♦ Asumarea riscurilor face parte din ADN-ul de antreprenor, dar ce separă tabăra celor care au succes pe termen lung de clubul „oportuniştilor“ este dozarea corectă a riscurilor. A-ţi asuma riscuri nu înseamnă a te arunca în prăpastie, continuitatea fiind cea care trebuie să fie mai importantă decât câştigul de moment, oricât de apetisant ar fi acesta, spune Liviu Sima, cofondator, IT Genetics, business înfiinţat în urmă cu 18 ani, care anul trecut a ajuns la 70 de milioane de lei,.
Grupul românesc IT Genetics, specializat în furnizarea de echipamente şi soluţii software pentru optimizarea şi digitalizarea proceselor operaţionale, cu prezenţă internaţională în Ungaria, Bulgaria, Spania şi Italia, a înregistrat o cifră de afaceri la nivel consolidat de 70,6 milioane de lei în 2023, în creştere cu 20% comparativ cu anul 2022. Activitatea IT Genetics se concentrează pe trei piloni: AutoID (AIDC - identificare automată şi colectare de date), POS (point of sale – puncte de vânzare) şi IA (industrial automation), furnizând soluţii avansate care optimizează lanţurile de aprovizionare, îmbunătăţesc experienţa clienţilor în punctele de vânzare şi transformă procesele de producţie. IT Genetics este una dintre cele trei companii care s-au înscris pentru a obţine fonduri nerambursabile prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) care să le ajute în listarea la Bursa de Valori Bucureşti.
„Am pornit IT Genetics acum 18 ani, este un business început de la zero de mine şi Ştefan Axinte chiar la terminarea liceului. Din copilărie am avut o pasiune pentru IT,
m-am îndrăgostit de primul calculator“, spune Liviu Sima, cofondator, IT Genetics, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.
Această pasiune din copilărie a migrat spre ideea de un business pe cont propriu în timpul liceului, când Liviu Sima a avut şansa de a lucra part-time alături de un antreprenor din IT.
„Fiind cel mai tânăr din echipă, m-a mentorat foarte mult, am stat mult lângă el şi am prins gustul antreprenoriatului. IT-ul era o fundaţie şi cumva faptul că am petrecut timpul cu el mi-a întărit direcţia de antreprenoriat.“
Când s-a lansat într-un final în business, antreprenoriatul era un fel de part-time iar primii clienţi au fost chiar prietenii apropiaţi.
„Am pornit cu o nevoie pe care o vedeam în apropiere. În anii 2007-2008 era un boom foarte mare în reţelele wi-fi. Primul pas a fost instalarea de reţele wi-fi home based. Am ajuns până la reţele mai mari. Atunci era o tehnologie destul de nouă, nu toată lumea ştia cum se face. Cu asta am debutat. Apoi au apărut oportunităţile prin lărgirea cercului de clienţi.“ Odată cu creşterea numărului de clienţi, direcţia de dezvoltare a companiei a devenit evidentă. IT Genetics trebuia să livreze un mix de soluţii software şi hardware, focusul fiind partea de clienţi business.
„Cu fiecare etapă, îţi dai seama cât de larg e universul în care poţi creşte. Am trecut prin etapele în care am fost o familie, 5-10 oameni, apoi familia a crescut la 20-25. Dar familia funcţionează până la un anumit număr, apoi trebuie să creezi structură. Aşa au apărut team leaderii.“
Liviu Sima atrage atenţia că deja de la 6 oameni în sus, antreprenorul nu mai poate fi el şi managerul, are nevoie de o echipă.
„Personal, într-un manager caut să am chimie cu el. Nu numai între mine şi el, dar trebuie plasat şi în echipa de manageri. În multe companii, văd echipe de management care funcţionează foarte bine pe verticală, dar orizontala nu funcţionează, oamenii de pe acelaşi nivel cu funcţionează bine împreună.“
Prin dezvoltarea unei structuri de management independentă, Liviu Sima şi-a dus compania mai aproape către acel ţel de „companie infinită“, adică o firmă care poate funcţiona pe termen foarte lung.
„O chestie foarte bună pe care am implimentat-o a fost să fac compania cât mai independentă de mine. Companiile dependente de tine nu vor fi niciodată infinite. Tu trebuie să creezi viziunea pentru ca firma să meargă dincolo de prezenţa ta. Prezenţa ta nu are cum să fie cuplată cu infinitul.“
Următorul pas este chiar schimbarea de mentalitate, tranziţia de la o gândire pe termen scurt care vizează câştigul imediat către o viziune pe termen lung care se bazează pe rate de creştere constante, dar nu la fel de „spectaculoase“.
„Când iei orice decizie, trebuie să gândeşti în perspectivă. Semnez un contract cu riscul să închid compania sau mă uit să fiu în siguranţă. E o schimbare de mentalitate. A fi antreprenor înseamnă că îţi asumi riscuri, dar şi acest risc are o limită, nu trebuie să te duci în prapastie. Trebuie să pui continuitatea deasupra oportunităţilor de moment. Multe companii se închid pentru că vor să profite de nişte oportunităţi foarte mari de moment. Cele mai mari companii au o gândire pe termen foarte lung.“
Apoi, partea de pasiune este definitorie pentru antreprenoriat, mai ales în contextul în care în primii ani ai toate şansele să câştigi mai puţin decât într-o multinaţională, de exemplu.
„Nu există corelaţia te faci antreprenor, te îmbogăţeşti. Trebuie să îţi placă dacă te apuci de asta. Îi încurajez pe tineri să încerce, este cea mai mare oportunitate pe care o ai la 18 ani, dar validează înainte ideea. Cuvântul cheie este să ai încredere. Un eşec nu este un punt final, nu înseamnă că nu te pricepi. Mai încearcă. Dar este important ca ideea pe care o pui în practică să fie un vis, o dorinţă lăuntrică foarte puternică. Trebuie să fii pasionat, altfel este greu să reuşeşti.“
Lecţii de business de la Liviu Sima
Lecţia 1. Cu fiecare etapă de dezvoltare îţi dai seama cât de mare este universul în care poţi creşte.
Lecţia 2. Echipa ca o familie funcţionează până la un anumit număr, apoi ai nevoie de structură. Acest lucru se întâmplă de la 6-8 oameni.
Lecţia 3. Echipa de management trebuie să funcţioneaze foarte bine pe verticală, dar şi pe orizontală.
Lecţia 4. În antreprenoriat vei avea multe eşecuri, nu lua impactul acestui moment foarte puternic asupra ta.
Lecţia 5. Mulţi se uită la profit, dar de fapt trebuie mereu să ştii câţi bani ai în cont pentru fiecare etapă.
Lecţia 6. A fi antreprenor înseamnă că îţi asumi riscuri, dar şi acest risc are o limită, nu trebuie să te duci în prapastie.
Lecţia 7. ITrebuie să pui continuitatea deasupra oportunităţilor de moment. Trebuie să gândeşti pe termen lung.
Lecţia 8. Compania dependentă de tine nu va fi niciodată infinită. Tu trebuie să creezi viziunea pentru ca firma să meargă dincolo de prezenţa ta.
Lecţia 9. Corelaţia te faci antreprenor, te îmbogăţeşti nu există. Ai şansa să câştigi mai bine ca salariat într-o multinaţională.
Lecţia 10. Este important ca ideea pe care o pui în practică să fie un vis de-al tău, să fie legată lăuntric de tine. Trebuie să fii pasionat, altfel e greu să reuşeşti.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE