• Leu / EUR4.9480
  • Leu / GBP5.6665
  • Leu / USD5.0712
Innovation hotspot

ZF Innovation Hotspot. Irina Mişca, chief development officer, Impetum Group: Cum poţi să îţi pregăteşti afacerea pentru incertitudine?

03.08.2022, 00:05 Autor: Mara Rolea

♦ „Cel mai important este să înţelegi care sunt elementele care te diferenţiază, ceea ce ştii să faci, dar fiind conştient de lucrurile care se întâmplă în jurul tău.“

„Pandemie, criză energetică, criza materiilor prime şi războiul din Ucraina – pare că suntem în plin sezon al lebedelor negre. Şi cred că pentru mulţi antreprenori tot contextul acesta poate părea foarte descurajant. Ce lebădă se va mai alătura stolului? Noi am ales să privim viitorul cu o atitudine de explorare, nu cu o atitudine de apărare, gândindu-ne care ar putea fi oportunităţile pe care un mediu instabil le poate aduce pentru România, pentru Impetum şi pentru companiile în care investim, versus abordarea în care să ne imaginăm doar ce riscuri pot să mai apară şi cum putem să ne apăram“, a explicat Irina Mişca, chief development officer în cadrul Impetum Group, în cea mai recentă ediţie a emisiunii Innovation Hotspot.

Ea povesteşte că în discuţiile despre viitor pe care le-au avut cu Andrei Cionca, CEO al grupului, axate pe direcţiile de dezvoltare pe care vor să le mai contureze, au realizat că principala lor teamă este să nu se transforme „într-o orga­nizaţie reactivă şi mioapă“.

Adaugă că, deşi nu s-au aflat niciodată într-o astfel de situaţie, consideră că într-un context dificil şi în prag de criză, este destul de uşor să faci trecerea înspre doar a răspunde factorilor din exterior, să încerci să te menţii pe linia de plutire sau să te gândeşti pe termen scurt.

Un concept care ar putea fi salvarea este foresightul – o strategie de business axată pe luarea în calcul a tuturor scenariilor posibile când vine vorba despre evoluţia unui business, implicând însă şi posibilii factori externi. Printr-o astfel de strategie, afacerile se pot transforma în organizaţii reflexive, cu planuri pe termen lung. „Ce am înţeles noi până acum din acest proces este că trebuie să analizezi anumite scenarii pornind de la factori declanşatori exteriori. Am  început cu o perspectivă globală - ce s-ar întâmpla cu puterile majore din lume care s-ar schimba şi ar trece de la Vest la Est; apoi am analizat o perspectivă mai locală - ce se va întâmpla cu implicarea statului în zona noastră de business şi apoi, mai aproape de noi, în domeniul nostru, ne-am întrebat cum va evolua zona investiţii în România în perioada următoare - ce jucători vor apărea pe piaţă, cât de deschişi vor fi antreprenorii la sursele de investiţie sau de finanţare alternativă. Sunt exemple de factori pe care noi i-au luat în considerare şi în funcţie de aceasta am declinat răspunsurile în mai multe scenarii pentru noi“, a explicat ea.

Cei de la Impetum Group au observat, în baza lucrului cu firme din toată ţara, că antreprenorii români au tendinţa de a gândi pe termen scurt, de a vedea oportunităţile, însă doar pentru următoarele luni. „Cel mai important este să ajungi la o formă de autenticitate, să înţelegi care sunt elementele de diferenţiere ale afacerii tale, să înţelegi foarte bine ceea ce ştii să faci, dar fiind conştient de lucrurile care se întâmplă în jurul tău, de nevoia pieţei, de contextul în care eşti. Este important să ai deschidere şi flexibilitate pentru a face lucrurile cu scop“, a subliniat Irina Mişca.

În urma procesului de foresight derulat în companie, Impetum Group a ajuns la 12 iniţiative strategice provenite din discuţii cu experţi locali şi internaţionali.

„Cred că ieşi mult mai câştigat din orice criză dacă încerci să găseşti oportunităţile şi dacă nu cazi doar în capcana de a te gândi doar pe termen scurt având în vedere faptul că termenul lung pare deja greu de previzionat“,  a concluzionat Irina Mişca.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea BAT