♦ Dacă începi un business pentru bani este foarte uşor ca la un moment dat să-ţi pierzi moralitatea şi tocmai de aceea motivaţia de a porni pe cont propriu trebuie să vizeze o schimbare în bine pe care vrei să o aduci. Iar această schimbare nu este despre a reinventa roata mereu, ci de a acoperi nişe sau de a duce lucrurile existente la următorul nivel. „Cred în ultraspecializare“, spune Zuzanna Kurek, avocat de profesie, dar care în 2018 a pus bazele Cornerstone Communications, singura companie dedicată la acel moment consultanţei şi comunicării pentru companiile listate la BVB sau care vedeau în piaţa de capital o oportunitate de creştere.
Zuzanna Kurek a venit în România acum 10 ani, după o perioadă de studii în Olanda, specializarea sa fiind dreptul. Originară din Polonia, a luat decizia de a se stabili aici prin prisma oportunităţilor pe care România le avea de oferit.
„Mi-am început cariera în România în corporaţie unde am stat 6 luni şi nu mi-a plăcut deloc. Am fost una dintre sutele de mii de persoane într-o corporaţie americană şi am realizat că nu vreau asta cu viaţa mea. Totodată, în Olanda, unde am studiat, totul era deja perfect, totul era realizat. Ne-am dorit să revenim aici pentru că aici erau oportunităţile pentru absolvenţii tineri. Aici puteam face ceva pentru prima dată sau puteam replica modele din Vest“, spune Zuzanna Kurek, fondatoarea Cornerstone Communications, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.
Şansa este de multe ori esenţială pentru succesul în afaceri iar în cazul Zuzannei Kurek această şansă a fost întâlnirea cu Ludwik Sobolewski, fostul CEO al BVB. În perioada 2006-2013, Sobolewski s-a aflat la conducerea Bursei de la Varşovia pe care a transformat-o în liderul pieţelor de capital din Europa Centrală şi de Est. Deschiderea de care a avut parte, deşi la acel moment Zuzannei Kurek nu avea experienţă pe piaţa de capital, a devenit primul pas în cariera pe care şi-a construit-o ulterior, dar şi o primă lecţie de business.
„A rămas cu mine acest lucru. De cele mai multe ori este un beneficiu pentru echipă un om care nu are nicio experienţă. Mereu spunem think outside the box, dar de fapt noi toţi avem tendinţa de a rămâne inside the box. Faptul că nu aveam experienţă s-a transformat în cel mai mare atu al meu şi mi-a permis să fac mult lucruri, inclusiv pe partea de proiecte educaţionale. Este important să ai încredere în oameni, în talentul lor, mai mult decât în educaţia formală. Toţi putem învăţa.“
Cei trei ani şi jumătate pe care i-a petrecut în cadrul BVB, ultima funcţie ocupată fiind cea de director de dezvoltare şi marketing, a coincis cu nişte ani transformaţionali pentru piaţa de capital locală, marcaţi de mari listări şi de interesul tot mai mare din partea antreprenorilor locali pentru această posibilitate de finanţare. De aici a venit şi ideea de business în contextul deciziei personale de a rămâne în România fusese luată.
„Am ştiut că vreau să rămân aici. Îmi place la nebunie în România. Am făcut acasă aici.“
La începutul lui 2018, Zuzanna Kurek pune bazele Cornerstone Communications, o companie dedicată 100% firmelor de pe piaţa de capital sau celor care aveau nevoie de un consultant pentru piaţa de capital. Modelul de business nu era nou, dar în România lipsea acest gen de comunicatori dedicaţi 100% pieţei de capital.
„Am început cu doi clienţi mici din sectorul de IT care au avut mare încredere în noi. Nu am încercat să reinventez roata, modelul de business, de a face comunicare în relaţia cu investitorii, de a ajuta companiile să se listeze este aplicat pe toate pieţele. Nu am reinventat roata, dar am adus ceva nou în piaţă. La acel moment ne-am dat seama că practic trebuie să facem noi piaţa, aşa că am mers către companii antreprenoriale şi le-am convins să meargă la bursă. Acesta a fost modelul nostru de business.“
Munca a fost în ambele direcţii, aceea de a convinge companiile de a veni la Bursă, dar şi de a atrage investitori în companiile care făceau pasul spre piaţa de capital. Iar aici modalitatea de a comunica a fost foarte importantă pentru că Bursa trebuia să ajungă pe înţelesul tuturor.
„Dacă ne uităm acum 10 ani, majoritatea rapoarelor curente scrise pe bursă erau făcute de avocaţi. erau dificile în sine. Aceste informaţii trebuie transpuse într-un limbaj care poate fi înţeles. Am început să schimbăm acest mod de a comunica într-unul investor friendly. Bursa nu discriminează, este pentru oricare dintre noi. Comunicarea trebuie să fie clară, precisă şi să nu lase loc de interpretare. Totul trebuie să fie foarte clar.“
Din calitatea de advisori pentru companiile care au vrut să ajungă la Bursă, Zuzanna Kurek subliniază faptul că, din nou, comunicarea joacă un rol extrem de important. Pe plan local, au fost exemple de companii care avea toate atuurile pentru a intra în ringul bursier ca model de business şi care au ratat listarea şi companii care ridicau semne de întrebare exact prin modelul de business, dar care au reuşit să intre în ring.
„Orice IPO este despre o poveste convingătoare. Oamenii sunt cei mai importanţi pentru succesul unei listări. Noi am văzut foarte clar acest aspect când am pregătit companii pentru piaţa AeRO (listă pentru companii mai mici, dar cu un bun potenţial de creştere). Vizibilitatea echipei executive este foarte importantă. Oamenii fac diferenţa între un IPO de succes şi unul care nu reuşeşte.“
În acest moment, Cornerstone Communications are un portofoliu de circa 20 de companii, cu o capitalizare cumulată de aproape 15 miliarde de lei, dar o echipă de câţiva oameni, crescută mereu organic.
„Cred în ultraspecializare. Noi suntem ultraspecializaţi în piaţa de capital. Nu acceptăm clienţi care nu vor să acceseze piaţa de capital.“ Ţintele de business sunt la rândul lor setate pe portofoliul pe clienţi, pe atragerea unor noi domenii, iar uneori anumite companii sunt refuzate chiar dacă intenţia lor este de a veni la bursă.
„Există partea de responsabilitate legată de ce companii aduci la bursă, care este de fapt motivaţia lor. Mereu fac acest test, dacă eu nu aş investi bani, atunci nu mă convinge. Antreprenoriatul nu este deloc pentru bani. Dacă nu lucrezi pentru că vrei să ajuţi în mod real, să faci o schimbare în bine, este foarte uşor să pierzi moraliatea şi să mergi după bani.“
De altfel, mai spune Zuzanna Kurek, antreprenoriatul vine el însuşi cu multe tensiuni, riscuri, probleme, dar moralitatea în business nu trebuie să fie una dintre ele.
„Lucrez foarte mult. Nivelul de muncă depus este diferenţiatorul între succes şi eşec. Mai departe însă, este important să poţi dormi bine noaptea, să faci lucrurile corect. Sunt chestii de bază. În antreprenoriat ai coşmaruri legate de riscurile de zi cu zi, nu adăuga nesiguranţa lipsei de moralitate, a eticii.“
Lecţii de business de la Zuzanna Kurek
Lecţia 1. De multe ori este un beneficiu pentru o echipă să aduci un om fără experienţă.
Lecţia 2. Mereu spunem think outside the box, dar de fapt noi toţi avem tendinţa de a rămâne inside the box.
Lecţia 3. Este important să ai mai multă încredere în talentul oamenilor decât în educaţia lor formală. Toţi putem învăţa.
Lecţia 4. Comunicarea trebuie să fie clară şi precisă. Nu lăsa loc pentru interpretări.
Lecţia 5. Oamenii fac diferenţa dintre o listare de succes şi un eşec. Orice listare este despre o poveste convingătoare.
Lecţia 6. Cred în ultraspecializare.
Lecţia 7. Poţi să îţi schimbi părerea şi nu ai nevoie de scuze pentru a face asta.
Lecţia 8. Antreprenoriatul nu este despre bani. Dacă nu începi un lucru pentru că în mod real vrei să faci o schimbare în bine, e uşor să pierzi moralitatea.
Lecţia 9. Diferenţa dintre succes şi eşec este dată de muncă.
Lecţia 10. Este important să poţi dormi noaptea bine. în antreprenoriat ai coşmaruri legate de riscurile de zi cu zi, nu adăuga nesiguranţa lipsei de moralitate.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE