Lectii de business

Proiect ZF/First Bank. Lectii de Business. Alexandru Lăpuşan, Zitec: Nu cred în modelul liderului luminat. În domeniile creative nu mai poţi conduce cu o mână de fier, trebuie să ai încredere în oameni

11.11.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Zitec, furnizor de servicii de IT şi marketing digital, una dintre cele mai cunoscute companii locale de profil, a recrutat anul acesta 150 de specialişti, având alte 40 de posturi deschise în prezent ♦ Cu un ritm de creştere a businessului de 68% în 2021, urmat de un plus de circa 45% anul acesta, Zitec va ajunge la un business de circa 25 mil. euro în 2022, responsabilizarea echipei prin delegarea deciziilor fiind modelul aplicat de Alexandru Lăpuşan, cofondator şi CEO, Zitec.

Fondat în 2003, Zitec este un business activ acum în peste 20 de ţări cu clienţi printre care se numără Pfarma.ro, Brico Dépôt, Kärcher România, Finqware, Fashion Days, Decathlon Cehia, Freshful, Flip.ro sau eMAG marketplace şi cu parteneriate cu firme precum Google, Microsoft, Adobe (Magento) şi VTEX. Din 2017, 25% dintre acţiunile Zitec au fost preluate de eMAG, cel mai mare magazin online local.

„Nu am pornit acest business de la nicio idee, am pornit de la o frustrare. Compania la care lucram nu făcea lucrurile aşa cum mi se parea mie că ar trebui, aşa că am zis să intru pe teren. Am pornit compania într-un moment în care nu aveam educaţia necesară, nici antreprenorială, nici financiară, am pornit fără un business plan, am pornit pentru că am pornit. Nu i-aş recomanda neapărat cuiva să facă acest lucru, cred că m-ar fi ajutat să am o experienţă mai bogată. Dar a mers şi a funcţionăm şi am învăţat foarte multe“, a spus Alexandru Lăpuşan, cofondator şi CEO Zitec, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect ZF susţinut de First Bank.

Fondatorii Zitec au mizat pe nevoie de digitalizare a companiilor şi au ţintit firmele vizionare, care au înţeles utilitatea investiţiei în tehnologie încă de la începutul anilor 2000. „Am început cu companii româneşti, apoi străine. Ultimii 3 ani au fost un montagnes russes incredibil.“

În 2021, compania a avut un ritm de creştere de 68% susţinută de explozia cererii pentru soluţiile de degitalizare pe care a generat-o criza sanitară. Anul acesta, Zitec a bifat o creştere de 45% iar pentru anul viitor planul este de a creşte cu încă 30%, un procent ceva mai moderat care ia în calcul incertitudinile aduse de 2022. Anul acesta, businessul Zitec va ajunge la circa 25 de milioane de euro.

„Businessul a trecut prin nişte cercuri de creştere. Compania funcţionează într-un fel când ai 30-40 de oameni, şi o să vedeţi foarte multe companii româneşti care acolo rămân, şi cu totul diferit când ai 80 şi apoi la 150 de oameni. Adaptarea continuă ne-a permis să schimbăm uşor regulile. Nu am rămas niciodată ancoraţi în felul cum făceam lucrurile ieri. Mereu ne întrebam ce facem mâine.“

Lăpuşan spune că momentele de creştere au venit atunci când fondatorii au înţeles importanţa de a avea o echipă de management.

„Momentele de creştere au fost când ne-am făcut un depar­tment de HR, când am pus un director financiar, când ne-am dat seama că noi nu suntem cei mai buni la toate. Acele momente ne-au permis să creăm o echipă de management care mai departe ne-a permis să acţionăm ca o companie independentă, cu echipe independente. Nu cred în firmele cu modelul de lider luminat. În domeniile creative nu mai poţi conduce o compania cu o mână de fier, trebuie să ai încredere în oameni.“

Dincolo de modelul de business Lăpuşan spune că rigoarea este extrem de impor­tantă în afaceri, sfatul fiind de a-ţi menţine firma mereu ca şi cum mâine o scoţi la vânzare, cu toate temele la zi. Pentru Zitec, anul 2017 a fost cel în care a atras un partener extern în acţionariat, pe eMAG, care deţine acum 25% din companie. Dar momentul era deja pregătit de ani de zile.

„Noi ne pregăteam de ceva vreme să putem să avem această opţiune. Cu doi ani înainte, făceam audituri fiscale şi contabile voluntare. Voiam să vedem ce puteam face mai bine. Când a venit un partener la masă, etapele de auditare au fost foarte uşoare. Voiam un partener puternic pentru a trece la nivelul următor.“ Lăpuşan spune ca ADN-ul Zitec a rămas tot antreprenorial, dar la nivelul proceselor compania funcţionează acum ca o multinaţională.

„Tranzacţia ne-a permis să creştem foarte mult fără să se rupă haina pe la colţuri.“

În legătura cu creşterea accelerată din ultimii ani, valabilă pentru toată industria de online şi IT, Lăpuşan îndeamnă la modestie.

„În ultimii doi ani am avut creşteri de 68%, în 2021, iar anul acesta ne pregătim să închidem cu o creştere de 45%. Trebuie să fim modeşti, am fost în locul potrivit la momentul potrivit. Când piaţa creşte este ceva mai uşor, dar e normal să-ţi doreşti să baţi media de creştere a industriei.“

La nivelul pieţei, fondatorul Zitec spune că oportunităţile de dezvoltare pentru soluţiile de digitalizare este enormă, dar că şi piedicile sunt pe măsură.

„Drama digitalizării este la fel de mare în cadrul IMM-urilor cum este la stat. Dorinţa de control a statului român este extrem de puternică.“

De partea cealaltă a mesei, şi în zona de antreprenori care să dezvolte companii care să adreseze aceste nevoi sunt multe provocări. Una dintre ele este lipsa specialiştilor, dar mai sunt câteva aspecte.

„Şcoala românească nu ne pregăteşte pe zona de digitalizare, economie sau antreprenoriat. Trebuie ca această componentă de educaţie digitală să fie implementată, nu avem de ales, trebuie făcut ceva pentru că suntem deja într-o mare întârziere. Dacă nu ai cunoştinţe despre finanţa o afacere sau gândire critică nu vom avea antreprenori mari.“

Pentru anul viitor, pentru care estimează o creştere de 30%, Lăpuşan spune că atenţia va merge către chipă.

„Partea de război creează un stres foarte puternic pe care nu îl percepem imediat, lucrăm, livrăm, creştem productivitatea, dar ne poate duce în zonele de burnout, ineficienţă, deconectare. Ne vom asigura că avem o plasă socială, că firma este un suport pentru echipă pentru că zona de burnout este cât se poate de reală.“

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15

Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

 

5 Lecţii de Business de la Alexandru Lăpuşan

 Lecţia 1: În domeniile creative nu mai poţi conduce oamenii cu o mână de fier. Trebuie să ai încredere în oameni.

 Lecţia 2: Este normal să-ţi doreşti să baţi media de creştere a industriei din care faci parte.

 Lecţia 3: Mereu ne-am întrebat ce putem face mâine. Nu am fost niciodată blocaţi în ziua de ieri.

 Lecţia 4:  Inovaţia presupune a schimba un model de consum.

 Lecţia 5: Momentele de creştere au venit când ne-am dat seama că nu suntem noi buni la toate.

Lecţii de business este o campania editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul First Bank.

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank