Innovation hotspot

ZF Innovation HotSpot. Dan Ţone, fondator al Eutron: Compania românească Eutron dezvoltă un proiect de captare a luminii soarelui pentru utilizarea ei în spaţiile închise

27.07.2022, 00:05 Autor: Mara Rolea

♦ Soluţia pentru utilizarea luminii în spaţiile interioare poate costa aproximativ 20.000 de lei în cazul unui proiect de anvergură mică, necesar pentru o încăpere.

Compania românească Eutron, specializată în furnizarea de soluţii tehnologice personalizate pentru dife­rite domenii, a lansat pe piaţă o soluţie dezvoltată de un partener suedez care captează lumina soarelui pentru utili­zarea acesteia în spaţiile interioare. Potrivit lui Dan Ţone, fondator al Eutron, această soluţie ar avea o in­fluenţă bună nu doar asupra sănătăţii, cât şi în reducerea costurilor la energie electrică.

„Impactul din perspectiva costu­rilor energetice, ţinând cont de evo­luţia din ultimele luni, devine din ce în ce mai important. Principalul impact este însă asupra sănătăţii, pentru că ne petrecem cam 90% din viaţă în inte­rior, fără să venim în contact cu lumi­na naturală, iar aceasta ne afectează sănătatea“, a spus Dan Ţone în cadrul emisiunii Innovation HotSpot.

Compania suedeză Parans ar fi dezvoltat acest sistem de colectare a luminii soarelui şi a transportului a­cesteia în interiorul clădirilor, folosind o tehnologie inovatoare cu colectori inteligenţi care urmăresc lumina în timpul zilei. Aceşti colectori sunt in­sta­laţi pe acoperiş pentru a capta ma­xi­mum de lumină solară posibilă, conform datelor prezente pe site-ul oficial al companiei eutron.ro.

Această tehnologie inovatoare a fost dezvoltată de Parans în colaborare cu Universitatea Tehnică Chalmers din Göteborg, Suedia, iar astăzi produsele aflate la a patra generaţie au capacitatea de a conduce lumina până la 100 de metri adâncime prin clădire, adică pe aproximativ 30 de etaje.

Implementarea unei astfel de soluţii se poate ridica la o investiţie de aproximativ 20.000 de lei în cazul unui proiect de anvergură mică, care asigură undeva la 6.000-10.000 de lumeni. Clienţii interesaţi de colectoare de acest tip sunt mai ales dezvoltatorii de clădiri.

„Începând cu 1 ianuarie 2023, fiecare clădire trebuie să se încadreze din faza de proiect în aşa numita stare de pasivitate. Unul dintre factorii care contribuie la această stare este şi cantitatea de lumină naturală care pătrunde în încăperile respective, dar şi păstrarea energiei termice generate şi în interior, astfel încât să nu fie nevoie de surse de căldură care să implice costuri mari“, a explicat Dan Ţone.

Eutron a mai adus pe piaţă în anul 2021 o soluţie pentru eliminarea deşeurilor alimentare, şi anume composterul, în contextul în care peste 80% din români aruncă mâncarea. Costurile pentru un composter se ridică la aproximativ 5.000 de lei. Printre alimentele care pot fi reciclate se numără fructele, legumele, carnea, oasele de peşte sau de pui, pâinea, pastele sau cerealele.

„Susţinem un proiect comun cu Universitatea de Ştiinţe Agricole din Bucureşti. Ei fac analize fizico-chimice, determinări ale diverselor produse rezultate din compostare de la diverşi clienţi în funcţie de resturile introduse, după care încep să facă diverse amestecuri cu pământ şi generează fie sol pentru însămânţare, fie folosesc fertilizantul pentru grăbirea procesului de dezvoltare a plantelor“.

Dan Ţone menţionează faptul că soluţiile dezvoltate au un ciclu de maturare între trei şi şase luni, deoarece este nevoie de înscrierea proiectului şi de o analiză atentă asupra acestuia. Totodată, soluţiile sunt dezvoltate in-house (de către companie) sau mixte, prin implicarea de furnizori externi.

Eutron a luat naştere în anul 1994 şi are în portofoliu clienţi din retail (food, pharma, do-it-yourself bricolage), finanţe-bănci, sănătate, producţie sau logistică şi furnizează soluţii tehnologice personalizate şi asigură suportul tehnic şi service pentru soluţiile de livrare, prin reţeaua sa proprie de centre zonale de service, prezentă în 22 de oraşe. În 2022, compania a înregistrat o cifră de afaceri aproximativ 10  milioane de euro şi 92 de angajaţi.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea BAT