Info

(P) Sistemul Coca-Cola în România: indiferent de provocări, am rămas un contributor constant şi de încredere în economia locală, de 31 de ani

Autor: Publicitate

21.12.2022, 11:42 321

Prezent în România din 1991, Sistemul Coca-Cola funcţionează prin două companii partenere, cu activităţi complementare, care asigură prezenţa pe piaţa locală a unui portofoliu divers de băuturi. Compania Coca-Cola România este responsabilă de implementarea strategiilor de marketing, managementul mărcilor, strategia de ambalare, promovarea la nivelul consumatorilor. Coca-Cola HBC România este compania care îmbuteliază băuturile din portofoliul comun, în cele 3 fabrici, din Ploieşti, Timişoara şi Poiana Negrii, asigură distribuţia, vânzarea şi marketingul operaţional. Directorii generali ai celor două companii fac o retrospectivă a anului care se încheie şi vorbesc despre modul în care activitatea Sistemului Coca-Cola contribuie la economia locală, pe baza raportului de impact socio-economic pentru anul 2021.

Jovan Radosavljevic, General Manager Coca-Cola HBC România  

Cum a fost 2022 pentru Sistemul Coca-Cola?

Jovan Radosavljevic: A fost încă un an care ne-a testat capacitatea de a ne adapta şi de a depăşi provocările neprevăzute. Contextul geopolitic, inflaţia, creşterea costurilor de producţie s-au aflat printre factorii care au pus presiune asupra tuturor industriilor, inclusiv asupra activităţii noastre. În ciuda provocărilor, am avut rezultate financiare bune în prima jumătate de an. Chiar dacă piaţa bunurilor de larg consum a înregistrat o scădere de atunci, pentru cea de-a doua jumătate a anului, mizăm pe o revenire în sezonul sărbătorilor de iarnă. Parteneriatele puternice cu clienţii, determinarea echipei noastre şi ambiţia noastră de a contribui la dezvoltarea locală au fost elemente-cheie care ne-au dat energie în momentele mai dificile.

Care ar fi principalele realizări sau evoluţii care v-au adus satisfacţii anul acesta?

Paris Nikolopoulos: Provocările acestui an nu ne-au încetinit planurile de inovare, investiţiile în activitatea locală sau parteneriatele pentru dezvoltarea comunităţii.

Paris Nikolopoulos, General Manager, Coca-Cola România

A fost un an cu lansări de succes şi iniţiative curajoase ale brandurilor noastre. Românii sunt dornici să experimenteze, astfel că anul acesta, le-am oferit trei variante de arome noi şi inedite din gama Coca-Cola sub forma unor produse inovatoare dezvoltate si lansate în cadrul platformei globale Coke Creations, în ediţii limitate: Intergalactic, Marshmello’s Coca-Cola si Dreamworld

În zona iniţiativelor locale, o reuşită importantă este campania demarată de brandul nostru de apă minerală naturală, Dorna. Cu misiunea de a avea grijă de natură, brandul de apă minerală naturală îmbuteliat în 100% PET reciclat a instalat, pe cinci râuri din ţară, sisteme de colectare a deşeurilor care plutesc pe apă. Efectele pozitive sunt deja vizibile şi vor continua să apară. Dincolo de a trata consecinţele poluării cu deşeuri, Dorna îşi propune un obiectiv şi mai ambiţios: să încurajeze oamenii să adopte un obicei responsabil faţă de mediu - colectarea separată a deşeurilor, pentru reciclare.

În acelaşi timp, suntem bucuroşi că am reuşit să avem un impact pozitiv în comunitate, dincolo de activitatea Sistemului Coca-Cola. Prin platforma După Noi, am continuat să încurajăm colectarea separată a deşeurilor pentru reciclare, în parteneriat cu clienţii din retail ai Sistemului Coca-Cola, am susţinut potenţialul tinerilor din România – prin programul La TINEri este Puterea, am contribuit la crearea unui spaţiu pentru dialog constructiv despre sustenabilitate – prin programul Sustainable Futures. Tot anul acesta, alături de WWF-Romania, am inaugurat prima şi cea mai importantă etapă a proiectului de reconstrucţie ecologică a zonei umede Gârla Mare-Vrata, un proiect cu multiple beneficii pentru biodiversitate şi comunitate, prin care o mică ”deltă” de 400 de hectare a fost readusă la starea sa naturală.

Care sunt cele mai recente investiţii pe care le-aţi făcut şi către ce au fost direcţionate?

Jovan Radosavljevic: Unul dintre proiectele majore pe care îl derulăm în prezent este o investiţie strategică pentru instalarea unui echipament de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploieşti, cea mai mare fabrică a Grupului Coca-Cola HBC din sud-estul Europei. Totalul investiţiei depăşeşte 10 milioane euro. Prin instalarea liniei de decontaminare fulgi PET, ne propunem ca în viitorul apropiat să producem PET reciclat in-house pentru ambalarea băuturilor noastre. În prezent, avem 20% PET reciclat din totalul portofoliului de PET şi ne propunem să creştem acest procent. Investiţia de la Ploieşti este o iniţiativă care ne susţine abordarea circulară şi obiectivul de a reduce emisiile până la zero net, până în 2040, dat fiind faptul că în producţia rPET, emisiile de carbon se reduc cu 79% faţă de producţia PET-ului virgin.

Totodată, în 2021, investiţiile noastre în dezvoltarea capacităţii de producţie, în operaţiunile locale şi în achiziţionarea de echipamente s-au ridicat la 37,5 milioane de euro.

În ce alte moduri contribuiţi la economia locală, pe lângă investiţii?

Jovan Radosavljevic: Suntem parte din două companii globale, dar activitatea noastră creează valoare adăugată aici, în România, încă din 1991, când am intrat pe piaţa locală.

Lanţul valoric creat în jurul Sistemului Coca-Cola plăteşte taxe, susţine numeroase locuri de muncă, investeşte în comunităţi. Impactul afacerii noastre în România se traduce în venituri pentru gospodării, venituri pentru companiile cu care lucrăm şi venituri la bugetul de stat. Ultimele noastre date de impact socio-economic, pentru anul 2021, arată că întregul lanţ de valoare al Sistemului Coca-Cola în România a generat o valoare adăugată de 519 milioane de euro în economia locală, echivalent cu 0,22% din PIB-ul anual al României. Este, totodată, o creştere cu 20% faţă de anul precedent a contribuţiei pe care o aduce lanţul nostru de valoare.

În fiecare zi, milioane de români se bucură de băuturi din portofoliul Sistemului Coca-Cola, multe dintre ele produse în cele 3 fabrici locale din Ploieşti, Timişoara şi Poiana Negrii. Producem peste un miliard de litri de băuturi anual, iar România este un centru de producţie şi inovare cu exporturi în 14 ţări. În 2021, românii au cumpărat 1,14 miliarde de litri de băuturi din portofoliul Sistemului Coca-Cola. 59 de cenţi din fiecare euro cheltuit pe băuturi din Sistemul Coca-Cola rămân în economia locală.

Paris Nikolopoulos: Din contribuţia totală la economia românească, taxele plătite la bugetul de stat reprezintă cea mai mare componentă a valorii adăugate susţinute de lanţul valoric al Sistemul Coca-Cola, şi anume 229 de milioane de euro. Contribuţia noastră directă a fost de 80 de milioane de euro, din care 41 de milioane de euro reprezintă salarii, bonusuri şi beneficii câştigate de angajaţii Sistemului Coca-Cola.

Activitatea noastră reprezintă o sursă de venituri pentru numeroase gospodării. Sistemul Coca-Cola angajează peste 1500 de oameni, dar numărul de locuri de muncă create şi susţinute de-a lungul întregului nostru lanţ valoric ajunge la 18.800 de locuri de muncă. Astfel, gospodăriile româneşti de pe întreg lanţul valoric beneficiază de venituri asociate activităţii Sistemului Coca-Cola, iar în 2021, suma veniturilor pentru gospodării s-a ridicat la 146 de milioane de euro.

Avem, deci, un impact amplu în economie şi de 31 de ani, indiferent de dificultăţile pe care economia le-a traversat, am rămas un contributor de încredere, dedicat şi pasionat de piaţa din România.

Care sunt planurile pentru viitor?

Jovan Radosavljevic: Dinamismul, adaptabilitatea şi focusul pe investiţii strategice vor caracteriza activitatea Sistemului Coca-Cola şi în viitor. Ne propunem să consolidăm operaţiunile locale, portofoliul de branduri şi produse, să investim în continuare în echipa noastră şi în parteneriatele pentru comunitate. Prezenţa pe piaţa locală a Sistemului Coca-Cola generează un impact important în economie, pe care vrem să-l susţinem şi în anii următori. Rămânem, totodată, dedicaţi parteneriatelor cu clienţii noştri şi viziunii de a fi partenerul de băuturi 24/7 al acestora, oferind produse pentru orice moment al zilei şi opţiuni pentru stiluri de viaţă diferite.

Paris Nikolopoulos: Bineînţeles, ambiţia de a ne îndrepta către o activitate şi mai sustenabilă în raport cu mediul, oamenii şi comunităţile guvernează toate deciziile şi iniţiativele de business. Oferim băuturi apreciate de oameni, dar suntem conştienţi de rolul important pe care îl avem în comunitate. Ne urmărim misiunea pentru O lume fără deşeuri – cu obiectivul de a colecta echivalentul a 100% din ambalajele pe care le punem pe piaţă, până în 2023. Continuăm iniţiativele noastre de a reduce emisiile de CO2 şi de a conserva apa, o resursă vitală pentru activitatea noastră şi pentru comunităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO