Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Alex Dona şi Marina Samoilă, fondatorii celui mai mare magazin online de vinuri: Nu aştepta până când produsul tău e perfect pentru a intra în piaţă. Rişti să pierzi oportunitatea

08.04.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Momentul de acum, în care contextul regional impune multă prudenţă pe zona de achiziţii, inclusiv online, este extrem de delicat pentru a lansa un business, concurenţa pentru banii şi atenţia clientului fiind mai puternică decât niciodată 

♦ Dar pe de altă parte, România, faţă de ţările din Vest, încă oferă multe oportunităţi de creştere, iar cu un element de diferenţiere puternic un business poate sparge gheaţa, spun Alex Dona şi Marina Samoilă, fondatorii platformelor desprevin.ro şi WineDeals.ro, devenit între timp cel mai mare magazin online de vinuri.

Marina Samoilă, una dintre puţinele femei sommelier din România, şi Alex Dona, antreprenor cu experienţă în marketing şi media, au lansat în plină pandemie platforma editorială desprevin.ro. Aceasta a fost completată la finalul anului trecut cu WineDeals.ro, care a devenit rapid cel mai mare magazin online de vinuri din România, cu 4.000 de etichete locale şi internaţionale listate.

„Decizia noastră de a intra în industria vinului era premergătoare pandemiei, planurile erau multiple, mult mai ambiţioase, însă ne-am trezit ca toţi oamenii, peste noapte, că pur şi simplu s-a schimbat paradigma“, spune Alex Dona în cadrul emisiunii Lecţii de Business, concept editorial realizat de ZF alături de First Bank. Unul dintre proiectele deja aflate în dezvoltare la acel moment era desprevin.ro, o platformă cu un conţinut special despre industria vinului.

„Desprevin.ro nu era prioritar, dar era singurul care se mula pe condiţiile existente. La nici nouă săptămâni de la izbucnirea pandemiei, am reuşit să fim live cu desprevin.ro. Platforma le permitea oamenilor să călătorească virtual la cramele din România. Într-un fel, pe acest proiect acel timing ne-a ajutat enorm“, spune Dona.

Partea de conţinut a fost asigurată mai ales de Marina Samoilă, care a lucrat pentru companii de profil, fiind unul dintre puţinii somelieri din România.

„Cumva a venit natural povestea desprevin.ro“, spune Marina Samoilă.

Cei doi subliniază că orice lansare de proiect trebuie să pornească de la o întrebare şi anume ce poate acel proiect să facă mai bine pentru publicul său.

„Pentru fiecare proiect am gândit un diferenţiator. Desprevin.ro este dedicat pasionaţilor. Aici vei primi vinul alături de degustări ghidate“, explică Alex Dona.

Mai departe, conţinutul desprevin.ro a fost completat de o altă platformă, WineDeals.ro, lansată recent, dar care a ajuns cu cele 4.000 de etichete de vin naţionale şi internaţionale listate să fie cel mai mare magazin de vinuri online din România.

„Provocarea cea mai mare a fost construcţia platformelor pentru a fi user friendly. Experienţa utilizatorului a fost foarte importantă. Pe partea de logistică, faptul că deja cunoşteam industria, ne-a ajutat mult“, explică Marina Samoilă. Tot ea mai precizează un lucru. WineDeals.ro este un proiect în lucru, chiar dacă a fost deja lansat.

„Nu aştepta până când produsul este perfect, aşa cum ţi-l doreşti tu de perfect, pentru că rişti să pierzi oportunitatea“, spune Marina Samoilă. Greşelile sunt şi ele parte din proces. „Singura metodă prin care un eveniment e o greşeală este dacă nu înveţi nimic din asta. Restul sunt lecţii“, spune Alex Dona.

Mai departe, WineDeals.ro ar trebui să crească, elemente de inteligenţă artificială urmând să fie integrate. În total, cele două platforme au presupus investiţii de 300.000 de euro la care se vor adăuga alte 200.000 de euro pentru dezvoltare.

„Am fost în poziţia norocoasă de a alege cu cine vrem să lucrăm. Încercăm să creştem foarte agresiv, dar războiul de la graniţă schimbă obiceiul de consum. Vedem o scădere puternică a comerţului online. Lumea e panicată. Apetitul pentru consum, pe zona de indulgence, scade. Pe toate verticalele pe care ne uităm, vedem scăderi. În secolul nostru trebuie să fii nebun să te ţii de un business plan când totul se schimbă. Acum trebuie să fii foarte flexibil. În acest moment estimăm un necesar de investiţii de 200.000 de euro şi în următoarele 12 luni“,  mai spus Alex Dona.

Dar dincolo de platforme, la finalul anului trecut cei doi au mai lansat un proiect, prima ediţie a vinului Primul, un cupaj din Fetească Neagră, Syrah şi Cabernet Sauvignon asamblat de Marina Samoilă, împreună cu vinificatorul cramei Gîrboiu, judeţul Vrancea.

„Primul vin este al treilea concept de-al nostru. Sub aceeaşi etichetă, în fiecare an şi împreună cu cramele, vom crea un vin unic din toate resursele pe care le au pe care îl vom îmbutelia sub numele Primul. În fiecare an va fi alt vin cu crama care are cele mai bune capacităţi de a produce.“

Din nou, dorinţa de a avea un element diferenţiator a contat foarte mult.

„Trebuie să te gândeşti la un diferenţiator. De ce te-ar alege pe tine un client şi nu pe altcineva. Antreprenoriatul trebuie să fie foarte responsabil, să te gândeşti la client şi la ce îi aduce lui plus valoare pe segmentul respectiv. Dacă reuşeşti să indentifici asta, faci un focus grup pe potenţialii clienţi, astfel încât acel diferenţiator să nu fie doar în capul tău, şi ai o şansă mult mai bună. Trebuie să fii focusat pe consumator, nu spre specialist“, spune Dona.

Momentul de a lansa acum o afecere este extrem de delicat, atrage atenţia Dona, războiul făcându-i pe oameni să fie atenţi cu banii lor.

„Momentele bune de antreprenoriat sunt momentele de creştere. Acum oportunitatea este pentru cei care au deja resurse. Dar când scade piaţa, tu te lupţi pe capacitatea redusă a cumpărătorului de timp, bani, resurse. Trebuie să te gândeşti că toată lumea luptă mai dur. Vedem toate costurile de marketing explodând, costurile de logistică, la cer. Este un moment bun pentru achiziţii, nu neapărat să porneşti la drum pentru că te lupţi într-o mare învolburată.“

Chiar şi aşa, condiţiile de a face business acum în România sunt mult mai generoase faţă de situaţia din zorii antreprenoriatului. Dar tocmai acest lucru le dă multora senzaţia că vor reuşi. Lucrurile nu stau aşa, atrage atenţia Dona, îndemnând totuşi la optimism.

„Antreprenoriatul e cel mai greu job pe care l-ati avut în viaţa voastră, dar în România încă este mult loc de creştere şi inovaţie faţă de Vest. Şi planurile noastre sunt mari. Vrem să punem WineDeals.ro la punct. Pe WineDeals.ro trebuie să găseşti toate vinurile produse şi importate în România. Apoi vrem să ieşim cu WineDeals din ţară pentru a pune la dispozţia cramelor din România o infrastructură de export. România face vinuri foarte bune şi foarte competitive ca preţ. Lumea trebuie să afle despre asta.“

Marina Samoilă, cofondator, desprevin.ro şi WineDeals.ro: Provocarea cea mai mare a fost construcţia platformelor pentru a fi user friendly. Experienţa utilizatorului a fost foarte importantă. Pe partea de logistică, faptul că deja cunoşteam industria ne-a ajutat mult.

 

6 Lecţii de Business

► Lecţia 1: Trebuie să te gândeşti mereu la diferenţiator. De ce te-ar alege pe tine clientul şi nu pe altcineva.

► Lecţia 2: Nu aştepta ca produsul tău să fie perfect pentru că astfel rişti să pierzi oportunitatea.

► Lecţia 3: Uită-te la consumator, nu la specialist.

► Lecţia 4: În secolul nostru trebuie să fii nebun să rămâi blocat într-un business plan. Flexibilitatea e esenţială.

► Lecţia 5: Antreprenoriatul e cel mai greu job pe care l-ai avut vreodată. Totul este în responsabilitatea ta.

► Lecţia 6: Singura cale prin care un eveniment e o greşeală este dacă nu înveţi nimic din asta. Restul sunt lecţii.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank