Info

Hainele cele noi ale Domeniilor Prince Matei. După 2 ani de la achizţia domeniului unde se produce iconicul vin Prince Matei, Marius Iliev ne povesteşte despre investiţiile şi noutaţiile din Zoreşti.

ADVERTORIAL

Hainele cele noi ale Domeniilor Prince Matei. După 2 ani...

Autor: Publicitate

19.03.2021, 10:00 599

Dacă urmarim traiectoria omului de afaceri Marius Iliev, putem să recunoaştem că în ultimii 30 de ani aproape toate investiţiile sale au fost un succes şi asta doar dacă amintim dozatoarele TEC din anii ’90 sau parcurile eoliene din Dobrogea.

Din a doua jumătate a lui 2015 intră în industria vinului şi devine acţionar principal al Viticola Sarica Niculiţel. După 4 ani, împreună şi cu alţi investitori construia holding-ul Vintruvian, care deţine, pe lângă proprietatea din Dobrogea şi Domeniile Prince Matei şi Piatra Ostrov.

La doi ani de la achiziţia proprietaţii din Zoreşti ne-am propus să aflăm care sunt ultimele noutăţi din Dealu Mare, de la Domeniile Prince Matei.

Întrebare:Acum 2 ani semnalam preluarea de la Vinarte a podgoriei de la Zoreşti, cea care produce iconicul vin Prince Matei, de către holdingul care deţine şi Viticola Sarica Niculitel. Suma vehiculată pentru tranzacţie atunci a fost de 1-2 mil euro. Care a fost valoarea exactă a tranzacţiei? 

Marius Iliev: Contractul de achiziţie are o clauză de confidenţialitate care nu permite divulgarea preţului, dar confirmăm intervalul.  Ceea ce putem spune însă, este că achziţia a fost motivată de câteva elemente importante  pe care le-am luat în calcul de la început.

In primul rand, încep cu un factor care este perceput ca un element negativ de mulţi investitori, anume poziţia plantaţiei. Majoritatea investitorilor preferă plantaţiile plane, care se lucrează mai uşor. Noi preferăm terase şi dealuri austere, care se lucrează mai greu, dar dau vinuri mai bune. Acesta e tipul de teren care există în Zoreşti.  În al doilea rând, un alt element privit de mulţi ca un dezavantaj, vechimea plantaţiilor a fost un alt factor foarte important, întrucât plantaţiile cele mai multe şi în special unele din care se produce Merlot-ul din Prince Matei, dar şi Feteasca Neagră aveau vârstă de aproximativ 40 de ani. Producţia mică, dar calitate bună. Iar al treilea rând şi la fel de important, existenţa mărcii Prince Matei, marca pe care o cunoscusem în calitate de consumator şi pe care am apreciat-o intotdeauna. Ar mai fi un “soft” factor, existenţa unei echipe foarte bune, în frunte cu Marius Nae, un viticultor de excepţie şi un om foarte serios.

 

Î:Ce s-a întâmplat în aceşti 2 ani? 

M.I.: La preluarea acestei afaceri existau, cu mici excepţii, doar stocurile de vin Prince Matei, îmbuteliat, precum şi vinul în proces de maturare şi învechire. Pe scurt, nu aveam ce vinde, în afară de Prince Matei, pentru care 2014 si 2015 lipseau, deci nu puteam să forţăm piaţa şi să vindem 2013, deoarece riscam să rămânem fără stoc. Între timp am construit stocul de vinuri, care, după cum ştiţi, nu se poate face după o zi pe alta. Am început imediat să facem investiţii în cramă. Tehnologia merge mână în mână cu tradiţia. S-a facut un proiect de aproximativ 6 milioane lei de modernizare. Focus pe frig (asigurarea temperaturii scăzute la fermentaţie), capacitatea de  fermentare, stocarea şi subtilităţi, cum ar fi sortarea strugurilor bob cu bob folosind un echipament de ultimă generaţie cu inteligenţă artificială şi sortare optică. Gadget-uri. S-a investit în vie, s-a înnoit parcul de echipamente, s-au recuperate plantaţiile care fuseseră date în arendă. Am început un lung proces de restaurare a ceea ce este mai de preţ în ceea ce am cumpărat şi adăugarea elementelor care lipseau.

 

Î.: Puteţi să cuantificaţi valoarea investiţiei de până acum?

M.I.: Investiiţile în această fază au fost de aproximativ 10 mil. lei, în afara preţului de achziţie, la care se adaugă o sumă substanţială în  viitoarele vinuri (vinuri în aşteptare), în jurul a 2.5 mil. lei.

 

Î.: Până acum designul ambalajului vinului Prince Matei nu a suferit modificari faţă de cel anterior preluarii şi suntem curioşi să ştim dacă urmează să vă puneţi amprenta şi într-o nouă imagine Prince Matei?

M.I.: Prince Matei este deja o legendă. Nu putem să schimbăm această imagine, întrucat ea s-a consacrat şi ar fi o împietate să renunţăm, indiferent cât de mult ne place numele sau eticheta.

Vom avea un usor “face lift“ şi nimic mai mult. Prince Matei va continua aşa cum îl ştiţi. Ceea ce dorim însă să schimbăm este exploatarea maximă a resurselor de calitate. În acest sens am facut o selecţie mult mai riguroasă a vinurilor care intră în Prince Matei. În acest fel s-a obţinut acel rezultat de care suntem foarte mândri, 94 de puncte la Decanter, Londra. Totodată, această selecţie a creat oportunitatea lansării unui al doilea vin, Petit Matei, produs exact din aceleasi plantatii, dar altă selecţie, cu potenţialul de a fi consumat mai tânăr (dar nu foarte). Acum vorbim de 2017, un vin care deja este foarte apreciat, obtinând medalie de aur, anul trecut la IWCB 2020.

 

Î: Din portofoliul Domeniile Prince Matei vor mai face parte şi alte vinuri sau game?

M.I.: Da. Vom lansa în scurt timp un vin dintr-o selecţie foarte riguroasă, dar bazat pe cupajul clasic de Dealu mare, Cabernet Sauvignon, Merlot si Fetească Neagră. Vinul va purta numele Te Deum, deşi iniţial am dorit să-I denumim Opus Dei. Ne-am lovit însă de opoziţia producatorului unui alt vin, Opus One şi deşi OSIM ne-a dat câstig de cauză cu ocazia primei contestări, la a doua contestare au admis cererea acelui producator de a respinge înregistrarea numelui. Ca să înţelegem, Opus Dei înseamnă lucrarea Domnului, un concept provenit din religie, pe cand Opus One este un concept provenit din muzică, unde înseamnă o lucrare principală. Vom continua lupta în instanţele de judecată, întrucat nu credem că cineva are drept de exclusivitate pentru un cuvânt atât de comun precum “Opus”âoperă, lucrare. Deocamdată ne abţinem de la folosirea numelui. De asemenea, vom lansa la finele acestei luni (n.r. martie) o gamă de retail care va purta numele firmei, Domeniile Prince Matei. Trei vinuri, credem noi, foarte reprezentative pentru terroir-ul nostru. Un vin alb din Fetească Regală şi Fetească Negră, Rose-ul este un cupaj care conţine Merlot, Cabernet Sauvignon, Fetească Neagră şi Pinot Noir şi un  vin roşu, asamblajul clasic de Dealu Mare, Fetească Neagră, Merlot şi Cabernet Sauvignon.

 

Î: Cu toate aceste noutăţi, cred că orice iubitor de vin îşi doreşte să le deguste la ele “acasă”, dacă putem spune aşa. Când îşi vor deschide porţile Domeniile Prince Matei pentru vizitatori?

M.I.: Primele porţi deschise vor fi în câteva luni, dar nu vom invita publicul larg, întrucât investiţia pe care suntem în curs sa o facem este un proiect de cel puţin doi ani, a cărui valoare investiţională este mare, de cel puţin 6-7 milioane euro şi necesită timp şi talentul unor artişti recunoscuţi pe plan internaţional. Vrem ca acesta să fie un proiect de referinţă pentru Dealu Mare şi pentru România, care să pună Domeniile Prince Matei pe harta turistică a cramelor importante de la noi din ţară, care au reusit deja să facă acest lucru.

 

Î.: Ce mai urmează după Viticola Sarica Niculiţel şi Domeniile Prince Matei? Aveţi de gând să vă extindeţi proprietăţiile viticole în alte zone ale ţarii?

M.I.: Suntem deja investitori în domeniul de la Piatra Ostrov, unde caliatea Feteştii Negre ne-a făcut să facem o importantă investiţie. Acolo este sursa unui vin în care ne punem mari speranţe, Epiphanie - Fetească Neagră. De altfel, acordăm soiului Fetească Neagră un loc foarte important în planurile noastre. Apoi, dacă se vor ivi oportunităţi, de ce nu?! Dar avem o mulţime de consolidat şi avem nevoie de o altă achizitie foarte importantă: talentul uman. Suntem în continuă căutare de persoane talentate şi dornice să intre în echipa noastră.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO