Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director la Bergenbier S.A., vorbeşte despre realizările şi provocările în 2024, cât şi despre iniţiativele companiei în promovarea consumului responsabil de alcool şi sustenabilitate.
Ne apropiem de finalul anului 2024, cum a fost până acum pentru Bergenbier S.A. ţinând cont de modificările socioeconomice constante la nivel global?
În ultimii patru ani am avut parte de un val de provocări şi incertitudini economice, iar industria berii a trecut prin probleme multiple, de la costurile mari la materia primă, la o inflaţie ridicată ce a influenţat puterea de cumpărare din piaţă. Anul acesta avem o inflaţie sub control, însă aceasta rămâne în continuare cea mai ridicată din UE, iar consumatorii sunt foarte atenţi la ce pun în coşul de cumpărături. Din aceste cauze multiple, ne lovim acum de o contracţie a pieţei, consumul de bere este în scădere, fiind o nouă provocare la care trebuie să răspundem.
Cu toate acestea, în 2024 noi ne-am bazat pe una dintre valorile esenţiale Bergenbier: prietenia. Suntem cu toţii mai uniţi şi mai dornici să venim cu proiecte şi campanii noi, aşa că anul acesta a fost unul efervescent. Am avut una dintre cele mai mari lansări din ultimul deceniu în segmentul core, prin brand-ul Caraiman, am trăit alături de Bergenbier şi echipa naţională de fotbal a României bucuria Campionatului European, am lansat a cincea ediţie a raportului de sustenabilitate şi ne-am concentrat atenţia pe implementarea strategiei pe care o avem pe termen mediu şi lung. Şi vom continua să promovăm responsabil berea cu prietenie şi empatie faţă de colegi, clienţi şi consumatori.
Aţi lansat de curând a cincea ediţie a raportului de sustenabilitate, aferentă anului 2023, care sunt cele mai importante ţinte atinse?
Suntem o companie preocupată de responsabilitate şi sustenabilitate. Responsabilitate din perspectiva consumului de alcool, arie în care ne-am dezvoltat intens portofoliul de produse non-alcoolice, ajungând astfel la nouă sortimente pentru acei consumatori care nu doresc sau nu pot să consume alcool. Iar sustenabilitate prin toate acţiunile pe care le avem pentru a ne reduce amprenta de carbon, ţinând cont de mediul înconjurător şi comunităţile din care facem parte.
În fabrica din Ploieşti, o treime din valoarea capitalului alocat a vizat proiecte de sustenabilitate, iar prin toate aceste eforturi în 2023 ne-am scăzut emisiile de carbon cu 22% versus anul anterior. În procesul de producţie s-a consumat cu 3,2% mai puţină energie electrică şi cu 6,64% mai puţină energie termică.
Atenţia noastră pentru promovarea consumului responsabil este deja o tradiţie, iar anul trecut am avut campanii de CSR şi sustenabilitate ce s-au bucurat de atenţie şi recunoaştere publică. Amintesc aici de SloMo la volan şi Trash into Art, demersuri prin care am adus în discuţie toleranţa zero pentru alcool la volan şi importanţa reciclării. Continuăm să ne menţinem angajamentul în ceea ce priveşte direcţia de sustenabilitate a companiei noastre.
Cum transmiteţi mesajul de responsabilitate spre consumatori, dar şi spre angajaţii companiei, inclusiv cei din fabrică?
Dacă ne referim la consumatori, încercăm prin toate campaniile pe care le avem alături de brand-urile noastre să deschidem conversaţii esenţiale despre responsabilitate. Prin SloMo la volan, un proiect desfăşurat în mediul digital şi în cel radio, am discutat despre cum alcoolul modifică reflexele şoferilor, un demers complex de educare şi responsabilizare. Prin Trash into Art am lucrat cu un artist plastic din Bucureşti şi am ridicat din nou discuţia despre importanţa reciclării, mai ales în contextul sistemului de garanţie-returnare. De curând, am deschis o altă discuţie esenţială: legătura dintre emoţii, starea psihică şi consumul excesiv sau dependenţa de alcool, un proiect digital alături de scriitoarea şi psihologul Petronal Rotar, despre cum putem trăi responsabil şi cu intenţie.
Când vorbim despre aceste subiecte cu colegii noştri, ei sunt implicaţi în mod direct, fie prin campanii interne ataşate acestor proiecte externe (am avut workshopuri de educaţie în trafic inclusiv cu colegii noştri) sau pur şi simplu prin discuţii directe, managerii, liderii de echipă transmiţând mesajele spre colegii noştri. De asemenea, ne implicăm activ la nivel de organizaţie în iniţiative educaţionale iniţiate de autorităţi sau ONG-uri.
Sunteţi membru fondator în cadrul sistemului de garanţie-returnare. Cum se vede implementarea SGR în România, putem spune că este un sistem funcţional acum?
Implementarea sistemului garanţie-returnare în România reprezintă un pas important în direcţia economiei circulare. Este deja un an de când acesta s-a lansat, dar este un sistem extrem de complex din punct de vedere operaţional şi mai avem şi componenta ce ţine de comportamentul nostru, al tuturor, de o perioadă în care să ne schimbăm obieciurile, să înţelegem cum să reciclăm. Noi, Bergenbier S.A., am susţinut de la bun început implementarea acestui sistem, alături de ceilalţi producători de bere, băuturi răcoritoare, retaileri şi continuăm să fim activi în extinderea infrastructurii necesare.
Ca în orice proces nou, există provocări, dar ne aşteptăm ca, pe măsură ce sistemul devine mai familiar şi mai bine integrat în obiceiurile zilnice ale oamenilor, rezultatele să fie vizibile, contribuind semnificativ la reducerea deşeurilor şi la creşterea gradului de reciclare.
Ce planuri aveţi pentru acest final de an, la nivel de companie?
Mai avem mai puţin de două luni din 2024 şi ne concentrăm să încheiem anul cu succes, aşa cum ne-am propus. Dar ne dorim şi să ne tragem sufletul, aşa cum zice şi sloganul Caraiman, alături de colegii noştri, cu zâmbete şi prietenie, cum sunt aproape toate zilele din Bergenbier S.A. Iar în 2025 avem foarte multe planuri, surprize şi campanii frumoase, aşa cum am obişnuit clienţii, consumatorii şi colegii!