• Leu / EUR4.9471
  • Leu / GBP5.7699
  • Leu / USD4.6905
Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Grigore Horoi, Agricola Bacău, primul CEO care susţine ce spune Florin Georgescu de la BNR, că patronii îşi decapitalizează companiile: Una dintre cele mai mari greşeli pe care le fac antreprenorii români este că adesea confundă bugetul companiei cu propriul buzunar

27.05.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Echilibrul în afaceri este una dintre cele mai importante lecţii de business pe care le promovează Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, grup din domeniul agro-alimentar, cu un rulaj de 160 de milioane de euro şi 2.800 de angajaţi.

Grupul Agricola este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui, mezeluri şi produse ready meal din România. Grupul are lanţ integrat pe partea de carne de pasăre, pentru că îşi creşte puii în propriile ferme (Puiul Fericit, Puiul Fermierului, Puiul Familist, Puiul Antistres). Carnea de porc este însă importată, iar producţia de mezeluri se realizează la Salbac, una dintre companiile din grup, conform celor mai recente date ale ZF. La Europrod, altă companie din grup, se realizează produse ready meal. La Avicola Lumina, în Constanţa, grupul creşte găini pentru ouă, conform celor mai recente date.

„Factorul nostru de multiplicare pe orizontală este de circa 7-10 alte locuri de muncă la fiecare salariat pe care îl avem. Grupul Agricola Bacău reprezintă un jucător important agribusinessul românesc, cu o cifră de afaceri de 160 milioane de euro şi 2.800 de salariaţi“, a spus Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, în cadrul Lecţii de Business, proiect editorial al ZF susţinut de First Bank. Horoi a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi şi este economist şi doctorand în ştiinţe economice. Şi-a început cariera în cadrul grupului de firme Agricola în urmă cu peste două decenii şi jumătate, preluând frâiele conducerii întregului grup în 2009. A fost desemnat de revista Business Magazin   unul dintre cei mai admiraţi 100 de manageri din România.

„Trebuie să fii pregătit să trăieşti o sută de ani sau să mori mâine, iar pentru asta trebuie să ai un bilanţ echilibrat. Pentru a avea un bilanţ echilibrat trebuie să realizezi un nivel al peformanţei economice an de an şi să investeşti banii cu măsură, astfel încât, dacă apare o criză, să te poţi ţine de angajamentele făcute.“

Ca sfat de business pentru antreprenorii aflaţi la început de drum, Horoi spune că este foarte important ca aceştia să creadă în ideea lor. „Un antreprenor este un om care spre deosebire de restul oamenilor îşi ia responsabilitatea şi pentru alţii. Trebuie să crezi atât de tare în businessul tău, încât să devii lider în domeniu.“

Disciplina financiară este esenţială, mai spune Horoi, aceasta fiind şi una dintre punctele vulnerabile pentru multe afaceri antreprenoriale locale.

„Foarte multe afaceri eşuează pentru că antreprenorii confundă bugetul companiei cu propriul buget. Pe banii furnizorilor sau ai finanţatorilor îşi cumpără maşini şi vacanţe uitând că de fapt banii nu sunt ai lor“, atrage atenţia Horoi.

Ultima criză, cea generată de pandemie, a lovit businessul Agricola din mai multe puncte, dar având o expunere pe domenii diferite, la final afacerea a reuşit să se echilibreze.

„Fiecare dintre businessuri a avut propriile probleme de gestionat. La debutul crizei cea mai afectată companie din grup a fost Europrod, care în cele din urmă a gestionat atât de înţelept situaţia, încât a devenit perla coroanei Agricola.“

„Cum a făcut asta? Dezvoltând parteneriate locale, dar mai ales la export.“

Anul acesta, Horoi spune că grupul va încerca să facă primii paşi în industria lactatelor, acolo unde concurenţa este extrem de dură.

„Suntem producători de cereale, pe 3.000 de hectare, şi avem un business care exploatează şi circa 600 de vaci cu lapte. Începând de anul trecut acest business a fost integrat într-o cooperativă cu o fabrică de procesare a laptelui. O să vedeţi brandul în piaţă.“

Ca o măsură de reducere a costurilor, grupul Agricola s-a orientat spre zona de energie vrede, Horoi spunând că oricum toate scumpirile nu pot fi transpuse în preţul final, disciplina financiară devenind noua tehnică de supravieţurire în business. În vara anului trecut, una dintre fermele din portofoliul Agricola a fost dotată cu peste 1.000 de panouri solare, pe sol, investiţia de 320.000 de euro livrată de nemţii de la E.ON asigurând 25% din necesarul de energie al unităţii.

„Avem proiecte de energie verde în toate centrele grupului. An de an facem lucruri. Am învăţat de la predecesorii mei că pentru succesul unei afaceri trebuie să faci în fiecare an câte ceva.“

Horoi spune că în ciuda contextului regional, începutul de an a fost bun pentru businessul pe care îl reprezintă, sperând într-un 2022 cu o creştere economică modestă la nivelul economiei, în ciuda norilor de recesiune care se adună. Ca o concluzie, Horoi îndeamnă la aceeaşi prudenţă financiară, mai ales în perioade cu un puternic accent volatil.

„Rezistă doar cei care au un bilanţ echilibrat.“

 

5 Lecţii de Business de la Grigore Horoi

 Lecţia 1: În timp, rezistă doar companiile care au un bilanţ echilibrat.

 Lecţia 2: Trebuie să crezi atât de tare în afacerea ta încât să devii lider în domeniu.

 Lecţia 3: Multe afaceri eşuează pentru că proprietarii confundă bugetul companiei cu propriul buget.

 Lecţia 4: În fiecare an trebuie să faci o investiţie pentru afacerea ta.

 Lecţia 5: În caz de criză trebuie să ai rezervele necesare pentru a-ţi respecta angajamentele.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank