♦ „Noi am scos pedala de frână de ceva timp, nu mai avem frână, lucrăm doar pe acceleraţie. Accelerăm.“ ♦ „Încercăm să stăm doar cu piciorul pe acceleraţie şi să fim atenţi cum putem evita pericolele.“ ♦ „Începând din această toamnă, asistăm la o revigorare a pieţei. Noi nu renunţăm, din contră. Credem că economia românească îşi va reveni încet-încet.“ ♦ „Suntem învăţaţi, nu este nimic nou. Este foarte important că reuşim să ne adaptăm şi că am învăţat să trăim aşa. Cred că asta face parte din ADN-ul nostru de antreprenori.“
Cele mai dinamice companii din România merg înainte şi accelerează chiar şi atunci când contextul economic pare dificil. Antreprenorii care conduc afaceri locale aflate în plină expansiune vorbesc despre o nouă etapă a mediului de business – una în care agilitatea, capacitatea de adaptare şi viteza de reacţie fac diferenţa în cifre. România poate dubla din nou în zece ani cifra de afaceri totală din economie.
Acestea au fost câteva dintre concluziile conferinţei Cele mai dinamice companii din România: Viitorul businessului în mişcare, organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Philip Morris România, Rivaz Hotel, Smart Reports powered by Bridge-to-Information, North Bucharest Investments, Vodafone şi Eli Parks.
„Colaborarea dintre companii, mediul de business şi mediul universitar cred că e foarte relevantă pentru zona de cercetare şi dezvoltare şi cred că este un semn foarte bun de maturizare a pieţei româneşti. (...) Cred că este posibilă mai mult decât dublarea businessului în următorii 10 ani. Văd posibilă o creştere accelerată, având în vedere schimbările structurale la nivel de economie şi regiune“, a spus în cadrul conferinţei Angela Manolache, advisory partner, KPMG.
De la energie până la francize, transporturi, industria alimentară sau real estate, companiile româneşti s-au obişnuit să vadă oportunităţi în crize şi să crească în ciuda obstacolelor.
„Pentru noi, iulie şi august 2025 au fost un moment similar cu începutul pandemiei sau al războiului. Odată cu incertitudinea politică adusă de alegeri şi cu modificările fiscale, am observat o scădere a apetitului de a investi într-o franciză. August a fost teribil, doar că septembrie a revenit în forţă pentru noi. Ce văd acum este că noi accelerăm. Aţi zis mai devreme de frâna trasă – noi am scos pedala asta de ceva timp, nu mai avem frână şi lucrăm doar pe acceleraţie. Accelerăm“, a spus Lucian Bădilă, cofondator al lanţului de cafenele 5 to go.
Eduard Alexianu, director de dezvoltare al Merlins Beverages, a vorbit şi el despre capacitatea businessurilor locale de a se adapta la fiecare dintre crizele cu care s-au confruntat până acum. „Nu credem neapărat că va exista un regres în 2026, au mai existat perioade dificile în istorie. Nu credem că va fi neapărat un an care să afecteze businessurile, au existat situaţii dificile, politice şi militare, dar businessurile au continuat să crească şi suntem foarte optimişti din acest punct de vedere“, a punctat el.
Răzvan Copoiu, deputy-CEO al Enevo Group, susţine că acesta este cel mai mare boom al businessului de energie din istoria României. Până în anii 2020, companiile din energie se chinuiau să facă business cu diverse companii de stat şi să iasă în afara ţării ca să-şi dezvolte businessul. Acum vin banii prin investitori străini, privaţi, fonduri de investiţii care vor să facă în România parcuri fotovoltaice, în principiu.
„România va deveni asta cu siguranţă în următorii cinci - zece ani poate cel mai important pol de energetic din zonă, pentru că avem foarte multă energie, suntem şi în centrul unor axe care traversează dinspre Asia spre Europa, deci din punctul meu de vedere este clar ceva foarte efervescent. În următorii doi ani cel puţin acest business va merge foarte bine pentru noi şi pentru companiile româneşti din acest domeniu“, a subliniat reprezentantul Enevo.
Pe piaţa spaţiilor industriale şi logistice, viteza capătă o altă formă – revenirea după o perioadă de stagnare. Luciana Dragomir, Chief Financial Advisor la Eli Parks, observă o schimbare de tendinţă.
„Ultimul an a mers cu piciorul pe frână. A fost un an dificil, în contextul alegerilor electorale. Chiriaşii noştri care şi-au pus proiectele în aşteptare, pentru că voiau să vadă cum va merge economia mai departe. Acum însă, începând din această toamnă, asistăm la o revigorare a pieţei. Există un interes crescut al chiriaşilor pentru spaţiile pe care le oferim – atât de depozitare, cât şi industriale, de tip built-to-suit. Pentru 2026 ne aşteptăm la un an de creştere accelerată în continuare. Eli Parks va începe construcţia de noi faze în toate cele patru locaţii din ţară. Începem cu sudul şi vom continua probabil pe partea de est. Nu, noi nu renunţăm, din contră. Credem că economia românească îşi va reveni încet-încet. Nu credem că va intra neapărat într-o recesiune, nu o vedem aşa“, a spus ea.
Şi în transporturi se simte acelaşi puls al reluării creşterii de la finalul acestui an şi începutul anului viitor.
„Încercăm să stăm doar cu piciorul pe acceleraţie şi să fim atenţi cum putem evita pericolele. Asta ne-am propus şi vedem că foarte multe companii din domeniul nostru fac acelaşi lucru. Le vedem pe creştere de la an la an“, a punctat Alex Păun, general manager al Blue River.
Pentru Alina Donici, cofondatoare a businessului Artesana, adaptarea a devenit deja o trăsătură esenţială a antreprenorului român.
„La 50% creştere aş putea să spun că stăm foarte bine. Pe partea cealaltă nu putem să nu vedem provocările. Spun de fiecare dată că suntem învăţaţi, nu este nimic nou. (...) Este total nesănătos să nu ai niciun fel de predicţie şi să ai modificări fiscale de ieri pe azi. Este foarte important că reuşim să ne adaptăm şi că am învăţat să trăim aşa, nici nu ştiu dacă am putea să fim altfel. Abia aştept vremurile acelea în care ne ocupăm doar de business şi atât, avem bugetul făcut şi ştim că îl ducem până la sfârşitul anului, să nu mai avem nicio modificare pe el şi să vedem dacă o să fie bine. Cred că asta face parte din ADN-ul nostru de antreprenori“, a spus ea.

Liviu Sav, cofondator, BRIDGE-to-INFORMATION şi Smart Reports
► Universul companiilor din România este de 918.000, dintre care 860.000 sunt microîntreprinderi. În ultimii şapte ani cifra de afaceri a crescut cu 78% la nivel naţional, profitul s-a dublat şi numărul de angajaţi este într-o creştere foarte redusă.
► Faţă de 2023 chiar avem o scădere de 3% a numărului de angajaţi. La fel şi pe profitabilitate, unde avem 7% reducere, iar cifra de afaceri este într-o creştere foarte uşoară.
► Companiile micro sunt reziliente, dar dacă le analizăm observăm că doar 30% dintre ele au reuşit în ultimii doi ani să aibă simultan de creştere de cifră de afaceri şi profit.
► Pe de altă parte, la companiile mari avem 50%, deci se vede acest trend de rezilienţă, de creştere a rezilienţei pe măsură ce companiile intră într-o categorie superioară.
► Datele sunt importante din mai multe motive, nu ai cum să faci business profitabil fără să fii informat.
► Pentru cei care doresc să fie informaţi, datele publice sunt primul punct de la care ar trebui să plece.

Andreea Nicolae, strategic partnerships director, North Bucharest Investments
► Dacă ne uităm strict la cifre şi la dinamica pieţei, aş spune că ne aflăm într-o creştere accelerată. Într-adevăr, acum vorbim de o piaţă mult mai matură. Dacă până în luna iulie, când încă era valabilă cota de TVA de 9% am avut parte de un val de clienţi care erau în aşteptare şi au înţeles avantajul de a achiziţiona cu TVA încă valabil atunci acum vorbim despre o piaţă mult mai matură, un client mult mai informat.
► Noi, compania, în primele şapte luni ale anului am intermediat tranzacţii în valoare de 120 de milioane de euro. Avem o creştere de 35% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.
► La noi se pune accent foarte mult pe factorul uman, sunt foarte importanţi oamenii, dar şi nivelul de adaptabilitate al companiei la toate provocările care apar zi de zi.
► În acest moment suntem peste 200 de consultanţi imobiliari. Avem peste 80 de parteneri de dezvoltatori, în jur de 100 de proiecte rezidenţiale, iar 40% dintre acestea le avem în exclusivitate.

Claudiu Hîrbu, director general adjunct, Electroputere VFU Paşcani
Cifra de afaceri în 2020: 96 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 130 mil. lei
► Suntem chiar într-o perioadă dinamică a activităţii noastre şi sperăm să fie aşa în continuare. Businessul este în creştere, ne dezvoltăm continuu prin investiţiile pe care le facem an de an. În ultimii ani, investiţiile au fost de peste 30 de milioane de euro.
► Leon primul tren DMU construit în România după 80 de ani în care România n-a mai produs un astfel de tren certificat CE, cu toate standardele europene la zi.
► În condiţiile în care 62% din calea ferată din România este neelectrificată, acest tren ar fi prea perfect pentru infrastructura feroviară din România şi din alte state vecine cu noi.
► Deocamdată suntem în discuţii atât cu parteneri interni cât şi cu parteneri externi pentru acest proiect. Suntem foarte atenţi la zonele metropolitane care se dezvoltă şi pentru care un astfel de vehicul se pretează foarte bine. Mă refer aici la Iaşi, Timişoara, Cluj.
► Este public faptul că am câştigat o licitaţie cu STB. Pentru prima dată în România, acea licitaţie nu a produs niciun efect.

Angela Manolache, advisory partner, KPMG
► Businessul este cu un picior pe frână şi cu unul pe acceleraţie. Pentru o creştere sustenabilă pe termen lung este nevoie de un ecosistem care să susţină creşterea, format atât din factori intern, cât şi din factori externi.
► Dacă ne uităm în intern, e important ca fondatorul şi acţionarii să continue să susţină creşterea prin reinvestirea profitului, consolidarea capitalului şi direcţionarea lui spre zone care pot accelera businessul.
► Dacă ne uităm în exterior, avem zona de reforme publice care trebuie să continue reforma administraţiei publice, inclusiv digitalizarea administraţiei publice.
► Dacă tot s-a vorbit de mediul universitar, aş puncta şi această colaborare între companii, mediul de business şi mediul universitar.
► Cred că este posibilă mai mult decât dublarea businessului în următorii 10 ani. Văd posibilă o creştere accelerată, având în vedere schimbările structurale la nivel de economie şi regiune.

Alina Donici, cofondator, Artesana
Cifra de afaceri în 2020: 18 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 55 mil. lei
► La 50% creştere aş putea să spun că stăm foarte bine. Bu putem să nu vedem provocările. Spun de fiecare dată că cumva suntem învăţaţi, nu este nimic nou. Mi se pare că suntem câteodată într-un film prost care se tot repetă. Şi dacă nu e COVID, dacă nu e război, au grija ai noştri să mai vină cu câte ceva pentru business.
► Abia aştept vremurile acelea în care ne ocupăm doar de business şi atât, avem bugetul făcut şi ştim că îl ducem până la sfârşitul anului, să nu mai avem nicio modificare pe el şi să vedem dacă o să fie bine. Cred că asta face parte din ADN-ul nostru de antreprenori.
► Sper ca ştirea anului 2026 pentru Artesana să fie listarea în Emiratele Arabe. Suntem încrezători că până la sfârşitul anului vom lega ceva.
►Avem foarte multe discuţii acolo. Le place produsul, dar ne lovim de aceleaşi lucruri pe care le întâlnim şi în piaţa europeană, preţul mare şi termenele de valabilitate mici, cu un transport logistic de lungă durată. Sunt lucruri destul de de provocatoare, mai ales când ieşim din Europa.

Eduard Alexianu, director de dezvoltare, Merlins Beverages
Cifra de afaceri în 2020: 35 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 116 mil. lei
► Continuăm un ritm alert de creştere, cel puţin pe primele trei trimestre. Vedem că şi T4 se conturează asemănător, cu o creştere susţinută.
► În prima fabrică, care a fost făcută cu fonduri europene, investiţia iniţială s-a situat undeva la 400.000 euro, în 2011 - 2015 s-a derulat proiectul. A doua fabrică, finalizată în 2020, a avut o investiţie de 15 milioane de euro total, pe lângă partea de parteneriat cu banca pe care l-am făcut şi investiţiile proprii.
► Am reuşit să ne adaptăm şi să mergem step by step şi la fabrica numărul trei, cu o investiţie de 50 de milioane de euro. Asta a fost doar de partea de fabrici şi producţie efectiv.
► Este un proiect pentru fabrica aceasta în valoare de 50 de milioane cu tot cu TVA, investiţia totală.
Acest proiect este aproape finalizat, este 99% gata, însă există un background destul de dificil cu compensarea plăţilor făcute, în contextul actual economic al României.
► Ştirea anului 2026 pentru noi ar fi deschiderea fabricii de 50 mil. euro.

Răzvan Copoiu, deputy-CEO, Enevo Group
Cifra de afaceri în 2020: 18 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 416 mil. lei
► Noi avem creştere de 300% în ultimii trei ani, deci în fiecare an 300%. Adică în 2020 aveam 3 milioane de euro, iar acum avem 100 de milioane de euro.
► Cred că acum, după anii 2023 - 2024 este cel mai mare boom al businessului de energie din istoria României. Nu au fost investiţii de sute de milioane de euro până acum în România în energie.
► Până acum, până în anii 2020, te chinuiau să faci business cu diverse companii de stat şi mai ieşeai în afara ţării ca să poţi să faci ceva. Acum vin banii prin investitori străini, privaţi, fonduri de investiţii care vor să facă în România parcuri fotovoltaice, în principiu. S-au construit şi eoliene mai demult, în 2014, dar mai sunt şi acum. Este şi un moment bun, pentru că România în are un preţ bun la megawatt.
► România va deveni asta cu siguranţă în următorii cinci - zece ani poate cel mai important pol de energetic din zonă, pentru că avem foarte multă energie, suntem şi în centrul unor axe care traversează dinspre Asia spre Europa.

Dragoş Măgdălina, acţionar, Neortic Motors şi BADSI Mobility
Cifra de afaceri în 2020: 35 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 79 mil. lei
► Eu n-aş spune că este aşa de rău să apeşi frâna şi acceleraţia, la raliuri este o tehnică să parcurgi rapid virajele, apeşi în acelaşi timp şi acceleraţia şi frâna. Asta îţi permite să abordezi mai repede virajele, înţelegând prin viraj sinusoidele negative din business, frânezi un pic pentru a te lansa după aceea mai puternic.
► Referitor la ultimul trimestru, piaţa auto a avut deja o o scădere în prima parte a anului, este de aşteptat să se menţină şi pe acest ultim trimestru. Nu e foarte mare, deci poate fi catalogată ca frâna de dinainte de curbă.
► Ultimul trimestru se arată a fi uşor ezitant, nu aş spune neapărat dificil. Sunt foarte mulţi factori care influenţează asta, noi lucrăm în mare măsură cu clientul final, iar clientul final, dacă n-are încredere, nu achiziţionează.
► Anul 2026 probabil că va fi unul marcat de incertitudine, iar anumiţi proprietari de business poate vor considera că e momentul să facă un exit.

David Aron, CEO, Alpin
Cifra de afaceri în 2020: 24 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 74 mil. lei
► Activăm pe două pieţe – corporate şi leisure. Clientul corporate caută în primul rând flexibilitatea serviciilor.
► Vorbim despre evenimente de amploare, cu 400–500 de participanţi, care, într-un sejur de două-trei zile, îşi doresc atât conferinţe, cât şi petreceri de firmă, completate de diverse activităţi de team building în aer liber.
► Băncile sunt principalul motor care poate impulsiona economia românească. Iar, în plan secund, fără investiţii solide în infrastructură, dezvoltarea economică nu poate fi susţinută.
► Proiectele majore de infrastructură reprezintă un factor cheie pentru dezvoltare, nu doar în domeniul hotelier, ci şi în agricultură, comerţ şi alte sectoare ale economiei.
► Am început investiţia la mare, în Olimp, proiectul RIVAS. De asemenea, investim şi în Poiana Braşov pentru renovarea spaţiilor de conferinţă şi de cazare.
► În prezent ne concentrăm pe aceste două proiecte, cu obiectivul de a le finaliza în termenul estimat de un an şi jumătate – doi. Ulterior, ne vom orienta şi către dezvoltări în alte zone.

Luciana Dragomir, chief financial advisor, Eli Parks
► În ultimul an, multe companii au mers cu piciorul pe frână. A fost un an dificil, marcat de contextul electoral, iar mulţi dintre chiriaşii noştri şi-au pus proiectele în aşteptare, dorind mai întâi să vadă cum va evolua economia.
► Începând din această toamnă, asistăm la o revigorare a pieţei. Observăm un interes tot mai mare din partea chiriaşilor pentru spaţiile pe care le oferim – atât cele de depozitare, cât şi cele industriale, de tip built to suit.
► Pentru 2026 ne aşteptăm la un an de creştere accelerată în continuare.
► Eli Parks va începe construcţia de noi faze în toate cele patru locaţii din ţară - Bucureşti, Ploieşti, Bacău şi Iaşi. Începem cu sudul şi vom continua probabil în partea de est.
► Proiectele pe care le dezvoltăm sunt complexe şi presupun lucrări de amenajare adaptate chiriaşilor, unele dintre ele cu un grad ridicat de dificultate tehnică, ce implică timp îndelungat şi autorizări specifice.
► Bucureştiul este şi va rămâne un hub industrial şi logistic în continuare.

Alex Păun, general manager, Blue River
Cifra de afaceri în 2020: 66 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 144 mil. lei
► În cei 25 de ani de activitate am reuşit să fim în creştere an de an, înregistrând profit în fiecare exerciţiu financiar.
► Obiectivul nostru este să continuăm pe acelaşi trend şi în viitor.
► Încercăm să stăm doar cu piciorul pe acceleraţie şi să fim atenţi cum putem evita pericolele.
► Suntem relativ puţin influenţaţi de deciziile politice din România, întrucât mare parte din flota companiilor noastre de transport operează în vestul Europei.
► Prin această activitate aducem valută în ţară şi devenim astfel unul dintre actorii care contribuie la capitalul importat din afara României.
► Cred că şi în 2025 vom fi pe creştere. În 2026, cu siguranţă – deja discutăm pentru investiţii majore anul viitor.
► Avem în jur de 350 de angajaţi. Este foarte greu să vă spun exact, pentru că există o volatilitate extrem de mare. Vin şi pleacă. În fiecare zi avem angajări şi demisii. Dintre aceştia, în jur de 270 sunt conducători auto.

Sorin Secară, head of R&D user experience, AUMOVIO Timişoara
► Suntem fostul grup automotive al grupului Continental. Începând de luna trecută am devenit independenţi, iar pe 18 septembrie Aumovio a fost listată la Bursa de Valori Frankfurt.
► Fiind o companie mai mică, aşteptarea e să putem asigura mult mai bine acest dinamism şi această viteză de reacţie.
► În Timişoara, avem unul dintre cele mai palpabile proiecte realizate intern cu inteligenţă artificială, care reduce timpul de analiză a cerinţelor clienţilor noştri cu aproximativ 80%.
► Din cei 20.000 de la Continental am rămas aproximativ 13.000 în cele patru locaţii: Braşov, Sibiu, Iaşi şi Timişoara. În toate cele patru locaţii avem centre de cercetare-dezvoltare, iar în Sibiu şi Timişoara avem şi centre de producţie.
► Suntem implicaţi de câţiva ani în învăţământ dual preuniversitar şi, din anul trecut, suntem pilot la Timişoara împreună cu Universitatea Politehnică şi Consorţiul Dual Vest, în ceea ce se numeşte învăţământ dual universitar.

Lucian Bădilă, cofondator, 5 to go
Cifra de afaceri în 2020: 60 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 275 mil. lei
► Luna august a fost teribilă, cu doar două contracte de franciză semnate, în condiţiile în care media la noi este undeva la 11 pe lună. Septembrie a revenit în forţă şi simţim asta. Am reuşit să închidem 17 contracte de franciză.
► Octombrie se va închide tot cu aproximativ 15 contracte, iar anul îl vom termina cu 680–690 de cafenele operaţionale.
► Pentru anul viitor planul este să deschidem între 100 şi 120 de noi puncte doar în România.
► Parteneriatele cu branduri mari – cum ar fi Banca Transilvania sau altele cu care lucrăm – reprezintă şi o garanţie suplimentară pentru noi ca brand.
E greu să intri într-un deal de comunicare cu o instituţie bancară mare, nu poţi pur şi simplu să te duci cu o propunere improvizată.
► Pentru 2026 ne dorim să ajungem în top 5 Europa la nivel de număr de cafenele. Astăzi suntem undeva la locul 7, cu mari speranţe pentru locul 6 la publicarea noului top. Iar pentru dezvoltările internaţionale, poate reuşim o achiziţie într-o ţară din Balcani sau ceva agresiv în comunitatea europeană.

Florentina Ion, fondator, Editura Didactica Publishing House (DPH)
Cifra de afaceri în 2020: 14 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 22 mil. lei
► În 21 de ani de activitate am avut 20 de ani de creştere, între 10 şi 25%. Un singur an, în 2020, am avut o scădere de aproximativ 1% – ceea ce pentru noi a fost mai degrabă o menţinere, nu o scădere semnificativă.
► Segmentul pe care activăm este plin de provocări însă cred că fără educaţie România nu poate să ajungă prea departe şi nici firmele nu pot să ajungă prea departe.
► În ultimii ani cifra totală a vânzărilor de carte în România a crescut, ceea ce este extraordinar.
► Pe zona de parteneriate trebuie să fii serios şi responsabil. Noi avem parteneriate cu cele mai mari edituri ale lumii. Şi asta înseamnă că, dacă tu iei o licenţă şi nu reuşeşti să o promovezi, nu reuşeşti să o vinzi la nivelul dorit, atunci devine foarte greu să participi la următoarea rundă de achiziţie de licenţe.
► Încercăm să dezvoltăm valori în rândul copiilor, pentru că aceasta este o problemă la nivel naţional.
► Nu avem un număr mare de angajaţi, pentru că lucrăm mult cu colaboratori.

Sorin Buiac, cofondator, Chic Bijoux
Cifra de afaceri în 2020: 5 mil lei.
Cifra de afaceri în 2024: 11 mil. lei
► Anul acesta am investit foarte mult în tehnologie, am investit foarte mult în digitalizare. Dincolo de faptul că noi suntem un business 99% în e-commerce – deci practic suntem digitali – am investit în zona de producţie, în integrarea AI în producţie şi în fast production.
► Deşi producem bijuterii personalizate, livrăm coletele noastre în 24 de ore. Practic, în momentul în care comanzi o bijuterie sau faci un cadou personalizat, noi îl livrăm în 24 de ore, conform cerinţelor tale. Şi atunci zona de producţie trebuie să fie foarte bine pusă la punct.
► Am avut şi anul acesta creştere şi vom avea, cu siguranţă, şi în Q4 faţă de Q4 anul trecut. Avem business şi în Ungaria, suntem încă sub 10% acolo.
► Am început cu o piaţă care ne era mai uşor de penetrat în zona de personalizare, pentru că jumătate din echipă vorbeşte maghiară şi trebuia să ştim foarte bine ce producem acolo.