Lectii de business

Lecţii de Business. Eliodor Apostolescu, pufuleţii Gusto: Cine şi-ar fi imaginat că dacă lumea nu mai pleacă în concedii cu avionul creşte preţul pufuleţilor? Luăm decizii din oră în oră, suntem într-o celulă de criză permanentă

20.05.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Criza sanitară şi războiul din Ucraina i-au pus pe antreprenorii din România în faţa unor provocări nebănuite, elemente de cost fiind afectate de evenimente fără o legătură directă cu domeniul lor de activitate. De exemplu, faptul că oamenii nu au mai călătorit cu avionul a ridicat preţul ambalajelor pentru pufuleţii Gusto, unul dintre cele mai cunosute branduri româneşti pe pieţele externe. Iar cum pentru o pungă de pufuleţi sunt necesare 1.000 de ingrediente, deodată, matematica businessului a devenit mai complicată ca niciodată ♦ „Suntem într-o celulă de criză permanentă, în care luăm decizii din oră în oră, nu de pe o zi pe alta“, spune Eliodor Apostolescu, proprietarul companiei Phoenix Y, producătorul pufuleţilor Gusto.

În fiecare zi, în fabrica Phoenix Y din Băicoi, Prahova sunt produse 1,2 milioane de pungi de pufuleţi, brandul Gusto ocrotind circa 500 de tipuri de pufuleţi, cei mai cunoscuţi fiind cei sărăţi. Mai departe, pufuleţii ajung în peste 40 de pieţe externe, acesta fiind unul dintre brandurile româneşti cu cea mai puternică prezenţă peste graniţe.

„Când am început, eram student în anul doi, când am terminat facultatea, compania avea deja 25 de angajaţi. Nu m-am gândit niciodată să lucrez pentru altcineva. Ideea cu pufuleţii mi-a venit la finalul anului 5 de facultate, când mi-am dat seama că, în afară de îngheţată (primul produs al companiei), am nevoie de ceva care să meargă tot anul. Mi s-a părut ceva uşor de implementat“, spune Eliodor Apostolescu, proprietarul companiei Phoenix Y, producătorul pufuleţilor Gusto, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect editorial al ZF susţinut de First Bank.

Alegerea pufuleţilor ca produs pentru dezvoltare s-a mai bazat pe ceva.

„Creasem o reţea de distribuţie la nivel naţional, iar distribuitorii pe care îi aveam erau distribuitori de dulciuri, snackuri, produse cu termen lung de valabilitate.

Ne-am gândit că cu cât extindem gamele de produse pe care le puteam distribui prin reţeaua respectivă, cu atât va creşte afacerea noastră.“

În 1995, când Elidor Popescu a pus bazele afacerii sale, la nivel naţional se vindeau circa 400.000 de pungi de pufuleţi, pentru ca azi piaţa să fie estimată la circa 250-300 de milioane de pungi. Saltul major în afacere a fost însă adus de perfecţionarea tehnologiei de producţie care a permis obţinerea unui produs cu o calitate constantă.

„Când am luat primul expandor, am investit circa 5.000 de dolari, era o sumă pe care ne-o permiteam, dar nu era o tehnologie, ci pur şi simplu o maşinărie. Fiind inginer mi-am dat seama că dacă voi reuşi să stabilizez perimetrii tehnici care să-mi livreze constant modelul pe care mi-l doream, voi avea un produs bun. După modificări succesive, din expandorul iniţial nu mai rămăsese nimic.“

„Inventasem o nouă maşinărie, dezvoltasem un nou echipament, acesta a fost cheia succesului, o tehnologie unică în lume care creează un produs care este apreciat pe scară largă în 40 de ţări pe care suntem prezenţi.“

Practic, pasul în afara României a fost făcut abia în 2005, atunci tehnologia a fost stabilizată.“După 10 ani de zile am aflat răspunsul la majoritatea întrebrilor pe care le aveam legate de procesul de producţie. Prima ieşire au fost în ţările în care au emigrat românii, Italia, Spania, dar ieşirea oficială ca brand am făcut-o acum 12 ani când ne-am listat în Austria şi Germania. Aia a fost intrarea în comerţul mare.“

Uitându-se în urmă, antreprenorul spune că teoria din spatele acestei evoluţii pare acum simplă, dar provocarea majoră a fost chiar realizarea produsului. Nici reţeta unei pungi de pufuleţi nu pare complicată, dar în realitate în fiecare pungă sunt incluse peste 1.000 de ingrediente.

„De când toată planeta tinde spre globalizare, noi concurăm cu toate coporaţiile, de pe tot globul, în toate pieţele. Competitorii noştri sunt uriaşI, dar în orice retailer în care am reuşit să listăm produsele, pufuleţii s-au aşezat în 6 luni pe locul întâi la vânzări, cel puţin pufuleţii sărăţi.“

Dar dintre toate provocările, cele aduse de criza sanitară au fost cele mai delicate chiar prin ineditul situaţiilor generate. Mai departe, răzoiul nu a făcut decât să amplifice o situaţie de business oricum tensionată.

„Îmi întrebam un producător de ambalaje de ce scumpeşete mereu. Polipropilena, materia primă pentru ambalaje, este o fracţie din petrolul care rămâne în urma procesării combustibilului pentru avioane (kerosen). Dacă a venit pandemia, nu s-a mai consumat kerosen, nu a mai rămăs fracţia din care să facem ambalajele. Unii producători, au închis, iar cei care au rămas au fost sufocaţi de cerere. Deci cine şi-ar fi imaginat că dacă lumea nu mai pleacă în concedii cu avionul creşte preţul la pufuleţi sau la pâine ambalată? Cam aşa sunt legăturile. Imaginaţi-vă asta înmulţit cu 1.000 de ingrediente câte sunt într-o pungă de pufuleţi. Iar de când a început războiul suntem într-o celulă de criză permanentă în care luăm decizii din oră în oră, nu de pe o zi pe altă.“

Cu toate acestea, afacerile au continuat să crească, cu 20% anul trecut, dar marja de profit s-a redus, obiectivul principal fiind menţinerea producţiei.

„Dacă scoţi produsul de la raft este ca şi cum o iei de la început.“

Ca planuri pe termen lung, cel mai important este extinderea capacităţii de producţie, un proiect în derulare de peste 10 milioane de euro. De asemenea, ţinând cont de importanţa exporturilor pentru business-ul Phoenix Y la orizont este şi o capacitate de producţeie externă, dar nu pe datele economice de acum. Având astfel de planuri de dezvoltare, Eliodor Apostolescu spune că nu se gândeşte la un posibil exit din afacerea lansată în 1995.

„Atâta timp cât constat că problemele cu care ne confruntăm nu ne depăşesc şi găsim soluţii pentru a menţine şi dezvolta afacerea, nu am intenţia de a vinde“, a mai spus antreprenorul.

 

5 Lecţii de Business de la Eliodor Apostolescu, proprietarul companiei Phoenix Y

 Lecţia 1: Fii atent la orice amănunt. Totul se bazează pe detalii.

 Lecţia 2: Gândeşte-te la un produs care să meargă tot timpul anului.

 Lecţia 3:  Am ieşit peste graniţe abia când am fost siguri de tehnologia de fabricaţie.

 Lecţia 4: Cu un pic mai multă îndrăzneală, faci paşi mai rapizi înainte.

 Lecţia 5:  În acest domeniu concurezi cu toate corporaţiile de pe tot globul.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank