♦ „Lecţia delegării a fost una dintre cele mai dificile de asimilat“, spune Felix Pătrăşcanu, unul dintre cei trei fondatori ai FAN Courier, business care de trei ani se menţine la peste 1 mld. lei ♦ „Dar pe de altă parte, mai spune Pătrăşcanu, dacă nu ai încredere în oameni, nu ai cum să faci o afacere pe zona de servcii. Punct“.
FAN Courier, liderul pieţei de curierat, a încheiat anul 2022 cu afaceri de 1,1 mld. lei, în creştere cu 10% faţă de anul anterior. Înfiinţată în urmă cu 25 de ani, FAN Courier deserveşte acum peste 55.000 de clienţi, majoritatea persoane juridice, cu ajutorul unei echipe formate din peste 7.500 de angajaţi şi colaboratori şi al unui parc auto de aproximativ 4.550 de autovehicule.
„Nu îţi dai seama când trece timpul“, spune Felix Pătrăşcanu, cel care alături de Adrian şi Neculai Mihai a pus bazele FAN Courier. „Trebuie să îţi placă lucrul acesta. Nu este numai plăcerea industriei în care lucrezi. Frumuseţea lucrurilor vine din echipele pe care le-am format, colectivul acesta senzaţional. Într-un business e clar, trebuie să faci cifre, dar după cifre vin oamenii. Niciodată noi nu am făcut singuri ce am făcut, ci înconjuraţi de echipe“, a spus Pătrăşcanu într-un nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.
Importanţa echipei este vizibilă pe măsură ce acţiunea de a delega responsabilităţi devine un obicei, lucru care, spune Pătrăşcanu, a fost una dintre cele mai dificile lecţii pe care a trebuit să le asimileze. „Nu poţi să reuşeşti în servicii dacă nu ai încredere în oameni. Punct.“ Pătrăşcanu subliniază că într-un start-up antreprenorul este vioara întâi, dar de la un anumit nivel este important să te înconjori de oameni care sunt mai buni decât tine pe anumite segmente ale afacerii, rolul managementului fiind de coordonare şi delegare. Personal, Felix Pătraşcanu admite că nu a fost un drum uşor.
„Îi spuneam inclusiv femeii de serviciu câtă soluţie să pună pentru curăţat. Acesta este unul dintre momentele de care chiar îmi e ruşine. Aşa credeam eu că se fac lucrurile. Uşor mi-am dat seama că eu nu le dădeam voie oamenilor să vorbească, dar când i-am lăsat, veneau cu nişte idei senzaţionale pentru că veneau de la firul ierbii. Lasă echipele să lucreze. Tu trebuie să priveşti de undeva de sus puzzle-ul.“
Setarea unor obiective clare şi implicarea echipei în atingerea acestora sunt următorul pas. „Urmăreşte-ţi scopul. Asta trebuie să faci tu. Ce vrei? Vreau 10 milioane cifră de afaceri? Mergi acolo şi asigură-te ca oamenii să fie confortabili cu acest target.“
În esenţă însă, ceea ce presupune antreprenoriatul este identificarea unei probleme în societate şi livrarea unui serviciu astfel încât să fie rezolvată şi problema, dar să genereze şi un câştig pentru antreprenor. Iar o ţară ca România, unde mai sunt atâtea locuri de „reparat“, oferă oportunităţi greu de egalat faţă de economiile mature. „În România intră în continuare bani. Sigur, ne batem singuri cuie în talpă, lucrurile nu merg cum ar trebui, dar tocmai lucrurile care nu merg sunt oportunităţi pentru un antreprenor. Ce face până la urmă un antreprenor? Vede că ceva nu merge bine şi face un business din asta, repară acest lucru şi apoi mai câştigă bani din asta. Aceasta este minunăţia antreprenoriatului. Nu este despre unii care câştigă banii, ci despre unii care au venit cu nişte concepte.“
De la un nivel încolo, antreprenorul trebuie să se transforme într-o insulă de bunăstare pentru comunitatea sa. „Nu e vorba de a-ţi construi o bulă, un clopot de sticlă pentru tine şi familia ta pentru că n-ai cum să trăieşti acolo. Copiii tăi vor interacţiona cu cei ai oamenilor de medii diferite, toată ţara asta trebuie să parcurgă un drum. Fă-ţi averea cinstit iar de la un punct încolo uită-te spre societate.“
Revenind la potenţialul României, Pătrăşcanu spune că acesta este întărit şi de războiul din Ucraina.
„România oferă foarte multe oportunităţi din cauza faptului că are foarte multe lipsuri. Este o ţară extraordinară pentru antreprenori. Apoi sunt Republica Moldova, va urma Ucraina, gândiţi-vă la reconstrucţia acestei ţări, câţi bani vor fi alocaţi. Nu trebuie să gândim pe termen scurt. Nu are cum să nu-ţi sară în ochi faptul că România va putea deveni un hub pentru reconstrucţia Ucrainei.“
Pentru a fi îndeplinit acest potenţial, Felix Pătrăşcanu subliniază importanţa consolidării instituţiilor statului. Şi mai este un lucru extrem de important, în viziunea sa, poate cel mai important.
„Trebuie să ţinem cu dinţii de democraţie. Nimic nu se întâmplă fără democraţie, ori ea poate fi pierdută foarte rapid. Dacă mă sperie ceva este ideea de a reveni la societatea în care am trăit. Urăsc comunismul şi societatea aia veche pentru că ea m-a învăţat să urăsc. Trebuie să ne uităm foarte atent ce lăsăm copiilor mai ales din punctul de vedere al libertăţii.“
Revenind la dezvoltarea afacerii, Pătraşcanu spune că analiza tinerilor este extrem de importantă, poate mai mult ca niciodată, domeniul retailului fiind acum remodelat de ascensiunea e-commerce-ului.
„Paradigma de business se schimbă dramatic, trebuie să fim foarte atenţi la tineri. Explozia e-commerce-ului ne-a aşezat la o masă foarte bogată şi care nu a terminat de a aduce daruri către noi. Vânzările din e-commerce au muşcat din retailul clasic 10%, the sky is the limit.“
Analiza concurenţei este de asemenea foarte importantă, alături de înţelegerea caracteristicilor locale. „Piaţa românească este foarte pretenţioasă. Dar eu sunt într-o piaţă să o înţele şi să-i fac meandrele.“
Referindu-se la relaţia dintre cei trei acţionari, Felix Pătrăşcanu spune că factorul care i-a ţinut împreună au fost valorile comune. Dar mai departe, afacerile sunt afaceri iar familia este familie.
„Era un moment când spuneam că am doi copii, al meu şi afacerea. Este o greşeală. Afacerea nu îţi înlocuieşte familia. În rest, totul este un business din care poţi face un exit sau pe care poţi să îl laşi urmaşilor. Iar în cazul nostru devine un business de familie. Vom vedea ce va urma.“
Nouă lecţii de business de la Felix Pătrăşcanu
Lecţia 1: Într-un business e clar, trebuie să faci cifre, dar după cifre vin oamenii. Niciodată nu am făcut singuri ceea ce am făcut.
Lecţia 2: Acum mai mult ca niciodată trebuie să fii atent la tineri. Paradigma clasică de business se schimbă dramatic.
Lecţia 3: Meritul nostru este că am coordonat echipele şi că am investit. De fapt, acesta este cel mai important cuvânt: investiţiile.
Lecţia 4: Nu poţi să faci un business în servicii dacă nu ai încredere în oameni. Punct.
Lecţia 5: Cea mai mare greşeală este ca după un anumit nivel să nu delegi.
Lecţia 6: Stabileşte-ţi un obiectiv şi asigură-te că echipa este confortabilă cu atingerea acestuia.
Lecţia 7: Învaţă de la concurenţă.
Lecţia 8: Valorile ne-au ţinut împreună.
Lecţia 9: Afacerea nu îţi înlocuieşte familia. Totul este un business din care poţi face un exit sau pe care poţi să-l laşi moştenire.
Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE