♦ The Entrepreneurship Academy, facultate de business axată pe practică lansată în 2017, şi-a dovedit la scurt timp de la înfiinţare utilitatea chiar prin afacerile demarate şi dezvoltate de absolvenţii săi, printre cele mai cunoscute fiind Flip.ro şi platforma Confidas, preluată anul acesta de Termene.ro ♦ Ceea ce face The Entrepreneurship Academy diferit faţă de alte universităţi cu profil economic din România este că pune accentul pe practică şi pe abilitatea de a dezvolta echipe, caracteristică fără de care antreprenoriatul nu există.
Potrivit informaţiilor disponibile, până în acest moment peste 60 de studenţi au absolvit programul de licenţă, alţi 100 de tineri sunt acum studenţi la EA - The Entrepreneurship Academy. Dintre aceştia 40% au afaceri proprii, iar 40% lucrează la un concept de business, restul fiind activi în companii.
„Proiectul a pornit în 2017 de la nevoia câtorva dintre noi, eram un grup de cunoscuţi şi prieteni şi simţeam nevoia ca cei care vin după noi să nu se lovească de aceleaşi lucruri de care ne-am lovit noi“, spune Cosmin Alexandru, decan şi cofondator al The Entrepreneurship Academy, într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. Ideea s-a confruntat cu multe obstacole, dar poate cel mai dificil lucru de realizat a fost chiar atragerea elevilor de liceu către acest nou mod de a studia.
“Acest vis, al antreprenoriatului, pe care să îl aibă elevii de liceu nu exista. Exista noţiunea de patron şi nu avea o semnificaţie bună. Dar unii însă se luminau la faţă când auzeau. Aşa am plecat la drum, tot mişcând elevi de pe un drum bătătorit pe drumul aceste spre antrepenoriat.” Universitatea este acreditată de către statul olandez şi implementează pe plan local un model finlandez, o parte foarte importantă fiind asigurarea unor experienţe internaţionale pentru a vedea cum se face business-ul în alte locuri.
“Este un curriculum construit cu practica în faţă, unde studenţii învaţă strict teoria de care au nevoie în practică. Începi să pui în practică şi apoi primeşti un suport teoretic. Materiile sunt cam la fel, dar e foarte diferit cum se predau. Majoritatea celor care predau sunt validaţi de practică.”
Dar una dintre cele mai importante aspecte, de care chiar depinde finalizarea studiilor la The Entrepreneurship Academy, este abilitatea de a lucra în echipă, fără de care nimeni nu poate deveni antreprenor.
“La noi, conceptul primar este de echipă, când intră în facultate, intră direct într-o echipă şi trebuie să performeze în echipa respectivă. Participarea într-o echipă este esenţială. Dacă un student nu îşi face treaba, iar echipa îl elimină, atunci pleacă din facultate. Condiţia această atât de puternică ţine fix de antrerenoriat. Nu poţi să fii antreprenor dacă nu poţi să construieşti o echipă, să o conduci, să o părăseşti iar ea să continue să dea rezultate. Dacă nu înţelegi cum funcţionează o echipă, nu poţi fi un antreprenor. Eşti obligat să ai rezultate alături de alţii, altfel eşti freelancer.”
Cosmin Alexandru subliniază că în antreprenoriat este mereu despre cum reuşeşti împreună, nu pe cont propriu. “Absolvenţii de liceu vin cu această convingere că restul oamenilor îi încurcă. Primul semestru este pentru dezvăţ când vin la noi.”
Unii dintre cei care aleg cursurile The Entrepreneurship Academy vin din familii antreprenoriale şi vor să preia aceste afaceri, iar alţii, deşi vin tot dintr-un mediu de antreprenori ajung la cursuri determinaţi să îşi lanseze ei propriul business. Alţii vin însă având percepţia că o şcoală unde accentul nu se pune pe teorie este mai uşoară. “Unii vin cu ideea că scapă de învăţat pentru că au percepţia că a învăţa este o obligaţie. Dar nu poţi deveni un bun antreprenor dacă nu înveţi. Singura cale de a deveni antreprenor cu un succes sustenabil este învăţarea continuă.”
Un alt mit care este spulberat este acela că principalul obiectiv al antreprenoriatului este îmbogăţirea personală. “Singurul motiv pentru care exişti este dacă satisfaci nevoia cuiva”, atrage însă atenţia Cosmin Alexandru. “Cel mai bun fel de a crea valoare este de a crea valoare pentru celălalt şi atunci o să ţi se întoarcă şi ţie. Antreprenoriatul nu înseamnă că devii repede bogat şi faimos. Restul lumii nu e un mijloc pentru scopurile tale. Dacă te uiţi la lume şi la viaţă cu această convingere, o să-ţi iasă ceva, dar nu foarte sustenbil. Dacă înţelegi că rostul meu ca antreprenor este să creez valoare pentru altcineva şi consecinţa este că astfel ajung să îmi generez şi mie valoare, atunci eşti antreprenor.”
Claritatea conceptelor cu care lucrezi ca antreprenor este un alt lucru determinant pentru succesul în afaceri. Dar din nou, apetitul de a găsi o soluţie pentru ceva ce nu merge bine şi abilitatea de a construi o echipă în direcţia rezolvării acestei situaţii sunt probabil cele mai importante aspecte care te pot aduce în clubul antreprenorilor.
“Un antreprenor este un nemulţumit care face ceva cu nemulţumirea lui. Dacă te mână lucrul acesta, atunci nu ai nevoie de expertiză. Începi şi încerci şi aduci oameni care ştiu mai bine şi uşor-uşor firma devine expertă în lucrul acela.”
Cosmin Alexandru spune că noile generaţii de antreprenori vin cu multe lucruri îmbunătăţite faţă de primele generaţii, dar şi cu trăsături care pot fi mai bine dezvoltate.
“Unul dintre plusurile cu care vin tinerele generaţii de antreprenori este că par să aibă o relaţie mai sănătoasă cu greşeala. Asta le creează premise mai bune de învăţare. Pe de altă parte, cedează mai uşor decât noi în faţa obstacolelor. Ei sunt mai refractari să insiste foarte mult. Încearcă până găsesc locul unde pot reuşi fără să sacrifice foarte mult. Noi am reuşit, dar costurile sunt uriaşe şi despre asta nu se vorbeşte foarte mult. Calea asta în care nu insisţi până în pânzele albe poate fi sănătoasă.”
Raportarea la echipă este un alt lucru diferit, în contextul în care mulţi dintre antreprenorii din prima generaţie au avut, unii încă mai au, un cult pentru ierarhii.
“Noi am venit impregnaţi de mentalitatea asta a lucrului de sus în jos, ierarhic. Pentru ei asta nu mai funcţionează. Ei sunt mult mai participativi. Ei au mult mai multe posibilităţi de a alege, iar asta le construieşte altă relaţia cu muncă şi cu companiile.”
Un alt lucru diferit este răbdarea privind arderea etapelor. “Noi aşteptam ani. La ei este necesar un impact rapid, 3-6 luni. Dacă nu îl simt, pleacă, pentru că au unde.”
Revenind la The Entrepreneurship Academy şi la planurile de viitor, Cosmin Alexandru spune că una dintre idei este introducerea unui master. Apoi mai este relaţia cu absolvenţii, unii dintre ei având acum afaceri de succes. “Ne bazăm şi pe alumni să continuăm ceea ce am început împreună.” În echipă.
Şase lecţii de business de la Cosmin Alexandru
Lecţia 1: Dacă nu înţelegi cum funcţionează o echipă, nu poţi fi antreprenor. Eşti obligat să ai rezultate alături de alţii, altfel eşti freelancer.
Lecţia 2: Singura cale de a deveni antreprenor cu un succes sustenabil este învăţarea continuă.
Lecţia 3: Singurul motiv pentru care exişti este dacă satisfaci nevoia cuiva. Trebuie să existe o obsesie pentru nevoile clientului.
Lecţia 4: Cel mai bun fel de a crea valoare este de a crea valoare pentru celălalt şi atunci o să ţi se întoarcă şi ţie.
Lecţia 5: Cu cât îţi sunt mai clare conceptele cu care lucrezi, cu atât ai mai multe şanse în practică.
Lecţia 6: Un antreprenor este un nemulţumit care face ceva cu nemulţumirea lui. Dacă ai neliniştea aceasta de a face ceva mai bun, atunci eşti antreprenor.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE