Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Adelina Badea, CEO, Mobexpert: Ai văzut oportunitatea? Ia-o şi adapteaz-o. Nu ai timp de stat în afaceri. Te-ai urcat în tren şi ai plecat

22.04.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦  „Trebuie să treci prin faţa clientului pentru a înţelege ce-şi doreşte“, spune Adelina Badea, cea care la începutul anului 2020 a preluat funcţia de CEO al Mobexpert, cel mai puternic business antreprenorial din piaţa locală a mobilei şi decoraţiunilor interioare. Adaptarea, flexibilitatea şi rapiditatea sunt la rândul lor cele mai importante lecţii de business acumulate într-o carieră de aproape 20 de ani în cadrul Mobexpert.

Grupul Mobexpert a fost înfiinţat în 1993 şi este în continuare o companie 100% românească, deţinută de antreprenorul Dan Şucu. În acest moment, Mobexpert este un business integrat, cu opt fabrici amplasate în patru centre de producţie, cu trei platforme logistice şi cu o reţea de 27 de magazine.

„Am început să lucrez pentru Mobexpert în 2003 ca şi consilier de vânzări la Mobexpert Pipera. După trei ani, am plecat la Iaşi ca director de magazin. Acolo am deschis un magazin mic, de 600 metri pătraţi, iar apoi am deschis un magazin mare, în plină criză. În 2014 am fost primul administrator care conducea două magazine în acelaşi timp, preluându-l şi pe cel din Suceava. Părea ceva imposibil la acel moment pentru că administratorul trebuia să fie mereu în magazin“, a spus Adelina Badea în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect editorial realizat de ZF alături de First Bank.

Este convisă că interacţiunea directă cu clientul este esenţială pentru a înţelege bine nevoile publicului căruia i te adresezi, domeniul de mobilier şi design interior trecând la rândul său prin tran­sfor­mări spec­ta­cu­loase odată cu schim­barea gene­raţiilor.

„Anul acesta am lansat o colecţie, Mobexpert Modern, şi ne dorim tare mult să o con­solidăm. O să mai înce­pem un proiect, Young Living, pentru ge­ne­ra­ţia tânără, de 20-30 de ani, tineri care pun preţ mai mult pe ei, pe călătorii, pe co­muni­care, pe confort, pe piese cât mai naturale.“

Revenind la cariera ei, în 2019 Adelina Badea s-a întors în Bucureşti, preluând ad­ministrarea ma­gazinului Mobexpert Pipera, pentru ca în primăvara anului 2020 să preia con­ducerea întregului grup.

„Sunt conştientă de faptul că dacă nu aş fi avut o provocare la fiecare 2-3 ani, probabil nu aş fi rămas tot acest timp. Dar am avut posibilitatea să primesc provocări noi. Pe de altă parte, devotamentul trebuie să fie de ambele părţi, nu poate fi unilateral. Mie îmi place foarte mult să muncesc, dar dacă nu simţi că acolo îţi este locul, nu funcţionează.“

Provocările au venit mai ales din dezvoltarea businessului, dar şi din crizele prin care trebuit să treacă adaptându-se la noul context.

„Cred că aceşti doi ani de pandemie au fost lecţii, în primul rând personale şi apoi lecţii de business. Am învăţat lecţii de antreprenoriat. Noi suntem un business antreprenorial, magazinele Mobexpert, fabricile sunt businessuri de sine stătătoare. Am învăţat ce înseamnă că nu ai voie să te laşi, nu ai posibilitatea să fii obosit, nu ai posibilitatea să nu ai chef pentru că sunt oameni care depind de tine, fabrici care depind de noi.“

Flexibilitatea, adaptarea şi rapiditatea sunt esenţiale în business, spune Adelina Badea.

 

„Ai văzut oportunitatea, ai luat-o şi ai adaptat-o. Nu ai timp să stai. Te-ai urcat în tren şi ai plecat. Vezi pe parcurs dacă ai sau nu unde să stai. Noi, în pandemie, am fost primul retailer care am închis maga­zinele. A trebuit să ne adaptăm rapid, să ne mutăm online. Întrebarea a fost cum facem, nu dacă facem. Puterea de adaptare trebuie să-ţi fie în sânge, altfel nu ai cum să livrezi rezultate peste aşteptările pe care le ai.“

După pandemie, izbucnirea războiului din Ucraina, presiunea suplimentară pe lan­ţu­rile de aprovizionare, explozia costurilor de transport, dar şi precauţia sporită la ni­ve­lul consumatorului în a mai face cheltuieli cre­io­nează un 2022 cel puţin la fel de pro­vocator.

Luna aprilie, de exemplu, nu s-a ridicat la nivelul celei de anul trecut, dar Adelina Badea spune că există o oarecare revenire.

„Anul acesta, noi am început cu proiecte, cu lansări de colecţii. Nu ne-am oprit, dar am început de anul trecut să ne concentrăm foarte mult pe prducţia internă. Acesta va fi focusul cel mai mare.“ Cele opt fabrici din grupul Mobexpert asigură circa 65% din oferta de produse.

„Au crescut foarte mult costurile de transport din orice colţ al lumii şi atunci este foarte important să ne focusăm pe ceea ce facem noi aici. Ne-am propus ca în fiecare lună să avem cel puţin o linie în prototip. Acesta este focusul pentru anul acesta.“

 

Pe termen lung însă, deschiderea de magazine este unul dintre principalii vectori de dezvoltare.

„Vizăm deschiderea de magazine mici, 1.000-2.000 mp, concept store-uri acolo unde noi nu suntem încă prezenţi. Am deschis primul magazin în Craiova. Cel de-al doilea în decembrie la Ploieşti. Vrem să ajungem la 18-20 de magazine de dimensiuni mici. Dar nu lăsăm magazinele mari. Acum suntem concentraţi pe proiectul de la Timişoara. Deschiem magazinul mic, vedem cum merge şi apoi urmează magazinul mare. Avem 5-6 magazine mari în plan. De asemenea, anul trecut am lansat serviciul de design interior în magazinele Mobexpert.“

Pentru anul acesta, creşterea preţurilor rămâne principala provocare, la fel ca şi identificarea oamenilor pentru zona de producţie, astfel că mai mult ca niciodată adaptarea la condiţiile de piaţă este necesară pentru dezvoltarea businessului.

 

5 Lecţii de Business de la Adelina Badea, CEO, Mobexpert

 Lecţia 1: Ca antreprenor nu ai opţiunea de a fi obosit pentru că sunt oameni care depind de tine.

 Lecţia 2: Ai văzut oportunitatea? Atunci ia-o şi adapteaz-o. Nu ai timp de stat.

 Lecţia 3: Puterea de adaptare trebuie să-ţi fie în sânge. Atfel nu vin rezultatele pe care le aştepţi.

 Lecţia 4: Când toate costurile cresc, producţia internă devine extrem de importantă.

 Lecţia 5: Flexibilitatea, puterea de adaptare şi rapiditatea adăptării sunt esenţiale în afaceri.

 

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 LECŢII DE BUSINESS, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank