♦ Carmen Sebe, CEO SeedBlink, platforma de crowdfunding pentru companii de tehnologie lansată în 2020, este cea mai puternică femeie din IT-ul local, CV-ul său incluzând lansarea unor produse care au atras atenţia giganţilor precum Microsoft şi care au pus România pe harta globală a dezvoltării de tehnologie ♦ Porneşte cu un mindset internaţional, nu minţi niciodată în business, munceşte şi construieşte echipe pe care te poţi baza sunt câteva sfaturi pe care Carmen Sebe le dă celor aflaţi la început de drum acum, dar într-un context complet diferit faţă de România din zorii anilor 2000.
Carmen Sebe a absolvit în 1993 Facultatea de Mecanică Fină şi spune că pasiunea pentru computere i-a fost insuflată de un profesor. „Nu era ceva extrem de popular în România sau în lume, atunci se inventa internetul până la urmă“, a spus Carmen Sebe, CEO al SeedBlink, într-un nou episod al Lecţiilor de Business, proiect editorial al ZF susţinut de First Bank. După facultate, Carmen Sebe s-a angajat la un distribuitor de software care vindea produsele companiei americane Autodesk - acesta fiind şi momentul în care l-a întâlnit pe Radu Georgescu, pe atunci un mic antreprenor, şi el absolvent al Politehnicii, care tocmai demarase un business propriu din care avea să rezulte produsul de securitate IT Romanian Antivirus (RAV). La aproape 10 ani de la această întâlnire, tehnologia RAV a fost vândută către gigantul american Microsoft, România ajungând deodată, în zorii capitalismului său, direct pe harta industriei mondiale IT. Deşi au trecut 20 de ani de atunci, tranzacţia cu Microsoft rămâne o referinţă.
„A fost momentul în care am învăţat cele mai multe despre ce ar trebui să fie o companie de software şi ce înseamnă partea de tranzacţie. A fost o experienţă pe cât de dureroasă, pe atât de deschizătoare. Ne-a deschis capul, pur şi simplu.“
De ce dureroasă? Din cauza ataşamentului pe care toţi cei care au construit RAV îl aveau faţă de produs, într-un moment în care nimeni din România nu ştia ce este o tranzacţie internaţională, iar pe de altă parte aproape nimeni din afară nu ştia de potenţialul României. „Eram extrem de tineri şi făceam ce vedeam în jur. Cred că am fost prima companie care a făcut vânzări internaţionale plecând de aici, din România. Produsul nostru se viralizase, nici nu exista pe atunci acest termen, se vindea singur, era foarte bun, internaţional, online, cu o reţea de parteneri pe care eu am creat-o. Acum toţi ştiu să facă asta, dar acum 20 de ani nu ştia nimeni. Eram la început ca generaţie.“
Acel moment a echivalat un setarea unui mindset intenaţional pentru tot ce avea să dezvolte mai departe Carmen Sebe alături de echipele sale. „Trebuie să porneşti cu mindsetul acesta. Dacă ai un produs bun şi oameni buni, cu un mindset internaţional, reuşeşti. Trebuie să îţi spui mereu, nu sunt o companie locală, sunt internaţională.“
După tranzacţia cu Microsoft, Carmen Sebe spune cât se poate de sincer că a urmat o perioadă deprimantă pentru echipă, pentru că generarea următoarei idei de business a durat mai mult decât se aşteptau. Dar într-un final a venit, o soluţie de plăţi online (GECAD ePayment), şi din nou a fost un succes. Aici provocările au fost multiple, pentru că dacă azi plăţile online sunt business as usual, în 2004 commerce-ul era văzut ca un fel de spălare de bani.
„Cel mai complicat lucru a fost să stabilim legătura cu o bancă. După acest moment, lucrurile au început să se rostogolească. La început eram 3 oameni, iar în 2014 deja era câteva sute. Spun din nou, mindsetul nu a fost să rămânem aici. Aşa am pus bazele e-commerce-ului în România.“
Drumul a fost foarte greu, mai ales pentru o soluţie de plăţi online pornită din România. „La acel moment, brandul de ţară nu ne ajuta deloc, toţi credeau că suntem hackeri. A trebuit să construim această imagine cărămidă cu cărămidă. La început este foarte greu până îţi stabileşti contactele, reţeaua de furnizori de care ai nevoie. Aceşti furnizori sunt baza produsului pe care îl oferi. Degeaba ai tehnologia, dacă în spate nu ai ce-ţi trebuie pentru a o duce către client.“ Reputaţia deja câştigată după tranzacţia Microsoft i-a ajutat însă mult. „Deja făcusem nişte lucruri.“
Apoi a venit, din nou perseveranţa, alimentată şi de încrederea în produsul dezvoltat.
„Te dă cineva afară pe uşă, intri pe geam, dar numai cu un business case solid. Nu minţi în ceea ce spui, nu promite luna de pe cer. Istoria echipei şi perseverenţa contează enorm.“
În 2010, grupul sud-african de media Naspers, un alt gigant, a cumpărat 83% GeCad ePayment, pionierul plăţilor cu cardul pe internet în România, perioada de dezvoltare a acestei soluţii fiind de fapt una dintre primele şcoli de business din IT-ul local. „Am crescut super cariere învăţând toţi deodată. Am crescut o generaţie.“
Următoarea idee a fost aceea de a dezvolta un fond de investiţii foarte mare, tot în echipă cu Radu Georgescu, obiectivul fiind de a strânge 100 de milioane de euro, dar planul nu a ieşit. Lecţii au fost învăţate, iar la momentul potrivit acestea au ajutat la crearea SeedBlink, platforma de crowdfunding pentru companii de tehnologie europene. Ce face SeedBlink este să pună faţă în faţă tehnologia cu cei care vor să investească în acest domeniu. Iar acest matching a funcţionat, peste aşteptări, tocmai pentru că este soluţia potrivită pentru momentul de efervescenţă în care se află România acum. „A mers pentru că şi piaţa de finanţare se schimbă mult, fondurile au rolul lor, dar în România era momentul pentru aşa ceva. Oamenii nu aveau acces la nişte companii pe care le vedeau în presă că sunt de succes, individul educat în zona financiară nu avea acces la astfel de investiţii. Din nou, am plecat cu mindsetul internaţional. Acum jumătate din investitori sunt din România, restul din afară şi aceştia cresc.“
Având în spate acest parcurs profesional, Carmen Sebe spune că ideile care au succes în business sunt cele care rezolvă o problemă. Apoi mai contează câteva lucruri. „Găseşte ceva ce îţi place în proporţie de 52%, majoritar. Nu trebuie să aştepţi ceva ce îţi place la nebunie, trebuie să îţi placă ceva şi să devii cel mai bun în asta.“ Mai departe, succesul fără perseverenţă, fără muncă, nu vine. „Trebuie să fii deschis la opotunităţi şi la a-ţi asuma nişte riscuri calculate, dar asumăţi-le în momentul potrivit pentru tine.“
La final, echipa contează foarte mult, mai ales în momentele în care nu eşti acolo.
„Nu trebuie să nu fii tu cel mai important om din sală, aceasta este o greşeală maximă. În orice moment cineva trebuie să îţi poată lua locul. Cel mai bun lucru pe care l-am făcut toată viaţa este că am reuşit să creez nişte echipe fenomenale în jurul meu. Apoi, cu vârsta totul e mai uşor, devii mai eficient. Lucrurile se mai aşază.“
Carte de vizită:
2020-prezent: managing partner/CEO SeedBlink
2015-prezent: advisory board member, SymphoPay
2016-prezent: advisory board member, TypingDNA
2017-2020: partner, Gecad Ventures
2011-2014: COO, Avangate
2006-2011: CEO, Avangate
2006-2010: CEO, GECAD ePayment
2001-2003: sales & marketing manager, RAV Antivirus
Lecţii de Business de la Carmen Sebe
Lecţia 1: Tot ce am dezvoltat, am vândut internaţional. Trebuie să porneşti cu acest mindset. Nu sunt companie locală, sunt internaţională.
Lecţia 2: Niciodată nu am făcut lucrurile singură, ci alături de echipe extraordinare în care fiecare ştie ce trebuie să facă.
Lecţia 3: Degeaba ai tehnologia dacă ea nu ajunge la client.
Lecţia 4: Dacă cineva te dă afară pe uşă, intri pe geam, dar numai cu un business-case solid.
Lecţia 5: Nu minţi niciodată în business.
Lecţia 6: Găseşte ceva ce îţi place în proporţie de 52% şi devino cel mai bun la asta. Nu trebuie să fii nebun după ceva, ci să îţi placă.
Lecţia 7: Nu trebuie ca tu să fii cel mai important om din sală. Echipa ta trebuie să se descurce în absenţa ta.
Lecţia 8: Analizează oportunităţile şi asumă-ţi riscuri calculate la momentul potrivit.
Lecţia 9: În principal este vorba de multă muncă, perseverenţă şi oameni de calitate.
Lecţia 10: Cel mai bun lucru pe care l-am făcut în carieră a fost să strâng echipe fenomenale în jurul meu.
Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE