♦ „Începem să devenim o ţară ca afară, în care salariile cresc, în care noi ar trebui să fim mai eficienţi şi mai productivi. România nu mai este ţara în care se poate lucra în lohn. Salariile cresc şi este un lucru pozitiv că noi trebuie să creştem salarii şi că trebuie să crească salariile. În aşa fel, românii n-o să mai fie nevoiţi să plece din ţară“.
România nu mai poate fi o ţară de lohn, adică practic de închiriere de forţă de muncă, a spus Elena Birtoc, fondatoarea Carel Woodworks, producător de mobilă din România, la emisiunea Industrii Inteligente, un proiect al Confederaţiei Patronale Concordia, susţinut de BCR şi Ziarul Financiar. Cu toate acestea, este nevoie de forţă de muncă din ce în ce mai bine pregătită, pe măsură ce atractivitatea României din punctul de vedere al forţei de muncă ieftine scade.
„România trebuie să lucreze foarte mult la productivaitate şi la eficienţă. Producţia care s-a făcut în România până acum în lohn trebuie schimbată. România nu mai poate lucra lohn, pentru că acest lucru presupune forţa de muncă ieftină. Or, în România forţa de muncă nu mai este ieftină, dimpotrivă, este foarte scumpă şi ar trebui să fie din ce în ce mai eficientă şi mai pregătită, lucru care de fapt nu prea se întâmplă“, a spus ea.
Elena Birtoc conduce Carel Woodworks, producător are patru hale de producţie şi un showroom la fabrică, care a finalizat anul 2023 cu afaceri de circa 4 mil. euro.
În cadrul dezbaterii „Industrii Inteligente, ea a vorbit despre industria mobilei, industrie în general, dar şi despre modelul de dezvoltare economică al României.
România a atras investiţii străine directe semnificative în ultimele decenii, în mare parte datorită costurilor reduse cu forţa de muncă. Sistemul de producţie în lohn, în care o companie străină furnizează materialele şi specificaţiile, iar firma locală asigură doar manopera, a fost mult timp predominant în industrii precum textile şi mobilă. Acest model a permis crearea de locuri de muncă, dar a limitat dezvoltarea brandurilor şi a know-how-ului local. Însă, pe măsură ce economia României s-a dezvoltat, costurile cu forţa de muncă au crescut, punând sub semnul întrebării viabilitatea acestui model. Este o problemă care se ridică în toate ţările din regiune, unde modelul de dezvoltare pe baza investiţiilor străine, atrase de forţa de muncă ieftină, începe să îşi arate limitele. Elena Birtoc, care este şi vicepreşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Mobilă, subliniază această schimbare:
„România nu mai este România de altă dată. România se schimbă. Este un lucru extraordinar de bun. PIB-ul României s-a ridicat. Începem să devenim o ţară ca afară, în care salariile cresc, în care noi ar trebui să fim mai eficienţi şi mai productivi. România nu mai este ţara în care se poate lucra în lohn. Salariile cresc şi este un lucru pozitiv că noi trebuie să creştem salarii şi că trebuie să crească salariile. În aşa fel, românii n-o să mai fie nevoiţi să plece din ţară“
Birtoc evidenţiază că această tranziţie, deşi pozitivă pentru economie în ansamblu, prezintă provocări pentru industrii care s-au bazat pe avantajul costurilor reduse. Această situaţie pune presiune pe companiile româneşti să se adapteze şi să-şi crească competitivitatea. Ea sugerează că soluţia stă în inovaţie, design şi crearea de branduri puternice.
„În România stăm cu problemele pe care le avem noi care sunt cele de personal şi nu atât de pe ca număr, ci ca personal calificat. şi atunci trebuie să facem faţă unei competiţii acerbe, prin competitivitate şi prin eficienţă. România, în foarte multe sectoare, chiar şi în sectorul de industrie a mobilei, nu mai este competitivă. Noi cu greu facem faţă produselor de pe alte pieţe, care sunt mult mai ieftine decât în România. Noi trebuie să ne reorientăm pe produse de calitate, pe produse de brand, trebuie să lucrăm foarte mult la brandul local şi în acelaşi timp, în paralel trebuie să lucrăm la brandul de ţară, altfel nu o să facem faţă provocărilor care vin vizavi de Green Deal şi Fit for 55."
Strict despre industria mobilei, Elena Birtoc spune că este nevoie de o schimbare de strategie: „Noi, ca şi producător de mobilă, ar trebui să trecem mai mult pe produse de design, să lucrăm foarte mult la brandurile noastre, să ne facem cunoscuţi pe piaţa internaţională. Creaţii „Made in Romania“. Asta este foarte important, foarte mulţi potenţiali clienţi pe piaţă nu sunt conştienţi că România este capabilă de a face lucruri de calitate."
Această tranziţie necesită investiţii în tehnologie, marketing şi dezvoltarea competenţelor. Birtoc subliniază importanţa sprijinului guvernamental şi a fondurilor europene în acest proces, dar atrage atenţia asupra birocraţiei şi condiţiilor, care face, în multe cazuri, ca fondurile să fie inaccesibile.
„Avem nevoie de digitalizare, avem nevoie de energie verde. Numai că aici, la nivelul acesta în care noi avem nevoie astăzi şi nu mâine, pentru fondurile europene, startup-urile care sunt finanţate, sunt atât de multe condiţii încât aproape este imposibil."
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE