Info

(P) Sistemul de Garanţie-Returnare este tot mai uşor de adoptat pentru micii comercianţi - RetuRO anunţă noi îmbunătăţiri

(P) Sistemul de Garanţie-Returnare este tot mai uşor de...

Autor: Publicitate

14.11.2024, 11:35 55

Luna aceasta se împlineşte un an de când Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a devenit parte din viaţa noastră. Lansat pe 30 noiembrie 2023, SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun şi schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea faţă de mediu pentru fiecare dintre noi.

Sistemul de Garanţie-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza iniţială, inerente unui program de o asemenea complexitate şi anvergură, s-au căutat permanent soluţii prin colaborare între toţi actorii implicaţi. Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susţinut un dialog direct şi constant cu toate părţile implicate pentru a le înţelege nevoile şi a găsi împreună soluţii eficiente care să facă sistemul deopotrivă uşor de utilizat de către consumatori şi simplu de adoptat de către comercianţi.

În ceea ce priveşte comercianţii, aceştia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR şi consumatori. În efortul de a susţine adoptarea sistemului de către comercianţi, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceştia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări şi să împărtăşească dificultăţile întâmpinate, şi a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta paşii necesari pentru înscrierea în sistem. De asemenea, RetuRO a adus îmbunătăţiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaţionale şi simplificând procedurile în aspecte cheie.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenţei şi a modalităţii de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa şi micii comercianţi, care au semnalat adesea lipsa spaţiului de depozitare. Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătăţirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianţi, punctele de returnare pot funcţiona fără întreruperi cauzate de lipsa spaţiului de depozitare.

O altă veste bună este aceea că, în  curand, sacii necesari colectării vor fi oferiţi gratuit comercianţilor şi operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturaţi de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare. Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianţi, întrucât ei sunt mai predispuşi să resimtă presiunea costurilor operaţionale. Aceştia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziţionarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-şi concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu şi accesibil pentru aceştia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate creşte în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.

 

Rolul comercianţilor în SGR şi principalele beneficii

Indiferent de dimensiunea afacerii, comercianţii joacă un rol esenţial în funcţionarea Sistemului de Garanţie-Returnare, întrucât fiecare ambalaj colectat este un pas înainte spre un mediu mai curat. Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier şi micii retaileri devin, astfel, parteneri activi în eforturile de a reduce cantitatea de deşeuri din natură.

Cu mai multe puncte de colectare în reţea, se reduce aglomeraţia şi timpul de aşteptare în fiecare punct de colectare, iar asta înseamnă o experienţă mai plăcută atât pentru consumatori, cât şi pentru comercianţi.

Înscrierea în SGR şi organizarea unui punct de colectare poate însemna pentru micii comercianţi şi o oportunitate de a atrage noi clienţi, care caută soluţii simple, în proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, şi implicit o creştere a vânzărilor, ajutând afacerea să prospere.

 

Înscrierea în SGR, o obligaţie legală

Conform legislaţiei în vigoare, toţi comercianţii care vând produse ambalate în recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticlă care fac parte din Sistemul de Garanţie-Returnare sunt obligaţi să se înregistreze pe platformă, să semneze contractul cu administratorul sistemului şi să colecteze ambalajele returnate de către consumatori. Măsura vizează  atât marii retaileri, cât şi micii comercianţi, în timp ce reprezentanţii HoReCa trebuie să colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate în unitatea lor.

 

Calea spre o ţară mai curată

Pornit de la zero, în doar 10 luni de la lansare, SGR a înregistrat o performanţă impresionantă – românii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume în creştere de la o lună la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR şi trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numărare şi sortare din ţară, cu scopul de a fi pregătite pentru reciclare. Astăzi, SGR este un element central al politicii de mediu din România, cu impact semnificativ în reducerea deşeurilor de ambalaje şi îmbunătăţirea calităţii mediului.

Trebuie avut în vedere că implementarea unui nou sistem, aşa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un făgaş normal. Este important să privim evoluţia pe termen lung şi să recunoaştem că schimbările durabile necesită timp şi efort, sprijinul şi implicarea tuturor.