Servicii de factoring: Îmbunătăţirea rezilienţei financiare în economia României
În ultimul deceniu, România a făcut progrese semnificative în alinierea la standardele Uniunii Europene. Cu toate acestea, economia continuă să se confrunte cu probleme majore, cum ar fi inflaţia ridicată, inegalităţile regionale, deficienţele infrastructurii şi deficitele fiscale persistente. Creşterea economică a încetinit la 2,1% în 2023, fiind afectată de inflaţia în creştere şi de cererea internaţională mai slabă. Cu inflaţia rămânând printre cele mai ridicate din UE - estimată la 5,3% în 2024 - atât consumatorii, cât şi companiile resimt presiuni financiare. În plus, concentrarea guvernului român pe o creştere bazată pe consum a dus la deficite bugetare şi comerciale ridicate, ceea ce pune presiune suplimentară asupra economiei.
În ciuda acestor provocări, se estimează că creşterea economică va accelera în următorii ani, impulsionată de cheltuieli mai mari ale consumatorilor şi de investiţiile finanţate de UE. Totuşi, companiile româneşti vor avea nevoie de un flux de numerar stabil pentru a profita de aceste oportunităţi de creştere – aici intervin serviciile de factoring, care sunt esenţiale.
Factoring: O Linie Financiară de Salvare pentru Companii
Serviciile de factoring joacă un rol din ce în ce mai important în menţinerea stabilităţii financiare a companiilor româneşti în aceste condiţii dificile. Această soluţie de finanţare a devenit deosebit de valoroasă pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri), oferind acces rapid la numerar fără a necesita datorii suplimentare. În 2023, cifra de afaceri a factoringului în România a crescut la 8,66 miliarde de euro, marcând o creştere de 10,4% faţă de anul precedent. Această creştere evidenţiază faptul că un număr tot mai mare de companii apelează la factoring pentru a-şi gestiona fluxul de numerar şi pentru a face faţă cheltuielilor în creştere.
Prin transformarea facturilor neachitate în numerar imediat, factoringul permite companiilor să-şi acopere cheltuielile, să investească în operaţiuni şi să facă faţă provocărilor inflaţioniste. Pentru multe IMM-uri, acest lucru este esenţial, mai ales atunci când creditele tradiţionale devin mai greu de obţinut în perioade economice incerte.
Susţinerea Stabilităţii şi Creşterii
Factoringul se aliniază, de asemenea, cu obiectivele economice mai ample ale României. Prin asigurarea unui flux de numerar stabil, acesta permite companiilor să investească în creştere şi să creeze locuri de muncă, în special în regiunile cu oportunităţi economice limitate. Această stabilitate financiară ajută companiile să reţină şi să formeze angajaţi calificaţi, susţinând dezvoltarea economică regională şi reducând inegalităţile de venit la nivel naţional. În acest sens, instituţiile financiare româneşti ar trebui să ia în considerare prioritizarea factoringului şi să-l promoveze activ în rândul clienţilor lor. Pentru a face aceste servicii mai atractive, este esenţial să adopte cele mai noi avansuri tehnologice, bazate pe cercetări aprofundate asupra experienţei clienţilor, punând accent pe simplitate şi uşurinţă în utilizare. Acest lucru subliniază necesitatea unei soluţii digitale complete, dar totodată simple şi transparente, care să facă serviciile de factoring mai accesibile şi mai uşor de înţeles pentru utilizatorii finali.
Concluzie
Economia României se confruntă cu o inflaţie ridicată şi cu provocări bugetare, dar serviciile de factoring oferă o modalitate practică pentru companii de a-şi menţine stabilitatea şi de a creşte. Oferind lichiditate imediată, factoringul ajută companiile să gestioneze costurile în creştere, să evite supraîndatorarea şi să valorifice oportunităţile de expansiune. Într-un climat economic atât de dificil, factoringul este esenţial pentru susţinerea României pe drumul către rezilienţă economică şi creştere durabilă. Pentru a maximiza beneficiile, instituţiile financiare ar trebui să se concentreze pe accesibilizarea serviciilor de factoring prin tehnologie modernă şi soluţii uşor de utilizat.
Autor:
Iuliia Toporova
Business Development Manager la Comarch
Contact: iuliia.toporova@comarch.com
Faceţi cunoştinţă cu mine pe LinkedIn (25) Iuliia Toporova LinkedIn