Info

(P) Mindera a venit şi în România: modelul hibrid şi auto-organizarea, normalitate în compania fără manageri, chiar şi înainte de schimbările pandemice

Autor: Publicitate

21.03.2022, 09:00 1019

Mindera, companie IT cu o cultură organizaţională inovativă, de tip flat-organization, funcţionează din 2014 sub premisele unui loc în care self managementul şi alegerile se fac în funcţie de ce stimulează performanţa. Regulile clasice ca un program rigid sau locul de unde lucrezi pe proiecte au fost înlocuite cu ideea de auto-organizare şi flexibilitate.

Pentru Mindera România, activă din ianuarie 2021 la Cluj-Napoca, trecerea peste pandemie şi ieşirea care se arată plină de challenge-uri pentru majoritatea companiilor azi, arată altfel.

”Sistemul de lucru hibrid era deja funcţional de ceva timp în Mindera în toate locaţiile din lume, cu mulţi colegi care lucrau şi de acasă atunci cand aveau nevoie, şi asta ne-a ajutat să ne adaptăm foarte rapid la contextul pandemic.” - Alin Deac, Co-Founder Mindera România

Posibilitatea de a alege locul de unde lucrează este deja un trend pronunţat în preferinţele angajaţilor. HR Barometrul, realizat de PwC România la finele anului 2021 arată că trei sferturi (72%) dintre companiile participante au adoptat un model hibrid de muncă iar conform analizei recente K2S - Key 2 Success, preferinţa angajaţilor de a lucra în sistem hidrid este una de actualitate şi în 2022, specialiştii susţinând că angajaţii vor cere permanentizarea modului de lucru flexibil, iar asta aduce noi provocări pentru angajatori şi nevoia de reinventare a proceselor, abordări creative în menţinerea coeziunii echipei şi a comunicării interne.

La Mindera România, aproximativ 80% dintre angajaţi sunt din Cluj, iar ceilalţi 20% din diferite zone ale României sau chiar ale Europei. Lucrează fie remote, fie din birou, după cum preferă, nu au manageri sau procese şi politici inutile şi funcţionează pe principiul de self organization, o abordare care se răsfrânge asupra tuturor aspectelor din experienţa de angajat al Mindera: de la auto-propuneri pentru majorările salariale, până la îmbunătăţiri ale spaţiului de lucru, alegerea echipamentelor, introducerea de noi beneficii sau alte programe şi iniţiative.

Înseamnă acest mod hibrid de lucru o economie de timp, resurse sau spaţiu?

”Nu cred că poate fi vorba de economii în bani la un sistem sau altul, ci mai degrabă este vorba de libertatea de a alege când să vii la birou şi când să lucrezi remote. Libertatea şi autonomia sunt pilonii principali ai culturii organizaţionale Mindera şi nu am putea sub nicio formă să facem rabat de la ele, mai ales în modul de lucru. Mai mult, Mindera România şi-a început activitatea într-un context în care modelul hibrid era o necesitate deja. Focusul nostru a fost înspre a asculta ce preferă colegii noştri şi a regândi bugetele în aşa fel încât să reuşim să-i susţinem, indiferent de cum sau de unde au ales sa lucreze.” Marius Florea, Co-Founder Mindera România.

Momentan, datorită restricţiilor, procentul celor care se întorc să lucreze de la birou este mic. La nivel global, 70% dintre angajaţi îşi doresc să aibă în continuare flexibilitate de lucru de la distanţă şi cred că hibridul va fi modelul de lucru al viitorului, ne spune acelaşi studiu al companiei de soluţii de resurse umane K2S - Key 2 Success.

Mult aşteptatele relaxări post pandemie vor aduce la compania din România oportunitatea ca angajaţii să se întâlnească şi faţă în faţă din când în când, la birou sau la o ieşire cu echipa. Viitorul este tot hibrid aici.

Dacă înainte de pandemie, spaţiile de birouri, erau alese pentru amplasare, pentru lumină, spaţiu, convenienţă şi stimularea imaginaţiei sau confortului, în momentul de faţă deciziile legate de modul de lucru şi nevoile întâlnirii cu angajaţii şi clienţii vor schimba ecosistemul office, în viziunea Mindera.

Adoptând un model hibrid, compania din Cluj previzionează că va trebui să asigure în continuare un spaţiu de birouri cu o suprafaţă necesară pentru 30-40% din numărul total de oameni. În acelaşi timp, oferind flexibilitate totală de a veni sau nu la birou, şi modul de organizare a spaţiului de office se schimbă. De exemplu, există multe hot desk-uri, cu echipamente de lucru pregătite astfel încât colegii să vină doar cu laptopul la ei, ceea ce implică şi dublarea unor cheltuieli cu echipamente de IT.

Autoresponsabilizarea colegilor şi nu trendul global e ceea ce îi încurajează pe Minderi să vadă viitorul hibrid printr-o lentila pozitiva

În cadrul Mindera, provocările şi curajul stau mai degrabă în construirea echipei care se autoconduce. Fără o organigramă ierarhică, deadline-uri impuse constant de manageri, fără procese rigide sau meeting-uri inutile - sunt doar câteva dintre practicile modelului de self-management care le oferă angajaţilor Mindera libertate şi flexibilitate în munca de zi cu zi, dar nu fără nevoia de autoresponsabilizare. Întreaga echipă este responsabilă pentru decizii, direcţie şi pentru ca proiectele în care lucrează să progreseze.

”Până acum ne plângeam în organizaţii că durează prea mult până se iau anumite decizii, că sunt prea multe lanţuri decizionale de care depindem - lansam o idee şi apoi nu ne mai simţeam responsabili pentru ea, deoarece ne era clar că decizia nu e la noi. Acum, prin structuri ca cea propusă de Mindera, printr-un mediul non corporatist şi prin auto-organizare, atât ideea cât şi acţiunea şi deciziile ne aparţin fiecăruia dintre noi” - Daniel Porav, Software Developer Mindera România

Cum arată însă colaborarea cu clienţii în contextul muncii hibride?

Unul dintre cele mai interesante proiecte dezvoltat de echipe din România, este o platforma de “Travel Rewards and Services”. Funcţionalităţile, tech stack-ul nou, o echipă formată de la 0 şi modalitatea de lucru hibrid fac o combinaţie provocatoare, dar de succes la Mindera.

”Toate proiectele noastre pot fi livrate online / remote însă considerăm că interacţiunea faţă în faţă, din când în când, este benefică pentru colegii din echipele noastre şi pentru clienţi. Cel mai probabil, după ce se vor mai relaxa condiţiile de călătorie, vom merge din nou în delegaţii, cum se întâmpla şi înainte de pandemie.” - ne spun cei de la Mindera.

Clienţii Mindera vin din zona de Retail, Fashion Tech, Gaming şi Fintech si sunt lideri în industriile în care activează în UK, UE şi US. Caută să dezvolte aplicaţii adresate către milioane de utilizatori, iar o cultură organizaţională care promovează autodepăşirea şi creativitatea le este benefică, indiferent de unde se află developerul.

Flexibilitatea şi adaptarea rapidă la nevoile generate de un model de munca hibrid se reflectă şi în alegerile Mindera cu privire la beneficiile oferite angajaţilor

Pe lângă stimulentul de telemuncă facilitat fiscal de către stat, pe care din ce în ce mai multe companii l-au introdus în pachetul salarial oferit angajaţilor şi care vine în întâmpinarea nevoilor generate de un mod de lucru hibrid, din oferta Mindera mai fac parte şi alte beneficii menite să susţină bunăstarea fizică şi psihică a membrilor echipei.

Mindera oferă un număr de 25 de zile de concediu anual tuturor angajaţilor, încă din primul an în companie şi îi încurajează pe aceştia sa se bucure de timpul personal, oferindu-le şi un buget pentru vacanţă de care pot beneficia, indiferent de destinaţia aleasă.

Recent, compania a încheiat şi un parteneriat cu un furnizor de servicii de consiliere psihologică, pentru a oferi angajatilor suport terapeutic personalizat pentru sănătatea psihică şi emoţională.

 

Succesul unui sistem de munca hibrid se va resimţi în special în companiile care reuşesc să menţină echilibrul între libertate şi responsabilizare într-un context de creştere, prin reorganizare eficientă şi angajaţi care, au de ales sau cer sa aibă de ales.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO