Info

Costul decuplării tehnologice este mult mai mare decât pare

Opinia specialistului

Costul decuplării tehnologice este mult mai mare decât pare

Craig J. Burchell este vice-preşedinte responsabil de Global Trade Affaires în cadrul Huawei Technologies.

Autor: Publicitate

09.02.2021, 18:29 378

Întrucât Forumul Economic Mondial se întruneşte online săptămâna aceasta, nu la Davos, participanţii săi vor discuta despre cum să treci „dincolo de geopolitică”. Războaiele comerciale, politicile populiste şi pandemia de COVID-19 au determinat ţările să-şi pună la îndoială dependenţa de lanţurile globale de aprovizionare şi să se retragă într-o postură defensivă de autosuficienţă, înăbuşind comerţul transfrontalier care a alimentat mult timp creşterea globală.

Restricţionarea comerţului va înrăutăţi încetinirea globală într-un moment in care lumea este deja în impas. Dar sistemul comercial global devine din ce în ce mai fragmentat şi regionalizat şi unii chiar susţin decuplarea: împărţirea lanţurilor de aprovizionare globale pentru a izola China de SUA şi de cei mai apropiaţi aliaţi ai săi.

Pentru a afla cât de costisitoare ar fi o decuplare completă a marilor economii ale lumii, Economist Intelligence Unit a simulat impactul a trei scenarii diferite cu un model de calcul numit Global Trade Analysis Project (GTAP). Văzut pe scară largă ca standardul de aur al modelării macroeconomice, GTAP colectează date despre importuri, exporturi, fluxuri comerciale, valute şi alţi factori, apoi măsoară impactul unui şoc asupra sistemului global - cum ar fi lovitura dată inevitabil de decuplare.

În cel mai rău caz, ţările Five Eyes ar percepe creşteri de 100% a tarifelor pentru toate bunurile şi serviciile chinezeşti, implementând în acelaşi timp un embargo total al tuturor sectoarelor legate de tehnologie şi securitate naţională. Astfel de acţiuni ar micşora produsul intern brut global cu 52,8 trilioane de dolari în următorul deceniu, conform modelului GTAP, echivalent cu pierderea unei economii de dimensiunea Japoniei în fiecare an, timp de 10 ani.

O pierdere de această amploare este greu de înţeles şi poate părea puţin probabilă, având în vedere că ratele tarifare globale au scăzut la minime istorice în ultimul deceniu. Dar SUA au perceput tarife de 100% pentru o varietate de produse japoneze în 1987, iar în 1995 au instituit un tarif de 100% pentru unele maşini de lux. În mediul antiglobalist de astăzi, nu este greu să ne imaginăm că SUA fac acelaşi lucru sau, mai rău, faţă de un rival strategic precum China.

Cine ar fi cel mai rănit într-un astfel de scenariu? Modelul GTAP arată că Olanda şi Mexicul ar simţi durerea, la fel ca Polonia şi Emiratele Arabe Unite. Cel mai mare pierzător, Vietnam, şi-ar vedea producţia economică scăzând cu 8,2% sub prognoza de referinţă pentru 2021-30.

Dar greutăţile s-ar răsfrânge şi la nivel individual. Folosind PIB-ul ca un procent aproximativ pentru venitul gospodăriei, australienii ar suferi cel mai mult, pierzând 8.636 dolari per gospodărie în fiecare an între 2030 şi 2030. Gospodăria medie chineză ar pierde 6.632 dolari pe an, iar familiile americane 2.008 dolari.

Mai mult protecţionism, mai puţine inovaţii, preţuri mai mari şi alte rezultate nedorite vor fi rezultatele inevitabile ale decuplării. Prevenirea acestora necesită reînvierea sistemului comercial multilateral din lume.

Parteneriatul Economic Regional Cuprinzător (RCEP) recent încheiat este un bun început. Dar pactele comerciale regionale tind să creeze complexitate juridică şi administrativă, afectând în mod disproporţionat companiile mai mici care nu îşi pot permite avocaţilor să navigheze acele reguli. Un sondaj efectuat de 600 de exportatori de către Banca Asiatică de Dezvoltare a constatat că, din cauza costurilor administrative împovărătoare şi a lipsei de informaţii, doar 17% dintre întreprinderi au profitat de condiţiile comerciale preferenţiale oferite de acordurile comerciale regionale.

În schimb, acordurile multilaterale globale sunt mai prietenoase pentru afaceri. Ajută companiile eliminând birocraţia şi facilitând participarea.

Din punct de vedere politic, comerţul liber ar trebui să fie o propunere atractivă: majoritatea alegătorilor susţin ideea în principiu, chiar dacă spun că adesea nu simt beneficiile acestuia. Pentru a aborda această problemă, guvernele trebuie să facă o treabă mai bună comunicând modul în care comerţul ajută persoana obişnuită - şi să ofere un sprijin mai bun celor ale căror locuri de muncă sunt eliminate prin comerţ.

Cea mai perturbatoare forţă a globalizării din ultimele două decenii a fost creşterea Chinei. Dar pe măsură ce economia sa se maturizează, China ar trebui să creeze o dislocare mai mică, contribuind în acelaşi timp la creşterea altor ţări prin cumpărarea mai multor bunuri şi servicii.

Protecţionismul comercial este adesea văzut ca o soluţie rapidă, dar există puţine dovezi că ar aduce înapoi locurile de muncă pierdute. Mai mult, declanşează o spirală de represalii care afectează pe toată lumea. În loc să ne îndreptăm mai departe pe acest drum, ar trebui să consolidăm sistemul comercial bazat pe reguli care a creat prosperitate pentru atât de multe ţări în ultimii 70 de ani şi să mergem mai departe pe noi reguli pentru era comerţului digital, pentru a crea prosperitate comună pentru generaţiile viitoare.

Noua administraţie Biden are ocazia să înceapă o abordare mai raţională, bazată pe fapte, a comerţului global. Folosirea acestei oportunităţi va ajuta societatea să răspundă celor mai urgente nevoi ale timpului nostru: controlul COVID şi al crizei climatice, permiţând în acelaşi timp o redresare economică incluzivă.

 
 

Craig J. Burchell este vice-preşedinte responsabil de Global Trade Affaires în cadrul Huawei Technologies.

Burchell, cu o experienta de 30 de ani in zona de drept comercial international, este sustinator al distribuirii prosperitatii prin intermediul cooperarii multilaterale la nivel international si pentru accesul egal la tehnologie si la oportunitatile aduse de aceasta

Cu o experienta de 30 de ani la Philips Electronics din Amsterdam, Burchell a fost cooptat de Huawei in anul 2019 ca si Vice-Presedinte. Cu o experienta ce acopera Europa, Asia si America de Nord, Burchell este avocatul cooperarii internationale pentu promovarea comertului multilateral, a principiilor pietelor libere si a competitiei nediscriminatorii

Este membru al B20 Global Task Force, consultant al World Economic Forum pe teme de investitii straine directe in zona digitala si al Organizatiei Comertului International (WTO).

Cu studii in Franta si Marea Britanie, de-a lungul carierei sale ca avocat si representant al Philips, a lucrat in Londra, Bruxeles si Amsterdam.


Articolele de tip advertorial publicate pe site-ul www.zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu continut publicitar sau Opinia specialistului.

AFACERI DE LA ZERO