Innovx BCR

InnovX - BCR. Alexandru Mihailciuc, global head of pre-sales la UiPath: Principala frică a antreprenorilor din România este cum să ia finanţare, cum să-şi găsească o nişă de piaţă

19.07.2021, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

Leo Mart, co-fondator şi CEO WiseGroup AI: Am dezvoltat anul trecut împreună cu UiPath un robot care făcea anchete epidemiologice pentru DSP-uri, care a funcţionat în Arad. Am vrut să-l oferim gratuit la nivel naţional prin intermediul Ministerului Sănătăţii, dar nu a existat interes şi proiectul nu s-a realizat.

Principala frică pe care o resimt antreprenorii români este legată accesarea unei fi­nanţări şi de definirea unei nişe de piaţă pe care să activeze, spune, după interacţiunea avută cu antreprenorii care au intrat în programul de accelerare BCR InnovX, Alexandru Mihailciuc, global head of pre-sales în cadrul UiPath şi mentor în cadrul programului.

„Întotdeauna a fost o frică dacă dacă vreţi în România a antreprenorilor - cum obţin finanţare, cum reuşesc să găsesc o nişă în piaţă. Cred că acestea ar fi poate cele mai frecvente două întrebări pe care le-am primit. Sau cum reuşesc să fac din proiectul meu ştiinţific o tehnologie comercială, vandabilă? De multe ori tendinţa unui antreprenor mai ales în domeniul tehnologic este că de obicei se pleacă de la oameni tehnici oameni care au o inovaţie tehnică dar avem tendinţa - şi eu ca om tehnic - să scriem cod, dacă vreţi, pentru ingineri. Dar chestia asta am avut-o şi noi la început la UiPath - nu acesta este modul în care ai succes ca să spun aşa, adică este să fie vandabil să fie căutat de oameni din business, să rezolve o problemă reală în business“, a declarat Mihailciuc în cadrul emisiunii InnovX BCR, un proiect ZF şi BCR.

Un astfel de program de accelerare ar fi fost foarte util şi pentru perioada de început a UiPath, care a devenit între timp cel mai valoros produs al industriei de IT din România, listat la New York.

„Vă spun sincer că noi din UiPath ne-am fi bucurat să fi avut aşa ceva la începuturile noastre, să fi putut să avem asemenea ghidare către lumea busi­nessului atât din punct de vedere, cum spunea şi Leo, al IP-ului, al problemelor legate de contractele internaţionale şi al problemelor de scalare a problemelor comerciale de structură, a preţurilor şi aşa mai departe, iar noi practic le-am făcut singuri lovindu-ne de ele, am greşit, şi am luat-o de la capăt şi tot aşa timp de zece ani.“

Participarea la program este una extrem de utilă, a spus şi Leo Mart, co-fondator şi CEO WiseGroup AI, un start-up specializat în dezvoltarea de asistenţi virtuali bazaţi pe tehnologia de recunoaştere a limbajului ce auto­matizează diferite activităţi şi procese dintr-o companie.

Leo Mart, cofondator şi CEO WiseGroup AI: Sută la sută aş recomanda oricărui antreprenor să încerce sau să aplice la programul InnovX BCR. Sunt mai multe lucruri în afară de line-up-ul de mentori

„Sută la sută aş recomanda oricărui antreprenor să încerce sau să aplice la programul InnovX BCR. Sunt mai multe lucruri în afară de line-up-ul de mentori. Sunt lucruri pe care le poţi accesa foarte rapid. De exemplu inclusiv prin colaborarea cu cei de la Microsoft unde poţi beneficia de foarte multe, nu doar cunoştinţe - ci şi ca start-up - de credite de cloud de exemplu şi nu în ultimul rând de faptul că tu în timpul programului poţi să înveţi cum să aplici la o finanţare pentru fonduri europene, de exemplu. Sunt foarte multe lucruri articulate, lucrezi foarte mult aplicat. Nu în ultimul rând interacţiunea cu cei din BCR a fost una benefică pentru noi. Pot spune că ai parte de feedback ca de la un client real mare, un feedback care este foarte important, este foarte direct, şi nu te menajează cu nimic.“

Cei doi invitaţi au dezvăluit în cadrul emisiunii că UiPath şi WiseGroup AI realizaseră o soluţie software care să ajute Direcţiile de Sănătate Publică (DSP-uri) să realizeze anchete epidemiologice la debutul pandemiei, când sistemul de sănătate publică se afla sub o presiune uriaşă, doar că acesta nu a ajuns să fie utilizat la nivel gratuit la nivel naţional pentru că Ministerul Sănătăţii nu a fost interesat de acest lucru.

„Al doilea proiect, tot din zona medicală, am făcut un un robot care face ancheta epidemiologică şi a fost un proiect făcut pilot cu DSP Arad. Practic cei de la DSP Arad au văzut unul din demo-urile noastre. Era un moment în care doctorii din DSP nu făceau faţă cu anchetele epidemiologice şi am făcut un pilot şi teste cu DSP Arad şi am acoperit toate cazurile. Am primit telefon şi de la alte persoane din ţară, de la alte DSP-uri. Dar noi cumva am dorit să facem soluţia disponibilă prin intermediul Ministerului Sănătăţii şi am înţeles că nu există un suport legislativ pentru acest tip de proiect. Drept urmare nu am avut cum să facem aşa“, a declarat Leo Mart.

Lipsa de interes a autorităţilor a blocat proiectul, a precizat şi Alexandru Mihailciuc, global head of pre-sales la Uipath.

„A fost o soluţie gândită împreună cu Wise Group la începutul pandemiei şi pe care noi chiar am dezvoltat-o în mare parte şi pe care am dorit să o oferim gratis. Evident nu voiam să câştigăm nimic. “

„Era o soluţie care folosea senzori de proximitate de pe telefoanele mobile astfel încât dacă tu ai fost expus, dacă ai călătorit într-o zonă roşie, aplicaţia se integra automat cu baze de date, îţi dădea nişte alerte - Atenţie ai fi putut intra în contact cu o persoană care a fost într-o zonă roşie. Totul era anonim. Dar dacă eu eram lângă o persoană în metrou de exemplu şi eu fusesem la vremea respectivă în Italia sau într o zonă de genul ăsta, el ar fi primit o alertă, atenţie în călătoria ta de azi te-ai expus - ai simptome? Era o chestie foarte drăguţă, nu a fost niciun fel de interes. Deşi era o chestie absolut pro bono, absolut dăruită statului român ca să spun aşa, pentru a ajuta în pandemie, nu a existat un interes. Încă o dată acelaşi tip de aplicaţie s-a născut apoi mai târziu pentru Singapore, China care le-au implementat şi au fost de succes.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Innovix BCR