Info

Sprijin din partea autorităţilor pentru editorii legitimi de presă scrisă şi online, în contextul crizei generate de COVID19

24.03.2020, 11:16 290

Starea de urgenţă şi măsurile stabilite de autorităţi în vederea stopării epidemiei de COVID19 au un impact negativ major asupra industriei legitime de presă din România, în special în cazul presei scrise şi a mediului online legitim, auditat, care respectă standarde profesionale şi etice.

Printre efectele imediate ale acestor măsuri se înscriu scăderea cu peste 50% a veniturilor din publicitate, cu peste 90% a celor din vânzarea şi distribuţia la chioşcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicaţiilor, sistarea apariţiei ediţiilor tipărite. Creatorii de conţinut scris, companiile ce furnizează ştiri online şi cei din presa tipărita, nu au surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgenţă. Fără sprijinul imediat al autorităţilor, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu îşi vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă şi corectă a publicului.

 „Ştirile, informaţiile corecte şi obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilităţile de bază. Chiar dacă consumul de ştiri a crescut exponenţial în ultimele zile, producătorii de conţinut de calitate, în special presa scrisă şi site-urile care nu promovează fake news sau titluri înşelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu îşi doreşte ca populaţia să se informeze doar din reţelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preţ pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale. Am încredere că Guvernul va ajuta instituţiile de presă legitime şi va susţine jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor şi publicaţiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe şi impozite etc.”, consideră Dragoş Stanca, Preşedinte BRAT.

Internetul este sursa de informaţie principală pentru 70% din populaţia activa, procentul depăşind 75% pentru populaţia sub 35 de ani. 35% din populaţia României utilizează ca sursă principala de informare presa scrisa, fenomen prezent în proporţie mai mare la populaţia de peste 65 ani - Sursa: SNA FOCUS, realizat de BRAT.

Dacă analizăm datele ultimelor săptămâni, creşterea interesului publicului pentru ştirile online, pentru site-uri în general este excepţională, şi depăşeşte în amploare orice eveniment anterior important (Alegeri Europarlamentare sau Prezidenţiale, evenimente sportive, catastrofe naturale, etc). Astfel, începând cu data de 9 martie 2020, ştirile online au inregistrat valori duble de trafic, iar consumul general de informaţii publicate pe site-uri a crescut cu 54%. Cele mai importante siteuri de stiri inregistrau in ultimele luni intre 1 milion si 3 milioane de vizitatori lunar, fiind importante surse de stiri pentru publicul larg. In luna martie 2020 estimam, pe baza datelor de trafic deja inregistrate, ca numarul persoanelor ce vor accesa siteuri de stiri va depasi 4 – 5 milioane de oameni, siteurile devenind cele mai importante canale de informare din Romania. Anexăm rezultatele relevante din cadrul studiului SATI (www.sati.ro).

În acest context complex, menţinerea funcţională a instituţiilor de presă ce furnizează ştiri corecte este esenţială, atât pentru publicul larg, cât si pentru autorităţi.

În acest sens, BRAT, asociaţia profesională a industriei de media ce reprezintă peste 75 de editori de presă scrisă şi online din România, care împreuna editează peste 350 de site-uri, ziare şi reviste, a transmis Secretariatului General al Guvernului o propunere care cuprinde măsuri care să limiteze efectele negative ale instituirii Stării de Urgenţă şi pandemiei COVID19 asupra instituţiilor de presă. Solicitarea a fost transmisă prin semnarea, împreună cu ARCA – Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale, a unui apel comun către Guvern, în care starea presei, indiferent de modul ei de a ajunge la public (online, radio, TV, publicaţii), este adusă în atenţia autorităţilor.

Aceste măsuri cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăţilor taxelor şi impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor şi ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităţilor, includerea activităţilor realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esenţiale.

Mai mult, recomandăm autorităţilor direcţionarea unui eventual sprijin către acele companii care editează produse media online sau tipărite şi care respectă standardele profesionale ale industriei, făcând eforturi în sensul profesionalizării şi transparentizării activităţii proprii.

Pentru a înlătura orice suspiciune ori a lăsa loc de abuzuri şi pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanţarea surselor îndoielnice de informare, care promovează „fake news”, ştiri alarmiste şi neverificate, BRAT se pune la dispoziţia autorităţilor pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credinţă. Printre aceste criterii se pot număra existenţa unui sediu social valid, a unui administrator identificabil al societăţii, apartenenţa la o organizaţie profesională recunoscută sau aderarea la un cod etic, a unui număr minim de angajaţi cu forme legale, site-uri si publicaţii care respectă standardele globale ale industriei şi reglementările de tip GDPR, precum şi dovezi clare asupra impactului crizei COVID19 în situaţiile financiare ale societăţilor editoare (ex: un impact de minim 25% scădere în venituri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent).

Editorii de presă scrisă şi online din România vor participa în continuare la procesul de informare a publicului în vederea limitării răspândirii epidemiei de coronavirus şi îşi manifestă disponibilitatea pentru dialog cu autorităţile.

Despre BRAT:

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) este organizaţia industriei de media şi publicitate ce reprezintă peste 150 de companii care activează in acest domeniu: editori de presă scrisă şi online, companii de outdoor, difuzori de radio, organizatori de evenimente, agenţii, regii şi clienţi de publicitate. BRAT pune la dispoziţia industriei de media şi publicitate studii strategice şi tactice esenţiale în realizarea strategiilor de media şi comunicare şi în achiziţia de media, fiind reperul industriei în tranzacţionarea publicităţii. www.brat.ro

 

Pentru informatii suplimentare, contact: Arina Ureche – arina@brat.ro, 0722755220.

 

Rezultate de trafic si analiza accesului publicului la siteurile de stiri

SATI (Studiul de Audienta si Trafic Internet) ofera informatii complete cu privire la audienta, profilele sociodemografice si traficul siteurilor web de peste 12 ani, fiind standardul recunoscut al presei online in masurarea performantelor siteurilor sub aspectul accesarii lor de catre public. SATI este realizat de catre BRAT pe baza unor standarde si metodologii acceptate la nivel international, agreate de membrii si recunoscute de industria de media si publicitate. Rezultatele de audienta SATI reprezinta etalonul pietiei de publicitate in tranzactionarea spatiului publicitar pentru mediul online. In prezent, in cadrul studiului SATI sunt masurate peste 210 siteuri, pentru care studiul ofera rezultate de trafic in timp real si rezultatele de audienta si profil cu frecventa lunara.

Client unic (Unique user/Unique Client) – un browser, identificat printr-o combinatie unica a mai multor variabile precum User Agent (tipul browserului si sistemul de operare), Registration ID, Cookies etc.

Numarul de vizitatori pe luna: persoane ce acceseaza cel putin o pagina de continut a unui website intr-o perioada de 1 luna.

Informatii despre metodologia studiului se pot gasi la https://www.brat.ro/sati/metodologie, iar rezultatele publicate la https://www.brat.ro/sati/rezultate/type/site/page/1/c/all.

In continuare vom prezenta cateva rezultate generale de trafic, prin care se poate observa interesul crescut al publicului pentru siteuri, incepand cu data de 9 martie 2020. Consumul, accesarea siteurilor a crescut semnificativ in ultimele 2 saptamani, si aproape s-a dublat in cazul siteurilor specializate in stiri, analize si informatii economico-financiare. Se poate remarca, de asemenea, si cresterea interesului pentru siteurile de divertisment.

Siteuri de stiri generale, stiri si analize, numarul vizitatorilor in luna februarie 2020 si numarul clientilor unici saptamanali in luna martie 2020.

Site

Numarul de vizitatori luna februarie 2020

Medie saptamanala februarie 2020

Saptamana 2-8 martie

Saptamana 9-15 martie

Saptamana 16-22 martie

mii persoane

clienti unici

digi24.ro

2,520,983

3,583,283

3,327,682

6,728,122

6,823,433

adevarul.ro

2,510,284

3,222,822

3,172,243

4,357,640

4,795,350

libertatea.ro

2,347,010

2,929,219

2,837,831

4,232,729

4,323,244

stirileprotv.ro

1,959,528

2,651,690

2,518,468

3,655,103

3,823,814

observator.tv

1,470,039

1,567,817

1,455,143

2,332,737

2,387,215

fanatik.ro

1,417,962

1,571,494

1,519,752

2,211,348

2,026,214

antena3.ro

1,368,653

1,558,944

1,541,606

2,258,330

2,805,894

evz.ro

1,298,800

1,548,194

1,648,560

2,376,501

2,819,838

mediafax.ro

1,247,438

1,454,016

1,313,709

2,497,223

3,627,024

stiripesurse.ro

1,171,294

1,381,575

1,412,173

2,343,226

2,356,099

dcnews.ro

1,100,217

1,185,769

1,123,218

1,390,010

1,412,613

romaniatv.net

1,070,676

1,022,427

1,092,150

1,431,206

2,263,715

ziare.com

1,005,223

1,610,335

1,605,434

1,972,882

2,304,505

b1.ro

886,934

674,658

253,843

435,821

230,193

click.ro

783,226

804,445

738,343

1,090,551

987,338

hotnews.ro

729,071

1,310,773

1,263,967

2,421,670

2,299,494

gandul.ro

707,021

682,913

481,883

1,009,724

1,367,925

stirilekanald.ro

610,773

547,861

557,991

514,079

533,392

huff.ro

552,642

502,183

744,930

1,500,673

1,346,003

ziaruldeiasi.ro

537,089

536,767

449,756

837,256

732,606

agrointel.ro

473,830

434,474

520,907

952,716

818,633

g4media.ro

385,480

486,687

611,812

1,303,711

1,748,736

ebihoreanul.ro

276,637

289,885

278,992

381,423

322,503

ziaristii.com

265,490

278,889

166,300

452,719

728,890

renasterea.ro

261,995

253,925

162,322

343,167

340,953

greatnews.ro

254,490

185,590

230,709

218,795

135,883

cotidianul.ro

235,746

256,277

399,452

409,042

651,041

newsweek.ro

208,218

185,281

151,328

261,029

740,237

monitorulcj.ro

170,293

207,660

326,041

438,520

313,392

rfi.ro

164,615

177,530

177,353

395,916

478,795

agerpres.ro

164,095

178,855

157,564

267,139

369,055

paginademedia.ro

150,361

133,763

85,489

209,276

139,963

szekelyhon.ro

89,081

214,607

238,811

330,287

353,657

9am.ro

81,532

67,127

61,280

89,537

63,400

zi-de-zi.ro

72,493

74,303

85,266

193,004

208,054

kronikaonline.ro

68,202

126,321

68,104

283,634

136,437

foter.ro

56,537

104,544

123,211

160,804

166,587

sibiu100.ro

52,878

46,606

43,916

79,513

99,578

romania-insider.com

35,249

125,877

159,129

310,003

197,093

monitorulexpres.ro

11,420

22,506

24,046

20,874

17,929

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO