Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Alexandru Gugurel, Lunet Eyewear: Apucaţi-vă de antreprenoriat cât mai repede. Dacă regret ceva, sunt orele petrecute ca angajat

20.09.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Lunet Eyewear este singurul producător local de ochelari de soare şi vedere, lansat în 2019, care anul trecut a ajuns la un business de peste 3 milioane de lei după o creştere de aproape 70% Cu trei magazine, două în Bucureşti şi unu în Cluj, Lunet este practic un business integrat vertical, care face inhouse totul, de la designul ochelarilor până la distribuţia acestora, exclusiv prin platformele proprii, magazine fizice sau platforma online, dezvoltată şi ea tot inhouse În acest model a stat şi cheia succesului, la care s-a adăugat colaborarea cu comunitatea creativă locală, magazinele Lunet câştigând premii internaţionale pe partea de design Singurul regret al fondatorilor? Că nu s-au apucat mai devreme de antreprenoriat.

În spatele Lunet se află doi fraţi, Alexandru şi Ştefan Gugurel, dar alături de ei mai sunt câteva persoane ca­re au avut un rol-cheie în dezvoltarea afacerii. Este vorba de Stanislav Suşcov, care este implicat pe partea tehincă, dar şi de Bogdan Cioco­dei­că, arhitectul din spa­tele unora din­tre cele mai cool locuri din Bucureşti.

„Avem trei maga­zine, două în Bucureşti, unu în Cluj şi de fapt am pornit din Cluj. Iniţial fă­ceam ochelari de soare din lemn, dar ne-am dat seama că tre­buie să ne extindem. Piaţa de ochelari de ve­dere este în creştere, populaţia îmbătrâ­neşte, stăm mult la calculator“, spune Alexandru Gugurel, cofondator şi co-CEO, Lunet Eyewear, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. Ceea ce a făcut foarte diferit Lunet a fost faptul că a construit un brand şi alături de el a pus toată infrastructura necesară, nu doar un logo.

„Majoritatea intermediază alţi produ­cători, alte branduri şi îşi pun un comision. Dar noi ne ocupăm de tot, de producţie, dis­tribuţie şi design, aşa că aducem un pro­dus de o calitate superioară la un preţ foar­te accesibil. Asta ne diferenţiază foarte mult şi ne-a permis să creştem. Noi ne ocupăm şi de producţie, nu doar de distribuţie, iar acesta este diferenţiatorul nostru“.

Lunet nu este prima experienţă antre­prenorială a celor doi fraţi, pasiunea de a face lucruri pe cont propriu fiind din liceu. Peste aceasta s-a adăugat partea executivă, dar şi de investitori la un moment dat în zona de IT. Pasiunea pentru produs i-a adus însă la punctul de a lansa Lunet, dar experienţa din zona IT s-a dovedit un atu important.

„Noi avem un proces extrem de bine automatizat şi de pus la punct. Site-ul e făcut de noi de la zero, avem un sistem de procesare a livrărilor customizat pe busi­nessul nostru şi pe piaţa de aici. Lunet are o componentă destul de orientată pe zona asta. Chiar investitorii au fost surprinşi să vadă acest lucru. Toată tehnologia este dez­voltată de noi, chiar ne gândeam că puteam să facem un business şi din asta.“

Alexandru Gugurel spune că expu­nerea pe zona de IT, unde feedbackul este aproape imediat, l-a făcut să creadă că lucrurile se vor mişca la fel şi pentru Lunet. Realitatea din teren l-a contrazis şi l-a învăţat să aibă răbdare. „Am pornit online, ne-a prins pandemia, dar a fost bine. În perioada aceea, am testat foarte mult piaţa, am văzut că este cerere online şi am făcut un pop-up mic imediat după pandemie. S-a făcut coadă şi atunci ne-am dat seama că trebuie să deschidem primul magazin în Bucureşti.“ Acesta a fost în Palatul Universul, casă pentru mulţi creativi locali, dar showroomul a adus ceva diferit faţă de un magazin clasic de ochelari datorită designului creat de arhitectul Bogdan Ciocodeică. De altfel, colaborarea cu comunitatea creativă a fost un alt factor care a diferenţiat Lunet. 

„Cel mai greu proces a fost cel legat de producţie. În primii ani, am lucrat cu o fabrică din Italia care a livrat greu, calitativ bine, dar eram un client mic pentru ei. Acum lucrăm cu cel mai bun producător din Honk Kong pentru ochelarii de metal şi de acetat. Pentru lentile, lucrăm cu un producător din România, din Timişoara. Este un proces greu, am schimbat mulţi furnizori, dar am ajuns într-un punct în care chiar lucrăm cu cei mai buni.“

Mai departe, Lunet analizează o potenţială listare pe platforma AeRO a Bursei de Valori Bucureşti pentru că vrea să continue extinderea cu circa trei maga­zine pe an, pentru ca pe viitor Lunet să treacă peste graniţe. Iar pe de altă parte, fonda­torii nici nu vor pentru moment o diluare semnificativă a participaţiilor.

„Am fost în discuţii cu foarte multe fonduri, de cele mai multe ori ne căutau ei pe noi, dar de fiecare dată a fost o problemă că trebuia să ne diluăm prea mult. Nu vrem să facem asta, avem un business profitabil, în creştere.“

La final, Alexandru Gugurel spune că ce este foarte important pentru partea de antreprenoriat este produsul.

„Noi am reuşit cu Lunet pentru că da, este un produs pe care ţi-l doreşti, dar îţi acoperă şi o nevoie. Când reuşeşti să combini asta, şansele de succes sunt mai mari. Vedem acum multe produse care sunt doar nice to have, dar la final sunt nişte dorinţe pe care oamenii amână să le cumpere pentru că au alte priorităţi.“

Mai departe, banii vin dacă scopul este clar.

„Apucaţi-vă cât mai repede de antreprenoriat. Dacă regret ceva, sunt orele petrecute ca angajat. Şi să ai multă răbdare, lucrurile se mişcă un pic mai încet decât crezi.“

 

Lecţii de business de la Alexandru Gugurel

Lecţia 1. Pentru noi a contat foarte mult colaborarea cu comunitatea creativă locală.

Lecţia 2. Apucaţi-vă de antreprenoriat cât mai repede. Dacă regret ceva, sunt orele petrecute ca angajat.

Lecţia 3. Ai răbdare. Lucrurile se mişcă puţin mai încet decât îţi imaginezi.

Lecţia 4. Lunet a reuşit pentru că este un produs pe care ţi-l doreşti, dar care acoperă şi o nevoie. Dacă reuşeşti asta, atunci ai şanse bune să mergi mai departe.

Lecţia 5. Dacă urmăreşti un scop bine definit, vei găsi şi banii necesari.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank