Piaţa farmaceutică din Republica Moldova continuă să fie dominată de câteva companii majore, care îşi consolidează poziţiile prin creşteri semnificative ale cifrei de afaceri şi ale cotelor de piaţă. În 2023, clasamentul celor mai mari companii farmaceutice din ţară a rămas relativ stabil, cu schimbări notabile în ceea ce priveşte creşterile procentuale şi dinamica pieţei.
Grupul Dita Estfarm şi Farmacia Familiei (DT+FF) rămâne cea mai mare companie farmaceutică din Republica Moldova, înregistrând o cifră de afaceri de 4,68 miliarde MDL (aproximativ 238,68 milioane EUR) în 2023. Această performanţă o menţine în fruntea clasamentului, consolidându-şi poziţia de lider de piaţă.
Pe locul al doilea se află Grupul Felicia, care a atins o cifră de afaceri de 3,28 miliarde MDL (aproximativ 167,28 milioane EUR). Creşterea constantă a acestei companii îi permite să rămână un jucător important pe piaţa farmaceutică din Moldova, inclusiv datorită achiziţiei a două reţele de farmacii.
Tetis (Hipocrat) ocupă locul al treilea, cu o cifră de afaceri de 2,34 miliarde MDL (aproximativ 119,34 milioane EUR). Deşi ritmul său de creştere este mai modest, compania îşi menţine o prezenţă solidă în industrie.
Alte companii de remarcat, precum Orient şi Elody, deşi nu ating cifrele de afaceri ale liderilor, rămân relevante pe piaţă, dar cu performanţe mai modeste. Orient a contabilizat o cifră de afaceri de 1,29 milioane de lei (aproximativ 65,79 mii EUR), iar Elody – 1,07 milioane de lei (aproximativ 54,57 mii EUR).
În comparaţie cu 2022, DT+FF a înregistrat o creştere semnificativă a cifrei de afaceri, de la 4,20 miliarde MDL la 4,68 miliarde MDL în 2023, reprezentând o creştere absolută de 472,76 milioane MDL (aproximativ 24,11 milioane EUR), sau aproximativ 11,25%.
Grupul Felicia a crescut de la 2,97 miliarde MDL în 2022 la 3,28 miliarde MDL în 2023, ceea ce reflectă o creştere de 10,39%, adică 308,53 milioane MDL (aproximativ 15,74 milioane EUR).
Tetis (Hipocrat) a avut o creştere mai modestă, de la 2,25 miliarde MDL în 2022 la 2,34 miliarde MDL în 2023, ceea ce înseamnă o creştere procentuală de 4,29%, sau 96,41 milioane MDL (aproximativ 4,92 milioane EUR).
Orient a fost una dintre puţinele companii care a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, de la 1,45 miliarde MDL în 2022 la 1,29 miliarde MDL în 2023, o scădere absolută de 154,36 milioane MDL (aproximativ 7,87 milioane EUR), sau 10,65%.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, Dita Estfarm şi Farmacia Familiei (DT+FF) şi-a consolidat poziţia de lider, crescând de la 31,89% în 2022 la 33,50% în 2023.
Grupul Felicia şi-a majorat cota de piaţă de la 22,54% în 2022 la 23,49% în 2023, consolidându-şi astfel poziţia secundară.
Tetis (Hipocrat) a avut o uşoară scădere a cotei de piaţă, de la 17,06% în 2022 la 16,80% în 2023, indicând o stagnare în capacitatea de a creşte ritmul de expansiune.
Pe de altă parte, Orient a pierdut o parte semnificativă din cota de piaţă, scăzând de la 10,99% în 2022 la 9,27% în 2023, confirmând astfel tendinţa de declin observată şi la nivelul cifrei de afaceri.
Elody a avut o cotă de piaţă de 7,72% în anul 2023 faţă 7,84% în anul 2022, înregistrând o descreştere nesemnificativă.
Piaţa farmaceutică din Republica Moldova este dominată de câţiva jucători majori, cu Dita şi Farmacia Familiei în frunte. Grupul Felicia şi Tetis (Hipocrat) rămân concurenţi importanţi, dar cu ritmuri de creştere diferite. În timp ce Felicia a avut o creştere solidă, Tetis a experimentat o stagnare relativă.
Orient, pe de altă parte, se confruntă cu dificultăţi, atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi cota de piaţă, indicând o potenţială nevoie de reevaluare a strategiei.
În ceea ce priveşte vânzările reţelelor de farmacii, acestea au continuat să înregistreze vânzări semnificative, liderul pieţei fiind Farmacia Familiei, care a raportat vânzări de 1,9 miliarde lei (aproximativ 96,9 milioane EUR), cu 224 de farmacii în reţea. Aceasta înseamnă vânzări anuale per farmacie de aproximativ 8,5 milioane lei (aproximativ 433,5 mii EUR).
Pe locul doi în top se află Grupul Felicia, care include subreţelele Peon, Salut şi Birovifam (Felicia), cu vânzări totale de 1,526 miliarde lei (aproximativ 77,83 milioane EUR) în cele 312 farmacii ale sale sau 4,8 milioane de lei per farmacie (aproximativ 244,8 mii EUR), asumându-şi riscul major de a deschide farmacii în sate. Deşi Grupul Felicia are o cotă de piaţă mai mică per farmacie în comparaţie cu Farmacia Familiei, cu vânzări anuale medii de 4,8 milioane lei pe farmacie, rămâne un jucător important.
Tetis (Hipocrat) se poziţionează pe locul trei, cu vânzări de 885,5 milioane lei (aproximativ 45,16 milioane EUR) şi 177 de farmacii, înregistrând vânzări anuale medii per farmacie de 5 milioane lei (aproximativ 255 mii EUR).
Orient cu vânzări de 537,5 milioane lei (aproximativ 27,41 milioane EUR) în 93 filiale are vânzări anuale de 5,7 milioane de lei per farmacie (aproximativ 290,7 mii EUR).
Elody completează topul cu 99 de farmacii şi respectiv cu vânzări de 377,7 milioane lei (aproximativ 19,26 milioane EUR), corespunzător 3,8 milioane de lei per farmacie (aproximativ 193,8 mii EUR).
La capitolul vânzări lunare per farmacie, Farmacia Familiei este în fruntea tuturor cu o cifră de 709,2 mii lei (aproximativ 36,17 mii EUR). Orient se remarcă prin vânzările lunare per farmacie de 481,6 mii lei (aproximativ 24,56 mii EUR), mai mari decât cele ale multor competitori, în ciuda reţelei sale mai restrânse, plasându-se pe locul al doilea. Tetis (Hipocrate) a avut vânzări per farmacie de 416,9 mii lei (aproximativ 21,26 mii EUR), ocupând astfel locul al treilea. Deşi Grupul Felicia are o prezenţă extinsă cu 312 farmacii, vânzările per farmacie lunar sunt de 407,7 mii lei (aproximativ 20,79 mii EUR). Elody cu vânzări lunare per filială de 317,9 mii lei (aproximativ 16,21 mii EUR) închide top 5 jucători în piaţă.
Aceste cifre reflectă o piaţă farmaceutică dinamică, cu competiţie intensă, în care liderii încearcă să îşi menţină poziţiile prin extinderea reţelelor şi optimizarea vânzărilor per unitate.
În concluzie, după analiza reţelelor de farmacii din Moldova, clasamentul bazat pe vânzările per farmacie (filială) prezintă o imagine diferită faţă de topul general în funcţie de cifra de afaceri totală.
Piaţa farmaceutică moldovenească se concentrează tot mai mult în jurul câtorva jucători cheie, cu tendinţe clare de consolidare a poziţiilor dominante. Această evoluţie ar putea duce la o competiţie mai intensă pe segmentele de piaţă rămase, în special pe fondul încetinirii creşterii unor companii de nivel mediu.