(P) Cum mai stai cu matematica?

3 iul 2018 Autor: Publicitate

„Un proiect digital cucereşte, în egală măsură, elevi şi profesori. Evoluţia şi rezultatele înregistrate de elevi la orele de matematică sunt spectaculoase!”, susţine Liliana Alistar, profesoară de matematică la Şcoala Gimnazială Dimitrie Negruţiu Pogoneşti, una dintre cele 30 de şcoli din proiectul Digitaliada. Predarea digitala îi incurajează pe profesori  să facă legătura dintre o materie şi aspectele practice ale vieţii. Doamna Alistar le-a dat elevilor exemplul unui computer tomograf care taie imaginea creierului în 50 de mii de planuri şi le-a arătat imagini pe internet. În paralel, le-a arătat pe tabletă o piramidă tăiată cu un plan, cu două, cu trei, cu patru paralele şi aşa mai departe, iar copiii au facut legătura între o materie şi o situaţie concretă.


3400 de elevi, din 30 de şcoli gimnaziale din mediul rural, învaţă în Laboratoare Digitale dotate cu tablete pentru ca fiecare elev să poată lucra individual în timpul orei, cu laptop pentru profesor şi videoproiector pentru clasă, datorită Digitaliada – proiect dezvoltat de Fundaţia Orange pentru a susţine educaţia digitală în România. Împreună cu echipamentele, aceştia primesc un pachet complet de aplicaţii adaptate curriculei, materiale digitale şi planuri de lecţii pentru a susţine învăţarea matematicii şi TIC-ului, cu ajutorul tehnologiilor digitale. De asemenea, Fundaţia Orange investeşte în formarea profesorilor pentru ca aceştia să se simtă confortabil şi pregătiţi să utilizeze noile metode digitale la clasă.

Tehnologia şi metodele digitale fac orele mai interesante si mai interactive. ”Suntem încântaţi când vedem fascinaţia pe feţele copiilor. Le place  şi asta se vede în notele lor!”, afirmă un alt profesor înscris în proiect - Loredana Constandache, directorul şcolii Griviţa, Galaţi. Alina Nica, care predă matematica în două şcoli, dintre care doar una este în proiectul Digitaliada, face o comparaţie: ”Orele la tabletă sunt mai atractive pentru ei şi uită uneori şi de pauze, îşi doresc să lucreze mai mult decât ceilalţi care nu au acces la tehnologie.”

Termenii şi conceptele noi sunt mai uşor de înţeles prin mijloace digitale decât cu tabla clasică şi creta. Profesorii au înţeles că există o schimbare structurală a mentalităţii generaţiilor, că rolul lor va deveni în curând cel al unui coach şi că predarea unidirecţională nu mai este interesantă pentru generaţiile care au acces la minunile moderne ale digitalului.  Pentru un elev de clasa a şasea, laboratorul digital a adus o diferenţă semnificativă faţă de anii şcolari trecuţi: „La informatică am făcut un proiect în Scratch. Am creat un personaj, care eram de fapt eu, iar cu ajutorul săgeţilor m-am dus până la casa bunicului meu şi înapoi” spune el, zâmbind larg.

Elevii din şcolile Digitaliada îndrăgesc şi GeoGebra, o aplicaţie nemaipomenită, pe care o folosesc la orele de geometrie. Cu ajutorul jocului Best Contenders Fractions exersează împărţirea fracţiilor, iar în jocul Agent X compunerea şi rezolvarea unor probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor. La TIC elevii de clasa a V-a învaţă noţiunea de „structură repetitivă” şi o utilizează prin efectuarea unor paşi în mod repetat pentru a programa deplasarea lui Lightbot pe traseul pus la dispoziţie. Cei care finalizează etapa Lightbot Basic, pentru consolidarea noţiunilor învăţate acceseaza jocul digital Run Marco. Dar cel mai mult le place ca la final de lecţie să-şi testeze noile cunoştinte cu ajutorul aplicaţiei Kahoot. Iar acestea sunt doar câteva exemple, mai multe planuri de lecţie în care sunt integrate aplicaţiile educaţionate pot fi găsite pe https://www.digitaliada.ro/materiale-digitaliada .

Scopul Digitaliada este să îmbunătăţească performanţele copiilor din zona rurală pentru ca aceştia să poată concura la admiterea în liceu cu copii din zona urbană. În evaluarea făcută la încheierea anului şcolar 2017, am observat că media a 25% dintre elevii din program a crescut cu 1 punct şi că ei sunt mult mai atraşi de orele de matematică. Pe de altă parte, profesorii au devenit modele în judeţele lor şi sunt foarte mândri că fac pionerat în România.

De fapt, laboratoarele pot fi folosite de către orice profesor al şcolii, nu doar de către profesorii de matematică şi TIC cărora li se adresează programul.

Cum au primit profesorii proiectul Digitaliada? „Recunosc, la început nu mi-a fost uşor. Dar apoi am văzut cât de repede şi uşor funcţionează. Am scos notiţele de la curs,  m-am acomodat cu tehnologia digitală şi i-am înţeles perfect rolul în susţinerea învăţământului tradiţional. De atunci, folosesc tabletele, laptopul şi retroproiectorul săptămânal la clasă.” – Luminiţa Podoleanu, profesor de TIC la şcoala Dimitrie Negruţiu Pogoneşti.

La nivel naţional, Fundaţia Orange susţine educaţia digitală prin platforma online Digitaliada şi printr-un concurs de materiale digitale desfăşurat anual. Platforma Digitaliada este un hub online de conţinut educaţional, ce poate fi accesat şi folosit de oricine este interesat, elevi sau profesori din toată ţara. Concursul #digitaliada premiază pasionaţii care dezvoltă conţinut educativ original şi open source. Pe platforma www.digitaliada.ro există peste 400 de materiale digitale educaţionale, în limba română, ce pot fi accesate în mod gratuit, şi numărul creşte constant.

Datorită rezultatelor excelente ale primelor ediţii, Fundaţia Orange va extinde programul pentru încă 10 şcoli gimnaziale de la sat, începând cu septembrie 2018.  

 
Cuvinte cheie:
matematica
, elevi

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Abonează-te la Închide