Info

Ovidiu Năstase, fostul şef adjunct de la ANAF avertizează: Antreprenorii care nu ştiu să gestioneze fluxurile de numerar îşi pun companiile în mare pericol

ADVERTORIAL

Ovidiu Năstase, fostul şef adjunct de la ANAF...

Autor: Publicitate

23.05.2022, 10:00 16961

Ovidiu Năstase, fostul şef adjunct de la ANAF a devenit noul directorul financiar al Appraisal & Valuation, singura companie de evaluări listată la Bursă. Printre atribuţiile noului director se află identificarea problemelor financiare ale companiilor şi oferirea de soluţii practice, aplicabile imediat, astfel încât antreprenorii să poată lua cele mai bune decizii în timp util. În rândurile care urmează, Ovidiu Năstase ne-a dezvaluit nu numai o alta perspectivă asupra afacerilor, ci şi schimbari de paradigmă care pot ajuta orice antreprenor român.

Orice neregulă economică se vede din avion pentru orice inspector ANAF

Printre preocuparile zilnice ale multor antreprenori români se află şi plata unor taxe cât mai mici sau chiar evitarea acestora. Asigur toţi antreprenorii din România ca orice neregulă economică se vede din avion pentru orice inspector ANAF. Concentrarea antreprenorilor trebuie să fie pe creşterea companiilor şi a profitabilităţii şi nu pe evitarea taxelor. Pentru a preveni orice posibile amenzi, sancţiuni sau alte pierderi financiare importante care pot tulbura activitatea de zi cu zi, recomand companiilor o serie de audituri periodice. La fiecare sfârşit de lună, antreprenorul trebuie să-şi rezerve o oră pentru a discuta cu un expert financiar. Daca susţii că n-ai timp, ori lucrezi ineficient ori nu te intereseaza viitorul companiei tale de care depind traiul angajaţilor şi al familiei.

Creşterea organică e de domeniul trecutului

Plata la zi a taxelor înseamnă şi finanţări mai mari de la bănci. Banii împrumutaţi de la băncile comerciale din România sunt încă ieftini. Accesul la capital presupune o creştere accelerată a companiei. Daca nu creşti suficient de rapid, concurenţa te va înghiţi la propriu. Astăzi, afacerile de succes se copiază de la o concurenţă mai slabă şi se multiplică rapid. Creşterea organică e de domeniul trecutului, te dezvolţi în ritmul pieţei sau cedezi locul altuia mai puternic. E ca-n natură, nimic nou sub soare.

Balanţa contabilă sau dezechilbrul antreprenorilor

5 din 10 antreprenori nu ştiu să citească şi să interpreteze corect o simplă balanţă contabilă. Cifrele vor dezvălui întotdeauna adevărul. Nu poţi susţine la infinit că nu ştii ce se întamplă în firma ta. Mai mult, într-o balanţă există indicatori care îţi pot arăta chiar şi ameninţările, lucru deloc de neglijat.

Contabil sau finanţist?

Un contabil proceseaza documentele deja existente, altfel zis se ocupă de trecutul firmei. Când vine vorba despre viitorul firmei, despre creştere, strategii şi extindere a afacerilor, discută cu un finanţist sau un expert financiar.

Antreprenorii români, orbiţi de şansa unor profituri imediate

E firesc ca antreprenorii să fie orientaţi către profit, acesta fiind si obiectivul înfiinţării unei societăţi comerciale. Însă, goana dupa profituri mari şi imediate, îi determină să neglijeze un aspect important: administrarea propriu-zisă a afacerii. Gestionarea defectuoasă a fluxului de numerar poate duce o firma în faliment mai repede decât ne imaginam.

Cu un faliment suntem cu toţii datori

Lecţiile învăţate dintr-un faliment sunt într-adevăr de nepreţuit. Învăţam de la altii, dar câteodată avem nevoie de propriile experienţe. Dacă în trecut, falimentul era o cale firească de rezolvare a unei situaţii economice ce părea fără ieşire, azi orice companie poate evita acest eşec. Trebuie doar să discute deschis cu experţi financiari cu experientă îndelungată în spate, care au asistat la speţe comerciale diverse şi dificile. Nu mai scapă cine poate, ci acela care chiar vrea să-şi continue afacerea. Un client răuplatnic, un furnizor neserios sau oricare alt factor extern poate că-i tulbura afacerea astăzi, însă dacă antreprenorul e de bună credinţă, se găsesc soluţii. Mai mult, o discuţie deschisă cu un expert financiar poate preveni orice situaţie nefavorabilă similară cu cea care l-a adus în pragul falimentului.

Controlul ANAF este temerea numărul 1 a oricarui antreprenor român

Dacă întrebi orice antreprenor român, îţi va declara că una dintre marile temeri ale afacerii lor este un control de la ANAF, nicidecum falimentul sau pierderea unor clienţi importanţi. Temerea asta nu e decat un transfer imaginar de putere de la antreprenor la inspector. Ţi-e teama de ceea ce nu cunoşti, iar dacă nu-ţi cunoşti propria afacere n-ar mai trebui să emiţi nicio factură. E timpul ca antreprenorii să înţeleagă însemnătatea fiecarei cifre dintr-o balanţă, să conştientizeze ca ignoranţa nu e o solutie decât pentru un posibil dezastru ulterior. Controlul de la ANAF nu este altceva decât o confruntare cu adevărul, cu realitatea.

Entuziasmul nu ţine loc de profit

Orice tânăr care pleacă pe drumul antreprenoriatului are vaga impresie că se va descurca singur indiferent de situaţie. Ori, realitateă crudă îl va lovi curând pentru că priceperea lui se rezumă la a crea produse inovatoare şi cam atât. Astfel, 9 din 10 start-up-uri mor rapid pentru că nu apelează la experţi financiari care îi pot feri de greşeli. Fiecare partener din afacere va trebui să-l completeze pe celălalt, nu să facă acelaşi lucru. Dacă n-ai experţi financiari sau pe marketing de exemplu, ori externalizezi aceste servicii lunare, ori îi iei parteneri în afacere şi le oferi un procent pentru motivaţie. Cea mai slabă mişcare e să ignori aspectele financiare ale afacerii şi să te concentrezi exclusiv asupra îmbunătaţirii unui produs minune.

Codul Fiscal sau fiecare înţelege ce-i convine

Cand vine vorba de afaceri, judecata umană este logică. Până la urmă, vorbim despre cifre si calcule matematice simple. Însă, Codul Fiscal este despre fapte, despre nereguli pe care le poti comite în mod conştient sau nu. Dacă la conducerea unei maşini, poţi învăţa din mers, cand vine vorba de Codul Fiscal, antreprenorii nu-şi propun să-l aprofundeze cu fiecare factură emisă, ci îl ignoră pur si simplu. Ignoră regulamentul auto şi vezi cam câte accidente poţi produce într-o singură zi. Codul Fiscal este întotdeauna de partea dreptăţii, este conceput pentru o societate prosperă, indiferent de cât de dificilă poate părea înţelegerea acestuia.

Ai uitat că ai o firmă

Scenariul clasic al multor companii din România: ai înfiinţat o firmă pentru că ai avut o oportunitate de afaceri. Ai şi încasat bani frumoşi, ai plătit taxele la zi, contabila a depus toate declaraţiile. Însă, după ce afacerile se închid, oportunităţile dispar din preocupările tale zilnice, începi să uiţi ca ai de depus declaraţii lunare. Omiţi să plăteşti contabila. Timpul trece, datoriile se-adună. Mai mult, apar dobânzi de neconceput. Statul nu iartă când vine vorba de banii pe care îi are de recuperat de la antreprenori. E mai sănătos să lichidezi firma sau să-ţi suspenzi activitatea, decât să ignori plata taxelor şi a depunerilor declaraţiilor obligatorii.

Acţiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (piaţa AeRO) a Bursei de Valori Bucureşti. Compania a derulat un plasament privat de acţiuni, care s-a desfăşurat cu succes. Plasamentul privat de acţiuni, precum şi operaţiunile specifice listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piaţa de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialişti de pe piaţă, crearea unor divizii noi, achiziţii de companii din acelaşi domeniu de activitate şi arii conexe, precum şi extinderea serviciilor şi a platformelor digitale atât la nivel local, cât şi internaţional.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO