Lectii de business

Proiect ZF/FirstBank. Lecţii de Business. Octavian Petrescu, RodBun: Core business-ul este cel mai important acum. Dacă vrei să deschizi alte direcţii, mai bine aştepţi. Trebuie să vedem cum luptăm cu drobul de sare de anul viitor

04.11.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ RodBun Grup, una dintre cele mai mari afaceri din agricultura românească, trece la o abordare prudentă a investiţiilor pe termen mediu, core business-ul fiind mai important decât orice dezvoltare adiacentă ♦ Planurile de diversificare trec în plan secundar până când antreprenorii care au construit acest grup vor identifica măsurile pentru a trece cu bine de „drobul de sare din 2023.“

Grupul Rodbun, fondat de Daniel Muntean şi Alexandru Iancu în urmă cu 20 de ani, este un business integrat ce exploatează direct şi indirect teren agricol, produce seminţe şi procesează în cinci fabrici, are o reţea de retail, oferă servicii complexe fermierilor pe toate categoriile de dimensiuni, precum pesticide, îngrăşăminte şi consultanţă agricolă, dar face şi trading cu cereale.

Dacă în mod normal pentru un astfel de business cea mai mare preocupare este legată de condiţiile meteo, anul acesta inflaţia, costurile imense ale energiei şi explozia ratelor bancare au creat un mediu mai provocator ca niciodată.

„Avem un plan de investiţii care trebuie regândit în funcţie de starea actuală. Noi ne-am propus la un moment dat să ne dublăm capacitatea de producţie (de seminţe), cu încă 15.000 de tone, dar acum ţinând cont de costuri, poate ar trebui să investim banii în energie verde, de exemplu, pentru că aşa cum am văzut eu ultima factură mulţi nu au cum să mai reziste. Mulţi vor ieşi din piaţă“, spune Octavian Petrescu, director executiv al RodBun, în cadrul Lecţii de Business, emisiune realizată de ZF alături de FirstBank.

Rodbun operează nouă ferme proprii şi are o capacitate de depozitare de circa 73.000 de tone. Grupul administrează direct aproximativ 3.000 de hec­tare şi prin contracte de ma­nagement depăşeşte 10.000 de hectare şi operează un lanţ de 40 de magazine agricole destinate micului fermier tradiţional sub brandul Fitofarmacia RodBun. Anul trecut, grupul a avut o cifră de afaceri de circa 640 milioane de lei şi 500 de angajaţi, conform datelor publice.

„Trebuie un pic regândită povestea, core business-ul este cel mai important, trebuie să evaluăm foarte bine fiecare cost şi să ne facem bugetul pentru 2023. Mai bine un buget făcut prost decât lipsa unui buget. Trebuie să ne luptăm pentru că merită. Ne dorim să câştigăm piaţă, dar aceste lucruri vor fi făcute cu mai multă atenţie şi cu mai multă muncă.“

Compania a anunţat anul acesta mai mulţi paşi care vizau diversificarea portofoliului. De exemplu, în aprilie, a fost anunţată tranzacţia prin care Daniel Dines, CEO şi cofondator al UiPath, a achiziţionat prin intermediul Ice Vulcan Properties, vehicul de investiţii pe care îl deţine, un pachet de 9,57% din RodBun.

„Planurile noastre (în urma parteneriatului – n.red.) erau să schimbăm modul în care se face agricultură şi să ieşim în afară. Planurile erau măreţe, dar sunt puţin puse on hold. Trebuie să vedem cum ne luptăm cu drobul de sare de anul viitor. Avem idei şi planuri de business, vedem multe oportunităţi, dar în mod real este nevoie de atenţie în perioada următoare.“

Un alt plan anunţat tot anul acesta viza realizarea unei fabrici de proteină de origine vegetală rezultată de procesarea mazării. Investiţia ar fi fost de 2 milioane de euro.

„Planurile legate de fabrica de proteină erau finalizate, este un proiect în care cred, dar războiul a schimbat un pic optica. Dacă ţine de core business, e un lucru pe care îl poţi face. Dacă vrei să deschizi alte direcţii, mai bine aştepţi. Suntem concentraţi pe core business. Cu frabrica de proteină ar trebui să dezvoltăm şi alte pieţe. Mai stăm puţin.“

Astfel, diminuarea costurilor cu energia este una dintre direcţiile în care se vor concentra eforturile şi banii RodBun în perioada următoare . Spre exemplu, acolo unde s-a putut, gazul a fost înlocuit cu cuptoare în care se ard reziduuri agricole, iar pentru consumul de electricitate sunt căutate soluţii în zona de energie verde.

Cel mai important lucru este să ai un plan, spune Octavian Petrescu, acesta fiind şi unul dintre elementele care au contribuit la dezvoltarea RodBun în ultimii 20 de ani.

„Cel mai important lucru este scopul, claritatea obiectivului unui business. Lucrurile devin extrem de simple când ştii ce vrei. Atunci vine planul pentru a-ţi atinge scopul într-un interval de timp. Dacă nu eşti în stare de astea două, nu te apuca de un business. Dacă treci de cele două, uită-te la oamenii din jurul tău, la oamenii care vor fi a doua familie.“

Investiţia în dezvoltarea personală a echipei este foarte importantă, scopul în acest caz fiind de a ajunge la un organism de business care poate funcţiona singur, chiar şi în absenţa fondatorilor, de exemplu. „Înconjoară-te cu oameni mai deştepţi decât tine“, mai spune Octavian Petrescu.

Ultimii ani au adus cu ei mai multe lecţii de business, dar pentru o afacere ca RodBun mai gravă este o secetă decât o pandemie, spune reprezentantul RodBun.

„Lucrul cel mai important pe care l-am învăţat în pandemie a fost să respectăm regulile. Mai mult mă sperie însă o secetă decât o pandemie. După care a venit războiul. Lecţia pe care eu am învăţat-o este că se pot întâmpla lucruri mult mai grave şi că trebuie să apreciem mai mult ce avem noi azi.“

Pe termen lung însă, planurile sunt de creştere,  chiar dacă acum vizează protejarea business-ului deja construit.

„RodBun vrea să devină în următorii cinci ani cea mai mare companie din domeniul agro din România. Există un plan pe care îl avem făcut. Mi-ar plăcea ca RodBun să devină cea mai mare companie producătoare de seminţe şi cu genetică dezvoltată aici să intre şi pe alte pieţe. Mi-ar plăcea să ajungem să exportăm genetica noastră în alte ţări“, a mai spus Octavian Petrescu.

Citate

Octavian Petrescu, director executiv RodBun: RodBun vrea să devină în următorii cinci ani cea mai mare companie din domeniul agro din România. Există un plan pe care îl avem făcut. Mi-ar plăcea ca RodBun să devină cea mai mare companie producătoare de seminţe şi cu genetică dezvoltată aici să intre şi pe alte pieţe. Mi-ar plăcea să ajungem să exportăm genetica noastră în alte ţări.

„Cel mai important lucru este scopul, claritatea obiectivului unui business. Lucrurile devin extrem de simple când ştii ce vrei. Atunci vine planul pentru a-ţi atinge scopul într-un interval de timp. Dacă nu eşti în stare de astea două, nu te apuca de un business. Dacă treci de cele două, uită-te la oamenii din jurul tău, la oamenii care vor fi a doua familie.“

 

5 Lecţii de Business de la Octavian Petrescu

 Lecţia 1: Cel mai important lucru pentru un business este claritatea obiectivului.

 Lecţia 2: Ai nevoie de un plan pentru a-ţi atinge obiectivul într-un interval de timp.

 Lecţia 3: Dacă nu ai un obiectiv şi un plan, nu te apuca de business.

 Lecţia 4: Înconjoară-te de oameni mai deştepţi decât tine.

 Lecţia 5: Pune accentul pe dezvoltarea personală a echipei.

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

Lecţii de business este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul First Bank.

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank