30.000 de euro pentru microîntreprinderi (sub 9 angajaţi), între 20.000 euro şi 50.000 de euro pentru întreprinderi mici (între 10 şi 49 de angajaţi) şi între 20.000 euro şi 100.000 de euro pentru o întreprindere mijlocie (între 50 şi 249 de angajaţi). Diferenţa de 10% reprezintă cofinanţare ce trebuie asigurată din surse proprii de către beneficiar.

Aceasta linie de finanţare vine însă cu 12 criterii europene  DESI, un criteriu fiind ca la finalul implementării să atingi 6 din cei 12 indicatori.

Câteva dintre aceste criterii fac referire la faptul că peste 50% dintre angajaţi au folosit computere cu acces la internet în scopuri profesionale, vânzările online au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri, viteza maximă de download de cel puşin 30Mb/s şi altele.

“Din 1 februarie se pot depune proiecte pentru digitalizarea IMM-urilor, există un ghid final al solicitantului, până pe 31 martie veţi putea să depuneţi şi proiecte. Se pot face achiziţii hardware, software, tehnologii înalte,  discutăm de granturi de până la 100.000 de uro, contribuţia fiind de cel puţin 10%. Strict acest apel este destinat IMM-urilor care nu au activitate de IT. De exemplu o spălătorie auto sau o cafenea poate să aplice la acest apel şi să implementeze  soluţii pentru digitalizarea afacerii, de la un simplu site de prezentare, magazin online, până la integrarea unor soluţii, bugetul disponibil la nivel naţional va permite finanţarea a peste 5.500 de companii”, a declarat Oana Bâra, Coordonator Programe de Finanţare BCR în cadrul conferinţei  ZF ROREG-Alba Iulia „De la idee la business inteligent, cu finanţări europene”. Ea a mai adăugat că BCR a pregătit chiar un ghid practic care este disponibil online pe site-ul companiei, sunt sintetizate acolo sutele de pagini din ghidul oficial al solicitantului astfel încât fiecare să îşI dea seama dacă este oportun să aplice pentru acest apel.

Ioana Chira, EU Funding, Digital Transformation & Innovation Consulting Consulting Practice Lead, Business Saga a spus că este foarte important atunci când accesezi fonduri europene să ai definită strategia, scopul şi planul de dezvoltare apoi să te uiţi care sunt resursele de care ai nevoie ca să operaţionalizezi planul.

„Este important cum îţi faci planul, inclusiv pentru acest program de digitalizare. Aceasta linie vine cu 12 criterii europene  DESI. În acest program din PNRR pentru digitalizare un criteriu este ca la finalul implementării să atingi 6 din cei 12 indicatori DESI”, a declarat ea.

Informaţiile trebuie să vină din surse clare iar antreprenorii trebuie să fie atenţi la cum construiesc proiectele pentru că grilele de punctaj pot părea accesibile şi uşor de aplicat dar în profunzime comportă aspecte pe care trebuie să le aibă în considerare, a mai spus ea.

 

Care sunt paşii pe care trebuie să îi urmezi? Ce spune un consultant?

Pasul 1: Mă uit în bilanţul pe 2021 şi încerc să obţin un calcul de punctaj ca să văd dacă proiectul devine o sursă de investiţie sau o „piatră de moară”. Ai o grilă de punctaj şi în funcţie de aceasta trebuie să vezi dacă te situezi în punctaj confortabil

Pasul 2: Trebuie să îşi faci o analiză a investiţiei şi să vezi elementele eligibile, să vezi dacă ce îţi doreşti tu ca business se potriveşte pe cheltuieli eligibile

Pasul 3: Să analizezi printr-un raport starea curentă de digitalizare a companiei, unde te situezi şi unde vrei să investeşti. Trebuie să faci dovada că nu eşti o companie în dificultate. Grila evaluează câţiva indicatori financiari:profit operaţional, rentabilitate. Este obligatoriu să dezvolţi competenţe digitale de bază pentru angajaţii din compania ta, să ştii să motivezi angajaţii să accepte digitalizarea

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO