Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de business. Cristian Logofătu, Bittnet Group: În anii dificili, puterea se traduce în survival of the fattest, nu the fittest. Dimensiunea contează

20.10.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Mărimea şi caracterul diversificat ale unui business îi pot oferi stabilitate în anii turbulenţi. Dar odată atinsă dimensiunea dorită, următorul obiectiv este creşterea profitabilităţii operaţionale, spune Cristian Logofătu, cofondator al Bittnet Group, integrator de soluţii IT&C şi furnizor de servicii de training în IT.

Grupul Bittnet a terminat primele şase luni ale anului cu venituri totale consolidate de 146 mil. lei, cu 110% mai mari faţă de cele din perioada similară a anului trecut, entitatea reuşind în această perioadă să adauge 400 de clienţi noi.

Dar istoria Bittnet începe în 2007, un an cu o încărcătură emoţio­nală aparte pentru România, urmat la scurt timp de una dintre cele mai mari crize economice.

„În primul rând, intrarea în antrepre­noriat, cred că a fost o greşeală, un entuziasm al tinereţii. Ni se părea că vine un val economic, că economia duduie, că nu e nimic ce poate să meargă rău. Dar asta a durat cam un an jumătate. Pe de altă parte, am fost norocoşi pentru că în 2009 aveam deja doi ani de business înche­iaţi şi am putut accesa un credit. Ce ne-a pornit la drum a fost viziunea antre­pre­norială a lui Mihai (Logofătu). Noi suntem din acea parte mai puţin repre­zentativă de fraţi care pot să lucreze bine împreună. Apoi, obsesia pentru muncă şi pentru a face lucrurile cât mai bine ne-a condus încet-încet la rezultate pozitive“, spune Cristian Logofătu, care alături de fratele său Mihai au pus în 2007 bazele Bittnet. El spune că această înclinaţie spre colaborare a fost sprijinită chiar de familie, dar şi de o relaţie în care diferenţele dintre el şi fratele său au fost de fapt vectori de creştere.

„Diviziunea muncii este unul dintre elementele care definesc crearea de valoare în capitalism“, spune Cristian Logofătu într-un nou episod al Lecţii de business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.

Ideea de la care a pornit Bittnet a fost cea de educaţie IT, de traininguri pe anumite tehnologii livrate firmelor. „Acesta este ADN-ul nostru. Până în 2006 am crescut pe baza de training IT. Apoi ne-am gândit că dacă noi, Bittnet, suntem capabili să-i învăţăm pe alţii tehnologii, producătorii de tehnologie au încredere că putem să-i învăţăm pe alţii, atunci putem şi să implementăm tehnologie. Aşa am ajuns la zona de reţelistică.“

În urma achiziţiilor, partea de servicii de integrare a ajuns să genereze mai mult business decât cea de educaţie, dar paradoxal piaţa nu era la curent cu această transformare.

„A fost o surpriză pentru noi că lumea ne percepea tot ca pe o companie de training. Noi spuneam că suntem un integrator cu un ADN de educaţie. A fost însă una dintre cele mai importante lecţii învăţate. Nu contează ce ţi se pare ţie că faci, ci mesajul care ajunge la clienţi. Trebuie să ai un proces activ de comunicare. Doar pentru că ai făcut ceva, nu înseamnă că lumea ştie, treaba asta trebuie comunicată într-un fel convingător. Între timp, azi suntem recunoscuţi ca un grup de companii care are activitatea structurată în 4 piloni în care cel de integrator e cel mai mare, securitate cibernetică, business applications şi partea de educaţie.“

Din 2007, Cristian Logofătu spune că au fost câteva etape semnificative în dezvoltarea grupului. Prima a fost în anii 2007-2011 care au definit compania. Perioada 2011-2014 este foarte interesantă pentru că în aceşti ani grupul se deschide către finanţări externe, dar şi către Bursă. În 2014, Bittnet iniţiţiază procesul de listare pe piaţa AeRO, un ring nou, destinat companiilor mici, cu ambiţii mari, după cum spune chiar Cristian Logofătu. De altfel, Bittnet este prima companie din IT-ul românesc care a intrat pe Bursă. „S-a văzut că banii aceia au avut efect pentru creşterea noastră.“ Tot în acea perioadă, compania a mai făcut un lucru, uzual azi, dar exotic la acel moment şi anume a adus un advisory board.

„Am adus lângă noi oameni cu un istoric profesional. Ne-am gândit că dacă facem greşeli, măcar să fie unele noi, nu aceleaşi pe care alţii le-au făcut.“ Anul 2017 este un alt an important marcat de achiziţia companiei Gecad Net, actualul Dendrio, de la antreprenorul Radu Georgescu. „Fragmentarea sectorului de IT era din punctul nostru de vedere un minus al pieţei.“ Astfel, în câţiva ani, Bittnet a făcut nu mai puţin de 14 tranzacţii, crescând de la o firmă cu 8 milioane de lei la una care poate atinge pragul de 500 de milioane de lei la finalul anului viitor.

„Toate achiziţiile sunt riscante. Dacă ne uităm la istoria generală, 90% din procesele de M&A disctrug valoarea celui care preia. Ca şi în antreprenoriat, sunt mai mari şansele să eşuezi decât să performezi. Dar viziunea noastră strategică este că putem oferi servcii mai bune pentru clienţi prin consolidare. Înainte de fiecare proces, noi am făcut nişte analize foarte aprofundate tocmai pentru a ne creşte şansele de succes, pentru a înţelege cum funcţionează acele business-uri. Strategia de a lua companii şi de a le creşte împreună le dă şi companiilor şi colegilor un grad de antifragilitate. Este greu ca toate companiile, din toate nişele, din toate geografiile să aibă un an prost deodată, iar chestia asta creează valoare şi pentru clienţi.“

În 2020, Bittnet devine prea mare pentru AeRO, aşa că face saltul spre piaţa principală a BVB.

„Ideea noastră a fost de a avea o companie deschisă, împărţind împreună o prăjitură din ce în ce mai mare. Dacă ne uităm la economie, este un joc infinit. Pentru ca cineva să aibă mai mulţi bani, nu trebuie ca altcineva să sărăcească, nu este vorba de un transfer. În creşterea unei companii se poate crea valoare pentru toată părţile implicate. Asta a fost ideea, să avem acces continuu la capital permanent şi răbdător pentru creştere. Piaţa de capital funcţionează şi este despre încredere.“

Cu această structură extinsă, Bittnet a reuşit să traverseze cu bine provările aduse de ultimii ani, deloc stelari pentru orice afacere.

„Am reuşit să creştem în ultimii trei ani pentru că am făcut anterior lucrurile corect. Faptul că am avut o navă solidă, cu putere financiară, se traduce de fapt în survival of the fattest, nu the fittest. Pur şi simplu, dimensiunea te ajută să navighezi. Un vas mare nu este atât de stresat de valuri.“ Dincolo de această stabilitate, dimensiunea îţi permite să ai procese, resurse umane, acces la finanţare şi credibilitate.

„Pasul următor este să extragi profitabilitate din aceste companii. Pentru 2023-2027 planul este să depăşim media europeană la profitabilitate comparată cu cifra de afaceri.“

Dincolo de aceste calculi, ochii Bittnet se îndreaptă peste graniţe.

„Credem că paşii pe care i-am făcut în România sunt ceva suficient de valoros nu doar într-o geografie românească, ci şi în Europa Centrală şi de Est. Ai o regiune cu multe ţări mici, dar orgolii mari, unde este important să ai o prezenţă localnică. Ce am constatat în 2020 este că este mai greu să cumperi în zona Europei Centrale şi de Est ca şi companie din România, intenţia fiind de a lista piloni de business în Anglia sau în altă piaţă pentru a ne putea întoarce în Europa Centrală şi de Est  ca o firmă străină care cumpară. Acum însă strategia este shiftul către profitabilitatea operaţională.“

 

Lecţii de business de la Cristian Logofătu

 Lecţia 1: Nu contează ce ţi se pare ţie că faci, ci ce înţeleg clienţii. Trebuie să ai un proces activ de comunicare.

Lecţia 2: Atrage oameni cu un istoric profesional dovedit. Astfel nu vei repeta greşelile lor.

Lecţia 3: Dimensiunea contează. Un vas mare nu este atât de stresat de valuri.

Lecţia 4: Odată atinsă dimensiunea dorită, pasul următor este creşterea profitabilităţii.

Lecţia 5: Pentru ca cineva să aibă bani nu trebuie ca altcineva să sărăcească.

Lecţia 6: Creşterea unei companii trebuie să aducă valoare adăugată pentru toate părţile.

Lecţia 7: Strategia de a pune împreună companii mari şi mici îţi dă un grad de antifragilitate.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank