Info

(P) Ce trebuie să iei în calcul când vrei să schimbi doar o anvelopă

Autor: Publicitate

19.01.2023, 10:00 252

Uneori ne vedem în situaţia că trebuie să schimbăm o singură anvelopă după ce am făcut o pană. Chiar dacă este recomandabil să schimbăm anvelopele în pereche pe punte, sunt momente în care acest lucru nu este posibil. Prin urmare, iată ce trebuie să ştii atunci când eşti forţat de împrejurări să schimbi doar un singur pneu.

Unul dintre motivele pentru care nu este recomandabil să schimbaţi o singură anvelopă este dată de diferenţa de uzură. Un pneu nou poate avea până la 8 mm de profil. Dacă restul roţilor mai au 4 mm din profil, va exista o diferenţă de aderenţă între roata mai nouă şi celelalte. De asemenea, dacă roata mai nouă va fi montată pe puntea motoare, aceasta va forţa diferenţialul să transmită mai mult cuplu spre roata cu un profil mai scăzut. În timp, acest fenomen poate conduce la o uzură mai accentuată a elementelor de direcţie sau a planetarelor, mai ales la vehiculele cu tracţiunea pe roţile din faţă.  Conform legislaţiei din România, anvelopele aflate pe aceeaşi punte trebuie să aibă acelaşi profil. Nu este o cerinţă absurdă, pentru că diferitele profiluri pot avea diferiţi coeficienţi de aderenţă. Spre exemplu, nu putem pune pe aceeaşi punte o anvelopă cu clasă de aderenţă A şi una cu D. Diferenţele la frânare vor fi consistente şi vor putea destabiliza maşina în cazul unei frânări de urgenţă.

Este însă foarte posibil să nu găsim fix aceeaşi marcă şi model de anvelopă dacă suntem undeva pe drum, departe de casă, iar noi trebuie să schimbăm atunci, pe loc, pneul defect. Dacă aveţi câteva zile la dispoziţie, îl puteţi comanda online fix pe acela de care aveţi nevoie şi vi-l montaţi acolo la o vulcanizare. Ca regulă de bază însă, primul pas este să vă asiguraţi că anvelopa pe care o cumpăraţi să fie tot pentru acelaşi sezon. Adică, dacă aveţi anvelope de vară să fie tot de vară. Nu este recomandabil să montaţi una all-season pe ideea că oricum se va potrivi. Desigur, dacă v-a prins iarna pe undeva şi singurul pneu disponibil pe tipodimensiunea respectivă este unul all-season, atunci îl luaţi doar ca să-l înlocuiţi ulterior. De asemenea, dacă aveţi anvelope all-season, nu luaţi decât tot un cauciuc all-season sau, în ultimă instanţă, unul conform sezonului în care vă aflaţi.

De asemenea, este foarte important de luat în calcul puntea pe care veţi monta noul pneu. Dacă aveţi roţi de dimensiuni diferite faţă/spate, atunci nu veţi avea prea multe opţiuni. Dacă, în schimb, aveţi aceeaşi dimensiune de anvelope pe toate roţile, atunci ar fi de preferat să montaţi anvelopa pe una din roţile din spate, mai ales dacă aveţi o maşină cu tracţiune faţă.

Situaţia ideală în care puteţi face schimbul unui singur pneu este aceea în care găsiţi unul de aceeaşi marcă, acelaşi profil şi acelaşi grad de uzură cu celelalte pneuri cu care este dotat vehiculul dumneavoastră. Dar, chiar şi atunci, tot există riscul ca să fie diferenţe între anvelope din cauza modului în care au fost stocate sau utilizate pneurile de pe maşina dumneavoastră şi cel cumpărat de ocazie.

La polul opus se află situaţia în care aveţi vehiculul dotat cu anvelope de iarnă şi singura opţiune este o anvelopă de vară iar drumul este acoperit cu zăpadă. Atunci, din păcate, singura variantă corectă este să chemaţi o platformă de tractare. Nici nu mai contează unde veţi monta anvelopa. Nu doar că nu este legal să rulaţi cu vreo anvelopă de vară, dar este şi extrem de periculos. Diferenţa de aderenţă este atât de mare încât chiar şi o frânare uşoară poate destabiliza maşina. Iar ESP-ul, chiar dacă este deseori de ajutor, nu poate învinge legile fizicii şi nici nu poate face miracole.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO